Innovation is what we may call the most significant means of changing and rearranging life through research-and-development and production of technology, including the outcomes in economy. Improvements to innovation support rapid change in information production. Therefore, it is crucial for businesses to apply innovation management to survive and prosper in this age of information. From this point of view, the research aims to investigate the properties of SMEs in Burdur concerning strategy, innovation and whether they have developed innovation and an effective strategy thus far. Moreover, it aims to ascertain which strategies and innovation types they employ and factors influencing their innovation. We retrieved the data used in this study from the Burdur Commerce and Industry Chamber (BUTSO). We collected data through a survey that tests strategies, innovation types and factors influencing innovation for SMEs in Burdur. The results of the study show that internal and external factors are very important for SMEs. According to another result, process and marketing innovation is applied more frequently than product and organizational innovation in SMEs. Finally, the results of this study indicate that SMEs apply analyzer and defender strategy
İnovasyon araştırma geliştirme ve üretim teknolojisi yoluyla ekonomik sonuçları da içererek hayatı yeniden düzenleyen en önemli araç olarak adlandırılabilir. İnovasyon geliştirmeye yönelik iyileştirmeler bilgi üretimindeki hızlı değişimi desteklemektedir. Bu nedenle inovasyon yönetimi uygulamaları işletmelerin bilgi çağında gelişmeleri takip edebilmeleri ve hayatta kalabilmeleri için çok önemlidir. Bu açıdan bakıldığında araştırma Burdur ilinde faaliyette bulunan KOBİ’lerin inovasyon ve işletme stratejileri ile ilgili özelliklerini ve bugüne kadar inovasyon konusunda etkili bir strateji geliştirip geliştirmediklerini incelemeyi amaçlar. Ayrıca diğer bir amacı da KOBİ’lerin inovasyonlarını etkileyen faktörler ve uyguladıkları inovasyon türleri ile işletme stratejilerini tespit etmektir. Bu çalışmada kullanılan veriler Burdur Ticaret ve Sanayi Odası’ndan (BUTSO) elde edilmiştir. Veriler Burdur ilinde faaliyette bulunan KOBİ’lerin inovasyonlarını etkileyen faktörler ile inovasyon türleri ve işletme stratejilerini belirlemek üzere hazırlanan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın sonuçları iç ve dış faktörlerin KOBİ’ler için çok önemli olduğunu göstermektedir. Bir başka sonuca göre KOBİ’lerde süreç ve pazarlama inovasyonu ürün ve örgütsel inovasyona göre daha sık uygulanmaktadır. Son olarak bu araştırma sonuçları kobilerin daha çok analizci ve savunmacı bir strateji izlediklerini göstermiştir
Other ID | JA96GZ46VC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |