Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF FOUNDATION UNIVERSITIES’ SOCIAL MEDIA USAGE THROUGH TOPSIS METHOD

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1783 - 1815, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352826

Öz

In today's rapidly advancing technological landscape, organizations are also being impacted by this change and accelerating their digital transformation processes. Therefore, determining where organizations stand in the stages of digital evolution holds great significance in comprehending the rapid technology-driven changes of our time. Unlike public universities, foundation universities have intense competitive conditions and they need to develop effective communication with their stakeholders in achieving their organizational goals. In this sense, foundation universities aim to improve their education quality and offer better opportunities to students, as well as digital communication transformation. In this regard, the examination of the levels of social media usage among foundation universities constitutes the aim of this study. Foundation universities, which provide undergraduate education services to 640056 students according to 2023 data, have reached an important position in Turkish higher education. Based on this, in the research, the most used social media tools (Facebook, Instagram, Twitter and Youtube) of 78 foundation universities that continue their educational activities in Turkey were examined by content analysis method. The obtained numerical data were subjected to statistical processes (normalization, weighting, creating ideal values, creating positive and negative distance values, determining the ideal solution, etc.) with the help of TOPSIS, one of the multi-criteria decision-making techniques, and were used for both social media tools and general data. Social media performance rankings of foundation universities have been created for the total. Research findings have shown that the majority of foundation higher education institutions use all 4 social media tools. However, performance rankings in each social media tool vary. In the general performance ranking, İhsan Doğramacı Bilkent, Istanbul Medipol and Üsküdar universities took the first three places. With the correlation analysis, some significant relationships were identified between social media performance and the structural characteristics of foundation higher education institutions.

Kaynakça

  • ATABEK, Ümit (2020). “Twitter’da Yerel Siyasal İletişim: Türkiye’de İki Farklı Tarz”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (33), 32-54.
  • BARUTÇU, Süleyman ve TOMAŞ, Melda (2013). “Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü”. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24.
  • BİNGÖL, Ezgi Seçkiner ve TAHTALIOĞLU, Hava (2017). “Türkiye'de Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı: Gazi Üniversitesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), s. 2405-2423.
  • BRENNAN, Niamh M. and MERKL-DAVİES, Doris M. (2018). “Do firms effectively communicate with financial stakeholders? A conceptual model of corporate communication in a capital market context”, Accounting and Business Research, 48(5), p. 553-577.
  • BROCKHAUS, Jana, BUHMANN, Alexander and ZERFASS, Ansgar (2023). "Digi-talization in corporate communications: understanding the emergence and consequences of CommTech and digital infrastructure", Corporate Communications: An International Journal, 28(2), p. 274-292.
  • CAMILLERI, M. Antony (2021). Strategic Dialogic Communication Through Digital Media During COVID-19 Crisis, (Editor), Marc Antony Camilleri, Strategic Corporate Communication in the Digital Age, Bingley (UK): Emerald Publishing Limited.
  • ÇELİK, Zafer (2015). “Türkiye’de Vakıf Üniversitelerinin Mevcut Durumu Ve Geleceği (Politika Notu No. 8)”. İstanbul: İlmi Etüdler Derneği.

VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1783 - 1815, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352826

Öz

Teknolojik gelişmelerin hız kazandığı günümüzde, kuruluşlar da bu değişimden etkilenmekte ve dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırmaktadır. Bu açıdan örgütlerin dijital evrimin hangi aşamasında bulunduğunu tespit etmek günümüzdeki teknoloji merkezli hızlı değişimleri anlamak bakımından büyük önem taşımaktadır. Vakıf üniversitelerinin kamu üniversitelerinden farklı olarak yoğun rekabet koşullarına sahip olmaları, örgütsel amaçlarına ulaşmada paydaşlarıyla etkili bir iletişim geliştirmelerini gerekmektedir. Bu anlamda, vakıf üniversiteleri eğitim kalitelerini artırma, öğrencilere daha iyi olanaklar sunma gibi becelerin yanısıra dijital iletişim dönüşümünü de amaçlamaktadırlar. Vakıf üniversitelerinin sosyal medya kullanım düzeylerinin incelenmesi ve ne ölçüde bir performans gösterdiklerinin belirlenmesi bu bağlamda çalışmanın amacını oluşturmaktadır. 2023 yılı verilerine göre 600 binin üzerinde öğrenciye lisans eğitim hizmeti sunan vakıf üniversiteleri, Türk yüksöğretiminde önemli bir konuma gelmiştir. Buradan hareketle, araştırmada Türkiye’de eğitim çalışmalarını sürdüren 78 vakıf üniversitesinin en çok kullandığı sosyal medya araçları (Facebook, Instagram, Twittwer ve Youtube), içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen sayısal veriler çok kriterli karar verme tekniklerinden biri olan TOPSIS yardımıyla istatistiki işlemlere (normalizasyon, ağırlıklandırma, ideal değerler oluşturma, pozitif ve negatif uzaklıklık değerleri oluşturma, ideal çözümü tespit etme vb.) tabi tutulmuş ve gerek her bir sosyal medya aracı için gerekse genel toplam için vakıf üniversitelerinin sosyal medya performans sıralamaları oluşturulmuştur. Araştırma bulguları, vakıf yükseköğretim kurumlarının büyük bir çoğunluğunun 4 sosyal medya aracını da kullandığını göstermiştir. Bununla birlikte her bir sosyal medya aracındaki performans sıralamaları farklılıklar göstermektedir. Genel performans sıralamasında İhsan Doğramacı Bilkent, İstanbul Medipol ve Üsküdar üniversiteleri ilk üç sırayı almıştır. Yapılan korelasyon analizleri ile sosyal medya performansı ve vakıf yükseköğretim kurumlarının yapısal özellikleri arasında bazı anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • ATABEK, Ümit (2020). “Twitter’da Yerel Siyasal İletişim: Türkiye’de İki Farklı Tarz”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (33), 32-54.
  • BARUTÇU, Süleyman ve TOMAŞ, Melda (2013). “Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü”. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24.
  • BİNGÖL, Ezgi Seçkiner ve TAHTALIOĞLU, Hava (2017). “Türkiye'de Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı: Gazi Üniversitesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), s. 2405-2423.
  • BRENNAN, Niamh M. and MERKL-DAVİES, Doris M. (2018). “Do firms effectively communicate with financial stakeholders? A conceptual model of corporate communication in a capital market context”, Accounting and Business Research, 48(5), p. 553-577.
  • BROCKHAUS, Jana, BUHMANN, Alexander and ZERFASS, Ansgar (2023). "Digi-talization in corporate communications: understanding the emergence and consequences of CommTech and digital infrastructure", Corporate Communications: An International Journal, 28(2), p. 274-292.
  • CAMILLERI, M. Antony (2021). Strategic Dialogic Communication Through Digital Media During COVID-19 Crisis, (Editor), Marc Antony Camilleri, Strategic Corporate Communication in the Digital Age, Bingley (UK): Emerald Publishing Limited.
  • ÇELİK, Zafer (2015). “Türkiye’de Vakıf Üniversitelerinin Mevcut Durumu Ve Geleceği (Politika Notu No. 8)”. İstanbul: İlmi Etüdler Derneği.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Türkal 0000-0002-6302-5622

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkal, İ. (2023). VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1783-1815. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352826
AMA Türkal İ. VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. Eylül 2023;11(2):1783-1815. doi:10.19145/e-gifder.1352826
Chicago Türkal, İhsan. “VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, sy. 2 (Eylül 2023): 1783-1815. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352826.
EndNote Türkal İ (01 Eylül 2023) VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 2 1783–1815.
IEEE İ. Türkal, “VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”, e-gifder, c. 11, sy. 2, ss. 1783–1815, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1352826.
ISNAD Türkal, İhsan. “VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/2 (Eylül 2023), 1783-1815. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352826.
JAMA Türkal İ. VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. 2023;11:1783–1815.
MLA Türkal, İhsan. “VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 11, sy. 2, 2023, ss. 1783-15, doi:10.19145/e-gifder.1352826.
Vancouver Türkal İ. VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ TOPSİS YÖNTEMİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. e-gifder. 2023;11(2):1783-815.