Yaygınlığı bakımından kitle iletişim araçları arasında televizyonun önemli bir yeri bulunmaktadır. Dijital teknolojinin enformasyon üretimi, iletimi ve depolanması aşamalarında kullanılmasıyla birlikte televizyon ve bilgisayar teknolojileri birbirine eklemlenmiş, sağlanan hızlı ilerleme ve bütünleşme sonucunda televizyonsuz ev kalmadığı gibi, bu yayınlara mobil cihazlarla erişim de mümkün olmuştur. Bundan dolayı televizyon, günümüzde insanların hem çevrelerinde ve dünyada olup bitenlerden haberdar olmasını sağlayan en önemli kaynak hem de kitlesel olarak takip edilen bir “eğlence kutusu” haline gelmiştir.
‘Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı' perspektifinden hareket ederek yapılan bu çalışma, Gümüşhanelilerin televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonlarını ölçmeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada basit tesadüfî örneklem yoluyla seçilen 415 denek üzerinde anket çalışması uygulanmış ve izleyicilerin televizyonu kullanma motivasyonlarıyla ilgili olarak faktör analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda öne çıkan beş motivasyon faktörü tespit edilmiştir. Bu faktörler; “eğlence, ruhsal destek- rahatlatma ve sosyal paylaşım, boş zamanı değerlendirme, sosyal kaçış ve enformasyon motivasyonlarıdır.” Çalışmanın sonuçlarına göre, televizyon kullanma motivasyonları faktörleri arasında ilk sırada eğlence motivasyonu gelirken son sıradaysa enformasyon motivasyonu yer almaktadır.
In terms of its widespread diffusion, the TV has a prevalent place among the Mass Media. With the use of digital technologies in the stages of information production, transport and storage, the TV converged with the computer technologies, and the providing rapid developments made the TV even more widespread from homes up to mobile communication devices. Thus, the TV has enforced its position as the most important source for social information and a mass-participated entertainment box as well.
This study aims to measure the television watching habits and motivations of the population of the Gumushane city from a Uses and Gratifications viewpoint. The 415 participants were selected by random sample for the survey. The obtained data has been factor analyzed to reveal five TV usage motivation factors used by the audience: “entertainment, psychological support and guidance, social participation, leisure time, social escape, and information”. According to the results of the study, the highest ranking motivation is entertaining, and the lowest is information.
Gumushane Television audience Uses and Gratifications Theory TV viewing motivation
-
Gümüşhane Televizyon Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Motivasyon.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1 |