This paper analyses the success of high school students in Denizli/Turkey who aim to access the quantitative departments of universities such as department of mathematics etc. Depending on the relevant literature, the dependent variable is the student scores in the university access exam, while the explanatory variables collection of the characteristics of the student, their family, and the school. For this research, the space was 1793 students. Our final sample size is 944 questionnaires that fulfilled the requirements of a scientific study. Some key explanatory variables are used one by one to estimate the students’ success. Subsequently, the different success models were estimated using multiple explanatory variables covering aspects of the student, their family, their school, and their environment. The results confirm that supportive education, income, parents’ educational level, and the family’s social and cultural status positively influence a student’s success. School specific factors are usually not significant. Each part of the education system can apply the results from this study to reorganize the structure of syllabuses of the courses and to understand better family and school related factors’ effect on the students’ success
Bu çalışma Denizli/Türkiye’de Matematik Bölümü
gibi sayısal alanlarda üniversiteye girmeyi
amaçlayan lise öğrencilerinin başarılarını analiz
etmektedir. İlgili literature dayalı olarak, baımsız
değişkenler öğrencinin, ailesinin ve okulun
karakteristiklerinden oluşurken bağımlı değişken
öğrencinin üniversite giriş sınavındaki almış olduğu
puandır. Bu çalışmada ana kitle 1793 öğrencidir.
Nihai örneklem ise 944 anket olup bilimsel bir
çalışmanın gereklerini karşılamaktadır. Bazı kritik
bağımsız değişkenler öğrenci başarısını tahmin
etmek için tek tek kullanılmıştır. Daha sonra farklı
başarı modelleri öğrenci, öğrencinin ailesi, okul
ve çevresine ait birden fazla değişken kullanılarak
tahmin edilmiştir. Sonuçlar destekleyici eğitim,
gelir, ebeveynlerin eğitim durumu ve ailenin sosyal
ve kültürel statüsünün öğrenci başarısı olumlu
etkilediğini doğrulamıştır. Okula ait değişkenler
genellikle anlamlı çıkmamıştır. Eğitim sisteminin
bütün parçası sonuçları derslerin müfredatlarını
tekrar organize etmek ve öğrenci başarısı üzerindeki
aile ve okulla ilişkili faktörlerin en uygun olanlarını
belirlemek için kullanabilirler.
Other ID | JA75ZC72PM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 3 |