BibTex RIS Kaynak Göster

KIDS MARKETING: AN EVALUATION OF PINAR'S KIDS MARKETING OPERATIONS

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 0 - , 06.06.2013

Öz

While kids marketing is a growing issue in the world, it represents a very important market especially in a country like Turkey, where people aged under 19 represent the 36% of the whole population[1]. There are several reasons why marketers direct their efforts to kids marketing: First, children generate a market of their own where they can purchase on their own. Second, children have great power to influence their parents to various purchases. Third, as well as an existent market, children represent a potential future market for brands.
In this paper, the concept of kids marketing, its state in Turkey and Pınar's marketing operations directed to children has been explored.

[1]Turkish Statistic Institution's 2000-2020 projections on population acording to age, http://www.unicef.org/turkey/ut/_ut2_2010.html

Kaynakça

  • Books and Articles AKSAÇLIOĞLU Ayşe Gül & YILMAZ Bülent (2007), “Impacts of Watching Television and Computer Using on Students' Reading Habit” Turkish librarianship 21,(1) , 3-28.
  • ALVY, Lısa M, CALVERT, Sandra L. (April 2008), “Food Marketing on Popular Children‟s Web Sites: A Content Analysis”, Journal of the American Dietetic Association, Volume 108 Number 4.
  • BURKE, Moira, GORMAN, Nicholas, NİLSEN, Erik, HORNOF, Erik (2004), “Banner ads hinder visual search and are forgotten”, CHI '04
  • CALVERT, Sandra L. (2008), “Children as Consumers: Advertising and Marketing”, The Future of Children, 18(1), Spring, 205-234.
  • CHOI, Sejung Marina, RIFON, Nora J. (2002), “Antecedents And Consequences Of Web Advertising Credibility: A Study Of Consumer Response To Banner Ads”, Journal of Interactive Advertising, Vol 3 No 1,12-24.
  • COFFEY, Timothy, SIEGEL, David, LIVINGSTON, Gregory (2006), “Marketing to the New Super Consumer: Mom and Kid”, Paramount Market Publishing: Ithaca.
  • CUNNINGHAM, M.H., TAYLOR, S.F. (1995), “Event Marketing: State of the Industry and Research Agenda”, Festival Management and Event Tourism, Volume 2, Numbers 3-4, 123-137.
  • KARADAĞ ÇAMAN, Özge, BAĞCI BOSİ, Tülay (2010). “Children nourished by advertisements”. Journal of Turkish Public Health, 8 (10).
  • MADEN, Deniz, GÖKSEL, Ahmet Bülend(2009), “Entertainment Based Relationship of Brands and Consumers Advergames: An Analysis Directed to Gender Differences”, International Marketing Communications Symposium Proceeding Book, 240-254.
  • MCGINNIS, J., Michael, PEELER, MDC. Lee, MCKINNON, JDBob (2007), “Effects of Food Marketing on Kids‟ Diets: I‟m Lovin‟ It?”, National Health Policy Forum Facilitating Dialogue. Fostering Understanding. http://www.nhpf.org/library/issue-briefs/IB814_FoodMarketing_08-150pdf, Retrieved October, 2010.
  • MCNEAL, James U. (1999). “The Kids Market: Myths and Realities”. Paramount Market Publishing: USA.
  • OKAY, Senol, AYDOĞAN Enver (2010), “A Research on the Vocational High School Students‟ Intentions on Internet Usage”, Journal of Selçuk University Social Sciences Institute, 23, 283-296.
  • STOCKWELL, Michele, (July 2005), “Childhood for Sale Consumer Culture‟s Bid for Our Kids” Policy Report, Progressive Policy Institue, http://www.ppionline.org/ppi_ci.cfm?knlgAreaID=114&subsecID=144&cont entID=253497, Retrieved December, 2010.
  • SNEATH, Julie Z., FINNEY, R. Zachary, CLOSE, Angeline Grace (2005), “An IMC Approach to Event Marketing: The Effects of Sponsorship and Experience on Customer Attitudes”, Journal of Advertising Research, 45: 373-3
  • TAYLOR, Betsy (2010), Just the Facts About Advertising and Marketing to Children”, http://www.doralacademyprep.org/ourpages/auto/2009/11/6/52550557/2_3.p df, Retrieved December, 2010.

ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 0 - , 06.06.2013

Öz

Çocuklara yönelik pazarlama, tüm dünyada önemini arttıran bir konuyken, Türkiye gibi 19 yaş altı nüfusun, toplam nüfusun %36'sını oluşturduğu bir ülkede özellikle önemli bir pazarı temsil eder. Pazarlamacıların çalışmalarını çocuklara yönelik pazarlamaya yönlendirmesinin çeşitli nedenleri vardır: Öncelikle, çocuklar satınalmayı kendi kendilerine gerçekleştirebilecekleri bir pazarı oluştururlar. İkinci olarak, çocuklar, ebeveynlerinin çeşitli satınalmalarını etkilemede önemli güce sahiptir. Üçüncü olarak ise mevcut bir pazarın yanı sıra, çocuklar markalar için potansiyel bir gelecek pazarı temsil ederler.

Bu çalışmada, çocuklara yönelik pazarlama kavramı, Türkiye'deki durumu ve Pınar'ın çocuklara yönelik pazarlama çalışmaları incelenmiştir.

Kaynakça

  • Books and Articles AKSAÇLIOĞLU Ayşe Gül & YILMAZ Bülent (2007), “Impacts of Watching Television and Computer Using on Students' Reading Habit” Turkish librarianship 21,(1) , 3-28.
  • ALVY, Lısa M, CALVERT, Sandra L. (April 2008), “Food Marketing on Popular Children‟s Web Sites: A Content Analysis”, Journal of the American Dietetic Association, Volume 108 Number 4.
  • BURKE, Moira, GORMAN, Nicholas, NİLSEN, Erik, HORNOF, Erik (2004), “Banner ads hinder visual search and are forgotten”, CHI '04
  • CALVERT, Sandra L. (2008), “Children as Consumers: Advertising and Marketing”, The Future of Children, 18(1), Spring, 205-234.
  • CHOI, Sejung Marina, RIFON, Nora J. (2002), “Antecedents And Consequences Of Web Advertising Credibility: A Study Of Consumer Response To Banner Ads”, Journal of Interactive Advertising, Vol 3 No 1,12-24.
  • COFFEY, Timothy, SIEGEL, David, LIVINGSTON, Gregory (2006), “Marketing to the New Super Consumer: Mom and Kid”, Paramount Market Publishing: Ithaca.
  • CUNNINGHAM, M.H., TAYLOR, S.F. (1995), “Event Marketing: State of the Industry and Research Agenda”, Festival Management and Event Tourism, Volume 2, Numbers 3-4, 123-137.
  • KARADAĞ ÇAMAN, Özge, BAĞCI BOSİ, Tülay (2010). “Children nourished by advertisements”. Journal of Turkish Public Health, 8 (10).
  • MADEN, Deniz, GÖKSEL, Ahmet Bülend(2009), “Entertainment Based Relationship of Brands and Consumers Advergames: An Analysis Directed to Gender Differences”, International Marketing Communications Symposium Proceeding Book, 240-254.
  • MCGINNIS, J., Michael, PEELER, MDC. Lee, MCKINNON, JDBob (2007), “Effects of Food Marketing on Kids‟ Diets: I‟m Lovin‟ It?”, National Health Policy Forum Facilitating Dialogue. Fostering Understanding. http://www.nhpf.org/library/issue-briefs/IB814_FoodMarketing_08-150pdf, Retrieved October, 2010.
  • MCNEAL, James U. (1999). “The Kids Market: Myths and Realities”. Paramount Market Publishing: USA.
  • OKAY, Senol, AYDOĞAN Enver (2010), “A Research on the Vocational High School Students‟ Intentions on Internet Usage”, Journal of Selçuk University Social Sciences Institute, 23, 283-296.
  • STOCKWELL, Michele, (July 2005), “Childhood for Sale Consumer Culture‟s Bid for Our Kids” Policy Report, Progressive Policy Institue, http://www.ppionline.org/ppi_ci.cfm?knlgAreaID=114&subsecID=144&cont entID=253497, Retrieved December, 2010.
  • SNEATH, Julie Z., FINNEY, R. Zachary, CLOSE, Angeline Grace (2005), “An IMC Approach to Event Marketing: The Effects of Sponsorship and Experience on Customer Attitudes”, Journal of Advertising Research, 45: 373-3
  • TAYLOR, Betsy (2010), Just the Facts About Advertising and Marketing to Children”, http://www.doralacademyprep.org/ourpages/auto/2009/11/6/52550557/2_3.p df, Retrieved December, 2010.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Prof. Dr. Ahmed B. Göksel Bu kişi benim

Doç. Dr. E. Pelin Baytekin Bu kişi benim

Araş. Gör. Deniz Maden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göksel, P. D. A. B., Baytekin, D. D. E. P., & Maden, A. G. D. (2013). ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2).
AMA Göksel PDAB, Baytekin DDEP, Maden AGD. ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. Haziran 2013;2(2).
Chicago Göksel, Prof. Dr. Ahmed B., Doç. Dr. E. Pelin Baytekin, ve Araş. Gör. Deniz Maden. “ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2, sy. 2 (Haziran 2013).
EndNote Göksel PDAB, Baytekin DDEP, Maden AGD (01 Haziran 2013) ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2 2
IEEE P. D. A. B. Göksel, D. D. E. P. Baytekin, ve A. G. D. Maden, “ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, e-gifder, c. 2, sy. 2, 2013.
ISNAD Göksel, Prof. Dr. Ahmed B. vd. “ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2/2 (Haziran 2013).
JAMA Göksel PDAB, Baytekin DDEP, Maden AGD. ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. 2013;2.
MLA Göksel, Prof. Dr. Ahmed B. vd. “ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 2, sy. 2, 2013.
Vancouver Göksel PDAB, Baytekin DDEP, Maden AGD. ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA: PINAR’IN ÇOCUKLARA YÖNELİK PAZARLAMA UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. 2013;2(2).