Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION ON THE ECONOMIC STRUCTURE OF THE CINEMA INDUSTRY DURING THE COVID-19 PROCESS

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 976 - 1006, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.918844

Öz

Cinema, with its economic size, is a large industry that concerns production, distribution, and presentation companies, individuals working in these companies and cinema audience. The functioning of this large industry has come to a complete halt with the preventive bans taken because of the Covid-19 outbreak in Wuhan, China. With the measures taken within the scope of the pandemic, the cinema industries around the world, especially the USA and China, were damaged and the Turkish cinema industry was also affected by this damage. Based on the assumption that this effect occurred, it was determined as the aim of the study to reveal the economic effects of the Covid-19 epidemic on the Turkish cinema industry. Through the technique of document review, data obtained regarding the cinema sector such as the number of viewers of the 2015-2020 years, film revenues, the number of insured employees working in the sector, the number of cinema venues and seats have been examined and reported within the scope of the economic process that the movie industry has gone through during the Covid-19 process. 

Kaynakça

  • ABİSEL, Nilgün. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: İmge Kitapevi.
  • AYDEMİR, Şenay. (2020). Ne olacak bu sinemanın hali? / 2: Daralma yüzde 50’leri aşabilir. Evrensel: https://www.evrensel.net/yazi/86494/ne-olacak-bu-sinemanin-hali-2-daralma-yuzde-50leri-asabilir adresinden alındı
  • BAĞIMSIZ SİNEMA. (2020). Bağımsız Sinema. https://www.bagimsizsinema.com/ adresinden alındı
  • BOX OFFICE. (2020). BoxOffice. https://boxofficeturkiye.com/ adresinden alındı
  • BOXOFFICE. (2020). Box Office Türkiye. https://boxofficeturkiye.com/haber/salginin-sinemadaki-bilancosu-yilin-ilk-ceyreginde-en-buyuk-10-pazarin-gise-kaybi-59--2561 adresinden alındı
  • BOXOFFICE. (2020). Covid-19 salgınının sinemaya etkisi: Türkiye ve dünyada son durum ne? Box Office: https://boxofficeturkiye.com/haber/covid-19-salgininin-sinemaya-etkisi-turkiye-ve-dunyada-son-durum-ne--2530 adresinden alındı
  • CORBİN, Juliet, ve STRAUSS, Anselm. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • DONAHUE, Suzanne Mary. (1987). American Film Distribution: The Changing Marketplace. Ann Arbor: UMI Research Press.
  • DÖNMEZ ERSÖZ, Begüm. (2020). 2020’de Ekonomide Pandemi Etkisi: “Büyük Tecrit’’. Amerikanın Sesi: https://www.amerikaninsesi.com/a/iki-bin-yirmide-ekonomide-pandemi-etkisi-b%C3%BCy%C3%BCktecrit/5716244.html adresinden alındı
  • DÜNYA SAĞLIK ÖRĞÜTÜ. (2020). WTO. https://www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm adresinden alındı
  • ERENSOY, Şirin Fulya. (2012). Hollywood'dan Indiewood'a Amerikan Sinemasının Değişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERKILIÇ, Hakan. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Ekonomimize Etkileri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERUS, Zeynep. (2007). “Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü”. Selçuk Üniversitesi İletişim, 4(4), 5-16.
  • EUROPEAN AUDIOVISUAL COUNCIL. (2016). European Audiovisual Observatory. https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/. adresinden alındı
  • GÜNGÖR, Arif Can. (2013). “Püritenizm ve Hollywood İlişkisi”. Gaziantep University Journal of Social Science, 12(1).
  • HEDETOFT, Ully. (2000). Contemporary Cinema: Between Cultural Globalization and National Interpretation, Cinema and Nation. (M. Hjort, & S. MacKenzie , Dü) England, London: Routledge.
  • HILL, John. (2008). Ulusal Film Politikaları: Ekonomi ve Kültür Arasında, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler. (D. Bayraktar, Dü.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • İÇ İŞLERİ BAKANLIĞI. (2020). T.C. İç İşleri Bakanlığı. https://www.icisleri.gov.tr/: https://www.icisleri.gov.tr/ adresinden alındı
  • İSTANBUL KALKINMA AJANSI. (2017). İSTKA İstanbul Kalkınma Ajansı. Türkiye'de Film Endüstrisi: https://www.istka.org.tr/media/131187/t%C3%BCrkiye-de-film-end%C3%BCstrisi-2011-2015.pdf adresinden alındı
  • KANZLER, Martin. (2014). The Turkish Film Industry: Key Developments 2004 to 2013. Council of Europe. European Audiovisual Observatory. http://www.obs.coe.int/country/turkey/film adresinden alındı
  • KESKİN, Sadık. (2008). Türk Sinemasının Mali Yapısı ve Problemleri. Uzmanlık Tezi. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Müdürlüğü, 3.
  • KİNG, Geoff. (2002). New Hollywood Cinema. New York: Columbia University Press.
  • KIRANKABEŞ, Mustafa Cem. (2018). “Film Endüstrisinin Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: 2005Q1-2016:Q2 Dönemi Türkiye Film Endüstrisi Örneği”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Endüstrisi Dergisi, 21(39), 323-336.
  • MELİS, Yalçın. (2020). 12.3 Milyar Dolarlık Sinema Gişe Geliriyle Çin, ABD’ye Fark Atacak. Paratic: https://paratic.com/12-3-milyar-dolar-sinema-gise-gelir-cin-abd-fark-atacak/ adresinden alındı
  • PARLAYANDEMİR, Gizem. (2011). Türk Sinemasının Endüstriyel Yapısının Amerikan Sinemasının Endüstriyel Yapısıyla Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • POTTER, James. (1998). Media Literacy, Thousand Oaks. London: Sage Publications.
  • ŞANİ, A. E. (2020). Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/koronavirus-tedbirleri-dunya-sinema-sektorunu-olumsuz-etkiledi/1770142# adresinden alındı
  • T.C SAĞLIK BAKALNLIĞI. (2020). T.C Sağlık Bakanlığı. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/sss/halka-yonelik.html adresinden alındı
  • TEW, Paula Johnson., LU, Zhen., TOLOMİCZENKO, George., ve GELLATLY, Joanne. (2008). “SARS: Lessons in Strategic Plannig for Hoteliers and Destination Marketers”. International Journal of ContemporaryHospitality Management, 20(3), 332-345.
  • WACH, Elise. (2013). Learning about qualitative document analysis. . IDS Practice Paper in Brief.
  • WORLDOMETER. (2020). Worldometer: https://www.worldometers.info/tr/ adresinden alındı
  • YU, Larry., STAFFORD, Greg., ve ARMOO, Alex Kobina. (2006). “A Study of Crisis Mangement Strategies of Hotel Managers in the Washington DC metro are”. Journal of Travel and Tourism Marketing, 19 (2), 91-105.

COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 976 - 1006, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.918844

Öz

Sinema, ekonomik büyüklüğü ile yapım, dağıtım, gösterim şirketlerini, bu şirketlerde çalışan bireyleri ve tüketici konumundaki sinema seyircisini ilgilendiren büyük bir endüstridir. Geniş kitlelerle ilişkili olan bu büyük endüstrideki işleyiş, Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan Covid-19 salgını sonucunda alınan önleyici yasaklar ile tamamen durma noktasına gelmiştir. Pandemi kapsamında alınan önlemlerle birlikte, ABD ve Çin başta olmak üzere dünya genelinde sinema endüstrileri zarar görmüş ve bu zarardan Türk sinema endüstrisi de etkilenmiştir. Bu etkinin oluştuğu varsayımından yola çıkılarak Covid-19 salgınının, Türk sinema endüstrisi üzerinde yaratmış olduğu krizin ekonomik etkilerini ortaya koymak çalışmanın amacı olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de 2015-2020 yılları arasındaki seyirci sayısı, film hasılatları, sektörde çalışan sigortalı işçi sayısı, sinema salonu ve koltuk sayısı kategorilerinde sinema sektörüne ilişkin değişkenler doküman incelemesi tekniği ile değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucu ortaya çıkan bulgular, Covid-19 sürecinde Türk sinema endüstrisinin ekonomik kayıplar yaşadığını ve kırılgan bir yapıda olduğunu ortaya koymuştur. Bu doğrultuda, mevcut krizin aşılması ve ileride yaşanabilecek olası krizlerin oluşturabileceği zararların azaltılması adına, sektörde reaktif ve proaktif yaklaşımların etkin şekilde kullanılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • ABİSEL, Nilgün. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: İmge Kitapevi.
  • AYDEMİR, Şenay. (2020). Ne olacak bu sinemanın hali? / 2: Daralma yüzde 50’leri aşabilir. Evrensel: https://www.evrensel.net/yazi/86494/ne-olacak-bu-sinemanin-hali-2-daralma-yuzde-50leri-asabilir adresinden alındı
  • BAĞIMSIZ SİNEMA. (2020). Bağımsız Sinema. https://www.bagimsizsinema.com/ adresinden alındı
  • BOX OFFICE. (2020). BoxOffice. https://boxofficeturkiye.com/ adresinden alındı
  • BOXOFFICE. (2020). Box Office Türkiye. https://boxofficeturkiye.com/haber/salginin-sinemadaki-bilancosu-yilin-ilk-ceyreginde-en-buyuk-10-pazarin-gise-kaybi-59--2561 adresinden alındı
  • BOXOFFICE. (2020). Covid-19 salgınının sinemaya etkisi: Türkiye ve dünyada son durum ne? Box Office: https://boxofficeturkiye.com/haber/covid-19-salgininin-sinemaya-etkisi-turkiye-ve-dunyada-son-durum-ne--2530 adresinden alındı
  • CORBİN, Juliet, ve STRAUSS, Anselm. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • DONAHUE, Suzanne Mary. (1987). American Film Distribution: The Changing Marketplace. Ann Arbor: UMI Research Press.
  • DÖNMEZ ERSÖZ, Begüm. (2020). 2020’de Ekonomide Pandemi Etkisi: “Büyük Tecrit’’. Amerikanın Sesi: https://www.amerikaninsesi.com/a/iki-bin-yirmide-ekonomide-pandemi-etkisi-b%C3%BCy%C3%BCktecrit/5716244.html adresinden alındı
  • DÜNYA SAĞLIK ÖRĞÜTÜ. (2020). WTO. https://www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm adresinden alındı
  • ERENSOY, Şirin Fulya. (2012). Hollywood'dan Indiewood'a Amerikan Sinemasının Değişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERKILIÇ, Hakan. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Ekonomimize Etkileri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERUS, Zeynep. (2007). “Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü”. Selçuk Üniversitesi İletişim, 4(4), 5-16.
  • EUROPEAN AUDIOVISUAL COUNCIL. (2016). European Audiovisual Observatory. https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/. adresinden alındı
  • GÜNGÖR, Arif Can. (2013). “Püritenizm ve Hollywood İlişkisi”. Gaziantep University Journal of Social Science, 12(1).
  • HEDETOFT, Ully. (2000). Contemporary Cinema: Between Cultural Globalization and National Interpretation, Cinema and Nation. (M. Hjort, & S. MacKenzie , Dü) England, London: Routledge.
  • HILL, John. (2008). Ulusal Film Politikaları: Ekonomi ve Kültür Arasında, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler. (D. Bayraktar, Dü.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • İÇ İŞLERİ BAKANLIĞI. (2020). T.C. İç İşleri Bakanlığı. https://www.icisleri.gov.tr/: https://www.icisleri.gov.tr/ adresinden alındı
  • İSTANBUL KALKINMA AJANSI. (2017). İSTKA İstanbul Kalkınma Ajansı. Türkiye'de Film Endüstrisi: https://www.istka.org.tr/media/131187/t%C3%BCrkiye-de-film-end%C3%BCstrisi-2011-2015.pdf adresinden alındı
  • KANZLER, Martin. (2014). The Turkish Film Industry: Key Developments 2004 to 2013. Council of Europe. European Audiovisual Observatory. http://www.obs.coe.int/country/turkey/film adresinden alındı
  • KESKİN, Sadık. (2008). Türk Sinemasının Mali Yapısı ve Problemleri. Uzmanlık Tezi. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Müdürlüğü, 3.
  • KİNG, Geoff. (2002). New Hollywood Cinema. New York: Columbia University Press.
  • KIRANKABEŞ, Mustafa Cem. (2018). “Film Endüstrisinin Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: 2005Q1-2016:Q2 Dönemi Türkiye Film Endüstrisi Örneği”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Endüstrisi Dergisi, 21(39), 323-336.
  • MELİS, Yalçın. (2020). 12.3 Milyar Dolarlık Sinema Gişe Geliriyle Çin, ABD’ye Fark Atacak. Paratic: https://paratic.com/12-3-milyar-dolar-sinema-gise-gelir-cin-abd-fark-atacak/ adresinden alındı
  • PARLAYANDEMİR, Gizem. (2011). Türk Sinemasının Endüstriyel Yapısının Amerikan Sinemasının Endüstriyel Yapısıyla Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • POTTER, James. (1998). Media Literacy, Thousand Oaks. London: Sage Publications.
  • ŞANİ, A. E. (2020). Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/koronavirus-tedbirleri-dunya-sinema-sektorunu-olumsuz-etkiledi/1770142# adresinden alındı
  • T.C SAĞLIK BAKALNLIĞI. (2020). T.C Sağlık Bakanlığı. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/sss/halka-yonelik.html adresinden alındı
  • TEW, Paula Johnson., LU, Zhen., TOLOMİCZENKO, George., ve GELLATLY, Joanne. (2008). “SARS: Lessons in Strategic Plannig for Hoteliers and Destination Marketers”. International Journal of ContemporaryHospitality Management, 20(3), 332-345.
  • WACH, Elise. (2013). Learning about qualitative document analysis. . IDS Practice Paper in Brief.
  • WORLDOMETER. (2020). Worldometer: https://www.worldometers.info/tr/ adresinden alındı
  • YU, Larry., STAFFORD, Greg., ve ARMOO, Alex Kobina. (2006). “A Study of Crisis Mangement Strategies of Hotel Managers in the Washington DC metro are”. Journal of Travel and Tourism Marketing, 19 (2), 91-105.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burak Türten 0000-0002-1962-7781

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türten, B. (2021). COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 976-1006. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918844
AMA Türten B. COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. e-gifder. Eylül 2021;9(2):976-1006. doi:10.19145/e-gifder.918844
Chicago Türten, Burak. “COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 2 (Eylül 2021): 976-1006. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918844.
EndNote Türten B (01 Eylül 2021) COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 2 976–1006.
IEEE B. Türten, “COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, e-gifder, c. 9, sy. 2, ss. 976–1006, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.918844.
ISNAD Türten, Burak. “COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/2 (Eylül 2021), 976-1006. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918844.
JAMA Türten B. COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. e-gifder. 2021;9:976–1006.
MLA Türten, Burak. “COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2021, ss. 976-1006, doi:10.19145/e-gifder.918844.
Vancouver Türten B. COVID-19 SÜRECİNDE SİNEMA ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK YAPISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. e-gifder. 2021;9(2):976-1006.