This research aims to determine the effectiveness of school principals through educational
leadership, human resource management, school culture and climate, school environment and
parents, budget and support management according to the teachers’ opinion. Moreover, the changes
of the participant’ opinion have been tried to be determine according to the gender and seniority
variables. A survey research methodology was employed in the study. The sample included 466
secondary school teachers in Uşak. In order to determine the differentiation of the school principals
effectiveness through the five dimensions according to the seniority factor, one way analysis of
variance (ANOVA) has been used. Furthermore, in order to determine the differentiation of the school
principals’ effectiveness through five dimensions according to the gender factor, t‐test has been used.
Research findings show that the effectiveness of the school principals through five dimensions is on
the “high” level. In addition to this result, teachers’ opinion does not show the diversity according to
the gender and seniority factors
School Principals Effectiveness Effectiveness of School Principals
Bu araştırma, öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin okullarda öğretim liderliği,
insan kaynakları yönetimi, okulun kültürü‐iklimi, okul çevresi‐aile ve bütçe ve destek işleri
boyutlarında etkililik düzeyini saptamayı amaçlamaktadır. Ayrıca katılımcıların her bir boyuttaki
görüşlerinin cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı da saptanmaya
çalışılmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın örnekleminde, Uşak ilinde çalışan 300
öğretmen bulunmaktadır. Katılımcıların görüşlerine göre okul müdürlerinin beş boyuttaki
etkililiklerinin kıdem değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlenmesinde tek yönlü varyans
analizi (ANOVA), cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek içinde t‐testi uygulanmıştır.
Araştırma bulguları, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin etkililiklerinin tüm
boyutlarda “çok” düzeyinde olduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra öğretmen görüşleri cinsiyet
ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Diğer ID | JA36HP52TH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1 |