In today's rapidly advancing technological landscape, organizations are also being impacted by this change and accelerating their digital transformation processes. Therefore, determining where organizations stand in the stages of digital evolution holds great significance in comprehending the rapid technology-driven changes of our time. Unlike public universities, foundation universities have intense competitive conditions and they need to develop effective communication with their stakeholders in achieving their organizational goals. In this sense, foundation universities aim to improve their education quality and offer better opportunities to students, as well as digital communication transformation. In this regard, the examination of the levels of social media usage among foundation universities constitutes the aim of this study. Foundation universities, which provide undergraduate education services to 640056 students according to 2023 data, have reached an important position in Turkish higher education. Based on this, in the research, the most used social media tools (Facebook, Instagram, Twitter and Youtube) of 78 foundation universities that continue their educational activities in Turkey were examined by content analysis method. The obtained numerical data were subjected to statistical processes (normalization, weighting, creating ideal values, creating positive and negative distance values, determining the ideal solution, etc.) with the help of TOPSIS, one of the multi-criteria decision-making techniques, and were used for both social media tools and general data. Social media performance rankings of foundation universities have been created for the total. Research findings have shown that the majority of foundation higher education institutions use all 4 social media tools. However, performance rankings in each social media tool vary. In the general performance ranking, İhsan Doğramacı Bilkent, Istanbul Medipol and Üsküdar universities took the first three places. With the correlation analysis, some significant relationships were identified between social media performance and the structural characteristics of foundation higher education institutions.
Digital transformation social media corporate communication foundation universities TOPSIS
Teknolojik gelişmelerin hız kazandığı günümüzde, kuruluşlar da bu değişimden etkilenmekte ve dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırmaktadır. Bu açıdan örgütlerin dijital evrimin hangi aşamasında bulunduğunu tespit etmek günümüzdeki teknoloji merkezli hızlı değişimleri anlamak bakımından büyük önem taşımaktadır. Vakıf üniversitelerinin kamu üniversitelerinden farklı olarak yoğun rekabet koşullarına sahip olmaları, örgütsel amaçlarına ulaşmada paydaşlarıyla etkili bir iletişim geliştirmelerini gerekmektedir. Bu anlamda, vakıf üniversiteleri eğitim kalitelerini artırma, öğrencilere daha iyi olanaklar sunma gibi becelerin yanısıra dijital iletişim dönüşümünü de amaçlamaktadırlar. Vakıf üniversitelerinin sosyal medya kullanım düzeylerinin incelenmesi ve ne ölçüde bir performans gösterdiklerinin belirlenmesi bu bağlamda çalışmanın amacını oluşturmaktadır. 2023 yılı verilerine göre 600 binin üzerinde öğrenciye lisans eğitim hizmeti sunan vakıf üniversiteleri, Türk yüksöğretiminde önemli bir konuma gelmiştir. Buradan hareketle, araştırmada Türkiye’de eğitim çalışmalarını sürdüren 78 vakıf üniversitesinin en çok kullandığı sosyal medya araçları (Facebook, Instagram, Twittwer ve Youtube), içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen sayısal veriler çok kriterli karar verme tekniklerinden biri olan TOPSIS yardımıyla istatistiki işlemlere (normalizasyon, ağırlıklandırma, ideal değerler oluşturma, pozitif ve negatif uzaklıklık değerleri oluşturma, ideal çözümü tespit etme vb.) tabi tutulmuş ve gerek her bir sosyal medya aracı için gerekse genel toplam için vakıf üniversitelerinin sosyal medya performans sıralamaları oluşturulmuştur. Araştırma bulguları, vakıf yükseköğretim kurumlarının büyük bir çoğunluğunun 4 sosyal medya aracını da kullandığını göstermiştir. Bununla birlikte her bir sosyal medya aracındaki performans sıralamaları farklılıklar göstermektedir. Genel performans sıralamasında İhsan Doğramacı Bilkent, İstanbul Medipol ve Üsküdar üniversiteleri ilk üç sırayı almıştır. Yapılan korelasyon analizleri ile sosyal medya performansı ve vakıf yükseköğretim kurumlarının yapısal özellikleri arasında bazı anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Dijital dönüşüm sosyal medya kurumsal iletişim vakıf üniversiteleri TOPSIS
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |