Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 1, 43 - 54, 03.02.2024
https://doi.org/10.21121/eab.1369095

Öz

Kaynakça

  • Abernethy, A. M. (1991). Television exposure: Programs vs. advertising. Current Issues and Research in Advertising, 13(1-2), 61-77.
  • Bosi, T. B., Ergüder, T., Breda, J., ve Jewell, J. (2018). Türkiye’de Çocuklara Yönelik Gıda Pazarlamasının İzlenmesi Raporu, 2018 (No. WHO/EURO: 2018-2966-42724-59597). Dünya Sağlık Örgütü. Avrupa Bölge Ofisi.
  • Çetinkaya, E., ve Hof, S. D. V. H. (2021) Gıda Reklamlarına Görünmez Sınırlama: Akar Bant Uyarıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (38), 1-1.
  • Demir, G. T. ve Cicioğlu, H. İ. (2019). Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği (SBİTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 256-274
  • EU Pledge, (2012). Nutrition criteria white paper. Version current in July 2021. Internet: https://eu-pledge.eu/eu-pledge-nutrition-criteria/ (Erişim Tarihi: 14/04/2022).
  • Dijksterhuis, A., Smith, P. K., van Baaren, R. B., & Wigboldus, D. H. J. (2005). The unconscious consumer: Effects of environment on consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 15, 193–202.
  • Goldberg, J. H. ve Wichansky, A. M. (2003). Eye tracking in usability evaluation: A practitioner's guide. In the Mind's Eye (pp. 493-516). North-Holland.
  • Interagency Working Group on Food Marketed to Children(IWGFMC). (2009). Tentative proposed nutrition standards. Version current 15th December 2009. Internet: https://www.cspinet.org/sites/default/files/media/documents/resource/ftcnewstandards.pdf (Erişim Tarihi: 11/04/2022).
  • Jenkin, G., Wilson, N. ve Hermanson, N. (2008). Identifying “unhealthy” food advertising on television: a case study applying the UK Nutrient Profile Model. Public Health Nutrition, 12(5), 614-623.
  • Mahy, A. (2014a). Setting the scene. A. Mahy (Dü.), Advertising food in Europe: A comparative law analysis içinde (ss. 9-29). Berlin: Lexxion.
  • Mahy, A. (2014b). Structure of the comparative analysis: Shedding some light on the questions raised. A. Mahy (Dü.), Advertising food in Europe: A comparative law analysis içinde (ss. 31-44). Berlin: Lexxion.
  • Özdoğan, F. B. (2008). A Conceptual Study On Eye Trackıng And Its Applıcatıons In Marketıng. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 134-147.
  • PepsiCo (2019). PepsiCo global nutrition criteria for advertising to children. Version current 2019 Internet: https://www.pepsico.com/docs/album/esg-topics-policies/pepsico-nutrition-criteria.pdf (Erişim Tarihi: 10/03/2022).
  • RTÜK (2020) “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdaların Reklamlarında Kullanılacak Akar Bant Mesajları https://arsivdosya.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/guncel-akar-bant-mesajlari-2020.pdf?download=true (Erişim Tarihi: 10/03/2022).
  • Sağlık Bakanlığı (t.y.) “Çocuklara Yönelik Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalar ile İlgili Reklamlar için Besin Profili Modeli Kullanım Rehberi” Erişim Adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenmehareket-haberler/reklamlar-i%C3%A7in-besin-profili-modeli-kullan%C4%B1m-rehberi.html
  • Scarborough P., Boxer A., Rayner M. ve Stockley L. (2007). Testing nutrient profile models using data from a survey of nutrition professionals. Public Health Nutr, 10, 337–345.
  • Scarborough, P., Payne, C., Agu, C. G., Kaur, A., Mizdrak, A., Rayner, M. ve Boyland, E. (2013). How important is the choice of the nutrient profile model used to regulate broadcast advertising of foods to children? A comparison using a targeted data set. European journal of clinical nutrition, 67(8), 815-820.
  • Şahin, E. ve Durlu-Özkaya, F. (2018). Televizyonda Yayınlanan Gıda Reklamlarında Gıda Güvenliğine Yapılan Vurgunun Tespit Edilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 265-275.
  • Şenduran, F. (2019). Göz Takip Sisteminin (Eye Tracker) Spor Biliminde Kullanılması: Yeni Araştırmacılar İçin Kılavuz, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 1-13.
  • Yardım, N., Ilgaz, S., Aydın, F.B. ve Kaya, M.(2020). Ulusal yayın yapan bazı uluslararası çocuk televizyon kanallarında çocuklara yönelik gıda ve içecek reklamlarının Sağlık Bakanlığı besin proili rehberine göre değerlendirilmesi. Turk Kardiyol Dern Ars, 48(3), 278-288 doi: 10.5543/tkda.2019.54524
  • Yılmaz, Y. (2020). Televizyonda aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıda reklamları için besin profili modelinin değerlendirilmesi, Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 106-130.

An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 1, 43 - 54, 03.02.2024
https://doi.org/10.21121/eab.1369095

Öz

In our country, with the regulations implemented by the Ministry of Health, RTÜK and the Ministry of Commerce, bans on some food products have been placed in television advertisements and the inclusion of flowband messages in food advertisements has become a legal requirement. The purpose of this research is to measure the effectiveness of flowband messages with nutritional profile content, which is mandatory in food advertisements. The main assumption of the research is that the effectiveness of the nutrient profile warning message, which is legally mandated and delivered through flowband messages, depends on the level of being seen and perceived by consumers. The effectiveness of flowband messages effectiveness was analyzed using eye tracking method, one of the neuroimaging techniques. As a result of the experimental study, it was determined that the level of focusing on the flowband message, which progresses for exactly 12 seconds in a 16-second commercial film, is 3.7 seconds. In general, it was determined that the flow band message was viewed by very few participants, and the viewers could not perceive the healthy nutrition message as catchy and accurate.

Kaynakça

  • Abernethy, A. M. (1991). Television exposure: Programs vs. advertising. Current Issues and Research in Advertising, 13(1-2), 61-77.
  • Bosi, T. B., Ergüder, T., Breda, J., ve Jewell, J. (2018). Türkiye’de Çocuklara Yönelik Gıda Pazarlamasının İzlenmesi Raporu, 2018 (No. WHO/EURO: 2018-2966-42724-59597). Dünya Sağlık Örgütü. Avrupa Bölge Ofisi.
  • Çetinkaya, E., ve Hof, S. D. V. H. (2021) Gıda Reklamlarına Görünmez Sınırlama: Akar Bant Uyarıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (38), 1-1.
  • Demir, G. T. ve Cicioğlu, H. İ. (2019). Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği (SBİTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 256-274
  • EU Pledge, (2012). Nutrition criteria white paper. Version current in July 2021. Internet: https://eu-pledge.eu/eu-pledge-nutrition-criteria/ (Erişim Tarihi: 14/04/2022).
  • Dijksterhuis, A., Smith, P. K., van Baaren, R. B., & Wigboldus, D. H. J. (2005). The unconscious consumer: Effects of environment on consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 15, 193–202.
  • Goldberg, J. H. ve Wichansky, A. M. (2003). Eye tracking in usability evaluation: A practitioner's guide. In the Mind's Eye (pp. 493-516). North-Holland.
  • Interagency Working Group on Food Marketed to Children(IWGFMC). (2009). Tentative proposed nutrition standards. Version current 15th December 2009. Internet: https://www.cspinet.org/sites/default/files/media/documents/resource/ftcnewstandards.pdf (Erişim Tarihi: 11/04/2022).
  • Jenkin, G., Wilson, N. ve Hermanson, N. (2008). Identifying “unhealthy” food advertising on television: a case study applying the UK Nutrient Profile Model. Public Health Nutrition, 12(5), 614-623.
  • Mahy, A. (2014a). Setting the scene. A. Mahy (Dü.), Advertising food in Europe: A comparative law analysis içinde (ss. 9-29). Berlin: Lexxion.
  • Mahy, A. (2014b). Structure of the comparative analysis: Shedding some light on the questions raised. A. Mahy (Dü.), Advertising food in Europe: A comparative law analysis içinde (ss. 31-44). Berlin: Lexxion.
  • Özdoğan, F. B. (2008). A Conceptual Study On Eye Trackıng And Its Applıcatıons In Marketıng. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 134-147.
  • PepsiCo (2019). PepsiCo global nutrition criteria for advertising to children. Version current 2019 Internet: https://www.pepsico.com/docs/album/esg-topics-policies/pepsico-nutrition-criteria.pdf (Erişim Tarihi: 10/03/2022).
  • RTÜK (2020) “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdaların Reklamlarında Kullanılacak Akar Bant Mesajları https://arsivdosya.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/guncel-akar-bant-mesajlari-2020.pdf?download=true (Erişim Tarihi: 10/03/2022).
  • Sağlık Bakanlığı (t.y.) “Çocuklara Yönelik Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalar ile İlgili Reklamlar için Besin Profili Modeli Kullanım Rehberi” Erişim Adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenmehareket-haberler/reklamlar-i%C3%A7in-besin-profili-modeli-kullan%C4%B1m-rehberi.html
  • Scarborough P., Boxer A., Rayner M. ve Stockley L. (2007). Testing nutrient profile models using data from a survey of nutrition professionals. Public Health Nutr, 10, 337–345.
  • Scarborough, P., Payne, C., Agu, C. G., Kaur, A., Mizdrak, A., Rayner, M. ve Boyland, E. (2013). How important is the choice of the nutrient profile model used to regulate broadcast advertising of foods to children? A comparison using a targeted data set. European journal of clinical nutrition, 67(8), 815-820.
  • Şahin, E. ve Durlu-Özkaya, F. (2018). Televizyonda Yayınlanan Gıda Reklamlarında Gıda Güvenliğine Yapılan Vurgunun Tespit Edilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 265-275.
  • Şenduran, F. (2019). Göz Takip Sisteminin (Eye Tracker) Spor Biliminde Kullanılması: Yeni Araştırmacılar İçin Kılavuz, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 1-13.
  • Yardım, N., Ilgaz, S., Aydın, F.B. ve Kaya, M.(2020). Ulusal yayın yapan bazı uluslararası çocuk televizyon kanallarında çocuklara yönelik gıda ve içecek reklamlarının Sağlık Bakanlığı besin proili rehberine göre değerlendirilmesi. Turk Kardiyol Dern Ars, 48(3), 278-288 doi: 10.5543/tkda.2019.54524
  • Yılmaz, Y. (2020). Televizyonda aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıda reklamları için besin profili modelinin değerlendirilmesi, Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 106-130.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Müge Çakaröz 0000-0003-1272-5722

Sabiha Kılıç 0000-0002-0906-4567

Leyla Bezgin Ediş 0000-0002-5667-9791

Erken Görünüm Tarihi 10 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2024
Kabul Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakaröz, K. M., Kılıç, S., & Bezgin Ediş, L. (2024). An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements. Ege Academic Review, 24(1), 43-54. https://doi.org/10.21121/eab.1369095
AMA Çakaröz KM, Kılıç S, Bezgin Ediş L. An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements. eab. Şubat 2024;24(1):43-54. doi:10.21121/eab.1369095
Chicago Çakaröz, Kübra Müge, Sabiha Kılıç, ve Leyla Bezgin Ediş. “An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements”. Ege Academic Review 24, sy. 1 (Şubat 2024): 43-54. https://doi.org/10.21121/eab.1369095.
EndNote Çakaröz KM, Kılıç S, Bezgin Ediş L (01 Şubat 2024) An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements. Ege Academic Review 24 1 43–54.
IEEE K. M. Çakaröz, S. Kılıç, ve L. Bezgin Ediş, “An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements”, eab, c. 24, sy. 1, ss. 43–54, 2024, doi: 10.21121/eab.1369095.
ISNAD Çakaröz, Kübra Müge vd. “An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements”. Ege Academic Review 24/1 (Şubat 2024), 43-54. https://doi.org/10.21121/eab.1369095.
JAMA Çakaröz KM, Kılıç S, Bezgin Ediş L. An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements. eab. 2024;24:43–54.
MLA Çakaröz, Kübra Müge vd. “An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements”. Ege Academic Review, c. 24, sy. 1, 2024, ss. 43-54, doi:10.21121/eab.1369095.
Vancouver Çakaröz KM, Kılıç S, Bezgin Ediş L. An Experimental Study to Determine Nutrition Profile Warning Message Effectiveness in Food Advertisements. eab. 2024;24(1):43-54.