Homo Economicus or Homo Islamicus
Yıl 2017,
Cilt: 3 Sayı: 4, 635 - 641, 01.12.2017
Serkan Dilek
,
Orhan Küçük
,
Recep Özdirek
Öz
Economics used “Homo Economicus” in models. However, HomoEconomicus individual who makes economic decisions only byconsidering his own interests, does not conform to the behaviour ofindividual in Islamic societies. In Islamic societies, individuals areinterested in the interests of their environment outside their owninterests. Islamic individual has been thinking about the needs of hisenvironment since it has addressed its own needs. Therefore, it is seenthat the economic theories developed in west are not suitable forIslamic societies. For the establishment of new economic theories forIslamic societies, it is necessary to introduce the Islamic individualmodel. In this research, we investigated the differences between HomoEconomicus individual and Islamic individual. Then, thecharacteristics of Islamic individuals that can be used in the theory ofeconomics to be established for Islamic societies have been examined
Kaynakça
- Asutay, Mehmet (2007). “A Political Economy Approach to Islamic Economics: Systemic Understanding For An Alternative Economic System”. Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies. 1(2).
- Aydın, Cemal (1990). Çağdaş Ekonomik Doktrinler ve İslam. Boğaziçi Yayınları
- Carter, John R. ve İrons, Micheal D. (1991). “Are Economists Different, and If So Why?”. Journal of Economic Perspectives. 5(2). 171-177
- Chapra, Ömer; Ahmed, Hurşid; Yılmaz, Faruk ve Şah, Abdurrahman (1991). İslam Ekonomisi ve Sosyal Güvenlik Sistemi. Hazırlayan: Faruk Yılmaz. Marifet Yayınları.
- Çobanoğlu, Şevki (2013). İslam Ekonomisi. Yediveren Yayınları.
- Dilek, Serkan; Küçük, Orhan; Işık, Sefa ve Çakmak, Fatih (2017), “İsraf ve Tüketici Dengesine Yeni Bir Yaklaşım”, International Congress On Political, Economic and Social Studies, 19-22 May 2017, Sarajevo
- Dilek, Serkan (2016). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
- Dilek, Serkan (2011), Tüketici Teorisinin Matematiksel Açıklamaları, Beta Yayınevi, İstanbul
- Diş, Sebile Başok (2017). “Bentham ve Mill’in Klasik Faydacılığı Bağlamında Mutluluk Problemi”. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi. 7. 80-100.
- Farooq, Mohammad Omar (2011). “Self Interest, Homo Islamicus and Some Behavioral Assumptions In Islamic Economics and Finance”. International Journal of Excellence In Islamic Banking and Finance, 1(1), 52-79
- Görmüş, Şakir (2015). “İslam İktisadı, İnsanlık İçin Bir İhtiyaç mı?”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies. 1(2). 161-170
- Görün, Fikret (2015). “İktisat Eğitimi Üzerine Birkaç Not”. Ekonomi-Tek. 4(3). 1-8.
- Gümüş, Niyazi (2016). “Helal Gıda, Helal Gıda Pazarı ve Tüketici Davranışları”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Haneef, Mohamed Aslam and Furgani Hafas (2009). “Developing The Ethical Foundations of Islamic Economics: Benefiting From Toshihiko Izutsu”. Intellelctual Discourse, 17(2), 173-199
- Hatipoğlu, Yıldız Zeliha (2012). “Davranışsal İktisat:Bilişsel Psikoloji İle Krizi Anlamak”,Türkiye Ekonomik Kurumu, Üçüncü Uluslararası Ekonomi Konferansı, 1-3 Kasım 2012, İzmir
- Hobbes, Thomas (2004). Leviathan. Çeviren: Semih Lim. Yapı Kredi Yayınları
- Kahf, Monzer. (2003). “Islamic Economics: Notes On Definiton and Methodology”. Review of Islamic Economics. 13. 23-47
- Koç, Muzaffer ve Gümüş,İskender (2016). “İslam Toplumunda İktisadi Nizam ve Sosyal Güvenlik”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Konow, James ve Earley, Joseph (2007). “The Hedonistic Paradox: Is Homo Economicus Happier?”. Journal of Public Economics. 92(1-2). 1-33.
- Küçük, Orhan (2017) İnsani Ekonomi Modeli Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme, Gece Kitaplığı, Ankara.
- Mankiw, Gregory (2003). Macroeconomics. 5th Edition. Worth Publishers.
- Mollavelioğlu, Şükrü; Kanberoğlu, Zafer. (2016). “İslam İktisadına Yaklaşımda Yöntemsel Sorunlar”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Özdirek, Recep (2010) İslâm Hukukunda Akdin Sınırları, Yedi Renk Yayınları, İstanbul.
- Rudnyckyj, Daromir (2011). “Homo Economicus and Homo Islamicus, Revisited: Islamic Finance and the Limits of Economic Reason”. In 8th International Conference on Islamic Economics and Finance, Doha.
- Sayar, Ahmet Güner (2005). İktisat Metodolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları. Ötüken Yayınevi.
- Smith, Adam (2006). Ulusların Zenginliği. Palme Yayıncılık.
- Şen, Ali (2016). “Eğitim İle Bencillik Arasındaki İlişki: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1892-1904.
- Zaim, Sabahattin (1995). İslam-İnsan-Ekonomi. Yeni Asya Yayınları. 2.Baskı
Homo Economicus Mu? İslami İnsan mı?
Yıl 2017,
Cilt: 3 Sayı: 4, 635 - 641, 01.12.2017
Serkan Dilek
,
Orhan Küçük
,
Recep Özdirek
Öz
İktisat bilimi, “Homo Economicus” insanı modellerinde kullanmıştır. Sadece kendi çıkarını düşünerek iktisadi kararlarını veren Homo Economicus insan, İslam toplumlarındaki insanların davranışlarına uymamaktadır. İslam toplumlarında insanlar kendi çıkarlarının dışında çevrelerinin de çıkarlarını düşünmektedir. İslami insan kendi ihtiyaçlarını giderdikten sonra çevresinin ihtiyaçlarını düşünmektedir. Dolayısıyla Batı’da gelişen iktisat teorilerinin İslam toplumları için uygun olmadığı görülmektedir. İslam toplumları için yeni iktisat teorilerinin kurulması için İslami insan modelinin ortaya konulması gereklidir. Bu çalışmada Homo Economicus ile İslami insan arasında olan farklar araştırılmıştır. Daha sonra İslami toplumlar için kurulacak iktisat teorisinde kullanılan İslami insanın taşıması gereken özellikler incelenmiştir
Kaynakça
- Asutay, Mehmet (2007). “A Political Economy Approach to Islamic Economics: Systemic Understanding For An Alternative Economic System”. Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies. 1(2).
- Aydın, Cemal (1990). Çağdaş Ekonomik Doktrinler ve İslam. Boğaziçi Yayınları
- Carter, John R. ve İrons, Micheal D. (1991). “Are Economists Different, and If So Why?”. Journal of Economic Perspectives. 5(2). 171-177
- Chapra, Ömer; Ahmed, Hurşid; Yılmaz, Faruk ve Şah, Abdurrahman (1991). İslam Ekonomisi ve Sosyal Güvenlik Sistemi. Hazırlayan: Faruk Yılmaz. Marifet Yayınları.
- Çobanoğlu, Şevki (2013). İslam Ekonomisi. Yediveren Yayınları.
- Dilek, Serkan; Küçük, Orhan; Işık, Sefa ve Çakmak, Fatih (2017), “İsraf ve Tüketici Dengesine Yeni Bir Yaklaşım”, International Congress On Political, Economic and Social Studies, 19-22 May 2017, Sarajevo
- Dilek, Serkan (2016). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
- Dilek, Serkan (2011), Tüketici Teorisinin Matematiksel Açıklamaları, Beta Yayınevi, İstanbul
- Diş, Sebile Başok (2017). “Bentham ve Mill’in Klasik Faydacılığı Bağlamında Mutluluk Problemi”. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi. 7. 80-100.
- Farooq, Mohammad Omar (2011). “Self Interest, Homo Islamicus and Some Behavioral Assumptions In Islamic Economics and Finance”. International Journal of Excellence In Islamic Banking and Finance, 1(1), 52-79
- Görmüş, Şakir (2015). “İslam İktisadı, İnsanlık İçin Bir İhtiyaç mı?”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies. 1(2). 161-170
- Görün, Fikret (2015). “İktisat Eğitimi Üzerine Birkaç Not”. Ekonomi-Tek. 4(3). 1-8.
- Gümüş, Niyazi (2016). “Helal Gıda, Helal Gıda Pazarı ve Tüketici Davranışları”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Haneef, Mohamed Aslam and Furgani Hafas (2009). “Developing The Ethical Foundations of Islamic Economics: Benefiting From Toshihiko Izutsu”. Intellelctual Discourse, 17(2), 173-199
- Hatipoğlu, Yıldız Zeliha (2012). “Davranışsal İktisat:Bilişsel Psikoloji İle Krizi Anlamak”,Türkiye Ekonomik Kurumu, Üçüncü Uluslararası Ekonomi Konferansı, 1-3 Kasım 2012, İzmir
- Hobbes, Thomas (2004). Leviathan. Çeviren: Semih Lim. Yapı Kredi Yayınları
- Kahf, Monzer. (2003). “Islamic Economics: Notes On Definiton and Methodology”. Review of Islamic Economics. 13. 23-47
- Koç, Muzaffer ve Gümüş,İskender (2016). “İslam Toplumunda İktisadi Nizam ve Sosyal Güvenlik”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Konow, James ve Earley, Joseph (2007). “The Hedonistic Paradox: Is Homo Economicus Happier?”. Journal of Public Economics. 92(1-2). 1-33.
- Küçük, Orhan (2017) İnsani Ekonomi Modeli Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme, Gece Kitaplığı, Ankara.
- Mankiw, Gregory (2003). Macroeconomics. 5th Edition. Worth Publishers.
- Mollavelioğlu, Şükrü; Kanberoğlu, Zafer. (2016). “İslam İktisadına Yaklaşımda Yöntemsel Sorunlar”. İslam Ekonomisi ve Finansı. Editörler: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, Durmuş Çağrı Yıldırım.
- Özdirek, Recep (2010) İslâm Hukukunda Akdin Sınırları, Yedi Renk Yayınları, İstanbul.
- Rudnyckyj, Daromir (2011). “Homo Economicus and Homo Islamicus, Revisited: Islamic Finance and the Limits of Economic Reason”. In 8th International Conference on Islamic Economics and Finance, Doha.
- Sayar, Ahmet Güner (2005). İktisat Metodolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları. Ötüken Yayınevi.
- Smith, Adam (2006). Ulusların Zenginliği. Palme Yayıncılık.
- Şen, Ali (2016). “Eğitim İle Bencillik Arasındaki İlişki: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1892-1904.
- Zaim, Sabahattin (1995). İslam-İnsan-Ekonomi. Yeni Asya Yayınları. 2.Baskı