Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 530 - 561, 23.03.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466

Öz

Farklı medyalarda kadının nasıl temsil edildiği üzerine çok farklı çalışmalara rastlamak mümkündür. Özellikle 1970’lerle birlikte toplumsal cinsiyet ayrımı ve feminist söylem üzerine gerçekleştirilen çalışmalarla bu sürecin hızlandığı görülmektedir. Animasyon medyumunda da kadın karakterlerin temsili üzerine çalışmalar dikkat çekmektedir. Yapılan çalışmaların ağırlıklı olarak içeriğe odaklandığı görülmektedir. Oysa özellikle animasyon filmlerde üretim süreçlerinde içerik kadar karakterlerin tasarım süreçleri de önemlidir. Karakterlerin fiziksel, sosyolojik ve psikolojik özelliklerinin aktarımında hareket ve görsel tasarım süreçleri ön plana çıkmaktadır. Bir karakterin yaratım sürecinde görsel tasarımı, o karakterin iç dünyasıyla doğrudan ilişkilidir. Tasarım sürecinde karakter, sosyolojik, psikolojik ve fizyolojik boyutlarıyla tasarlanır. Bu sayede karakter derinlik kazanır. Bu çalışmada animasyon filmlerde karakter tasarım süreçlerinde, temel tasarım ilkeleri ve animasyonda hareketlendirme ilkeleri temelinde kadın karakterlerin görsel olarak nasıl tasarlandığının araştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç çerçevesinde “Klaus” animasyon filmindeki Alva karakteri senaryo içerisindeki üç farklı kırılma noktası dikkate alınarak görsel tararım süreçleri ve hareket desenlerindeki tercihler ve değişimler üzerinden tarama modeli temel alınarak ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bu çalışmada ele alınan “Klaus” filminin kadın karakteri Alva üzerinden gerçekleştirilen incelemede karakter dönüşümlerinin kadın ve erkek karakterlerde farklılaştığı görülmektedir. Erkek karakter bağımlı ve pasifken bağımsız ve aktif bir role, kadın karakter bağımsız ve aktifken, bağımlı ve pasif bir role evrilmiştir. Bu değişim görsel tasarım ve hareket desenlerinde açıkça görülmektedir.

Teşekkür

-

Kaynakça

  • ARNHEIM, Rudolf (2004). Art and Visual Perception: A Psychology Of The Creative Eye, Berkeley: Univ of California Press.
  • BISHKO, Leslie (2014). “Animation Prenciples and Laban Movemet Movement Analysis: Movement Frameworks for creating Empathic Caharacter Performance”, (Editors), Theresa Jean Tanenbaum, Magy Seif El-Nasr ve Michael Nixon, Nonverbal Communication in Virtual Worlds: Understanding and Designing Expressive Characters, Pittsburgh: ETC Press, s.177-203.
  • BUTLER, Judith (2008). Cinsiyet Belası, Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BRADLEY, Harriet (2007). Gender, 1. Basım, UK: Polity Press.
  • BYERLY, Carolyn M. ve Ross, Karen (2006). Women and Media A Critical Introduction, First published, UK: Blackwell Publishing Ltd.
  • CANTOR, Jeremy ve VALENCIA, Pepe (2004). Inspired 3D short film production (Inspired), Indianapolis Course Technology Press.
  • DECKER, Jonathan Tye (2010). The Portrayal of Gender in the Feature-Length Films of Pixar Animation Studios: A Content Analysis, Auburn University Master Thesis, Alabama.
Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 530 - 561, 23.03.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466

Öz

Kaynakça

  • ARNHEIM, Rudolf (2004). Art and Visual Perception: A Psychology Of The Creative Eye, Berkeley: Univ of California Press.
  • BISHKO, Leslie (2014). “Animation Prenciples and Laban Movemet Movement Analysis: Movement Frameworks for creating Empathic Caharacter Performance”, (Editors), Theresa Jean Tanenbaum, Magy Seif El-Nasr ve Michael Nixon, Nonverbal Communication in Virtual Worlds: Understanding and Designing Expressive Characters, Pittsburgh: ETC Press, s.177-203.
  • BUTLER, Judith (2008). Cinsiyet Belası, Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BRADLEY, Harriet (2007). Gender, 1. Basım, UK: Polity Press.
  • BYERLY, Carolyn M. ve Ross, Karen (2006). Women and Media A Critical Introduction, First published, UK: Blackwell Publishing Ltd.
  • CANTOR, Jeremy ve VALENCIA, Pepe (2004). Inspired 3D short film production (Inspired), Indianapolis Course Technology Press.
  • DECKER, Jonathan Tye (2010). The Portrayal of Gender in the Feature-Length Films of Pixar Animation Studios: A Content Analysis, Auburn University Master Thesis, Alabama.

FEMALE CHARACTERS IN ANIMATION MOVIES: AN ANALYSIS OF VISUAL AND MOTION DESIGNS IN THE “KLAUS” MOVIE

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 530 - 561, 23.03.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466

Öz

It is possible to come across very different studies on how women are represented in different media. Especially with the 1970s, it is seen that this process has accelerated with the studies on gender discrimination and feminist discourse. Studies on the representation of female characters in the animation medium also draw attention. It is seen that the studies mainly focus on the content. However, especially in animation films, the design processes of the characters are as important as the content in the production processes. Movement and visual design processes come to the fore in the transfer of the physical, sociological and psychological characteristics of the characters. The visual design of a character in the creation process is directly related to that character's inner world. In the design process, the character is designed with its sociological, psychological and physiological dimensions. In this way, it gains depth. In this study, it is aimed to investigate how female characters are visually designed on the basis of basic design principles and animation principles in character design processes in animation movies. Within the framework of this purpose, the character of Alva in the animation movie "Klaus” was examined in detail detail on the basis of the survey model through the preferences and changes in the visual design processes and motion patterns considering the breaking points in the scenario. In the analysis carried out on the female character Alva of the movie "Klaus", which is discussed in this study, it is seen that the character transformations differ in male and female characters. The male character has evolved into an independent and active role when they are dependent and passive, and the female character has evolved into a dependent and passive role when they are independent and active. This change is clearly seen in the visual design and movement patterns

Kaynakça

  • ARNHEIM, Rudolf (2004). Art and Visual Perception: A Psychology Of The Creative Eye, Berkeley: Univ of California Press.
  • BISHKO, Leslie (2014). “Animation Prenciples and Laban Movemet Movement Analysis: Movement Frameworks for creating Empathic Caharacter Performance”, (Editors), Theresa Jean Tanenbaum, Magy Seif El-Nasr ve Michael Nixon, Nonverbal Communication in Virtual Worlds: Understanding and Designing Expressive Characters, Pittsburgh: ETC Press, s.177-203.
  • BUTLER, Judith (2008). Cinsiyet Belası, Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BRADLEY, Harriet (2007). Gender, 1. Basım, UK: Polity Press.
  • BYERLY, Carolyn M. ve Ross, Karen (2006). Women and Media A Critical Introduction, First published, UK: Blackwell Publishing Ltd.
  • CANTOR, Jeremy ve VALENCIA, Pepe (2004). Inspired 3D short film production (Inspired), Indianapolis Course Technology Press.
  • DECKER, Jonathan Tye (2010). The Portrayal of Gender in the Feature-Length Films of Pixar Animation Studios: A Content Analysis, Auburn University Master Thesis, Alabama.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Taş Alicenap 0000-0001-9893-1070

Remzi San 0000-0001-8406-8069

Yasin Arslan 0000-0003-1341-3608

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taş Alicenap, Ç., San, R., & Arslan, Y. (2023). ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 530-561. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466
AMA Taş Alicenap Ç, San R, Arslan Y. ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. Mart 2023;11(1):530-561. doi:10.19145/e-gifder.1223466
Chicago Taş Alicenap, Çiğdem, Remzi San, ve Yasin Arslan. “ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: ‘KLAUS’ FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, sy. 1 (Mart 2023): 530-61. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466.
EndNote Taş Alicenap Ç, San R, Arslan Y (01 Mart 2023) ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 1 530–561.
IEEE Ç. Taş Alicenap, R. San, ve Y. Arslan, “ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: ‘KLAUS’ FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, e-gifder, c. 11, sy. 1, ss. 530–561, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1223466.
ISNAD Taş Alicenap, Çiğdem vd. “ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: ‘KLAUS’ FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/1 (Mart 2023), 530-561. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1223466.
JAMA Taş Alicenap Ç, San R, Arslan Y. ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. 2023;11:530–561.
MLA Taş Alicenap, Çiğdem vd. “ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: ‘KLAUS’ FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 11, sy. 1, 2023, ss. 530-61, doi:10.19145/e-gifder.1223466.
Vancouver Taş Alicenap Ç, San R, Arslan Y. ANİMASYON FİLMLERDE KADIN KARAKTERLER: “KLAUS” FİLMİNDEKİ GÖRSEL VE HAREKET TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. 2023;11(1):530-61.