Bu araştırmada, Ankara ili merkez ilçelerindeki kamu ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin, 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile Millî Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yeniden yapılandırılması hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı “karma araştırma” deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutuna 276 okul yöneticisi dâhil edilmiş, nitel boyutunda 11 okul yöneticisiyle görüşme yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun sonuçlarına göre; 652 sayılı KHK’nın, MEB’in amaç ve politikalarına uygunluğu görüşü en yüksek İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi- Hukuk Fakültesi mezunlarında gözlenmiş, bunu sırasıyla diğer fakülteler, Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi mezunları ve son olarak Fen- Edebiyat Fakültesi mezunlarının izlediği görülmüştür. İlkokul yöneticilerinin, ortaokul yöneticilerine göre 652 sayılı KHK’nın, MEB’in amaç ve politikalarını gerçekleştirme konusunda daha olumlu düşündükleri sonucuna varılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu bulgularından; - hizmetlerin değerlendirilmesinde performans değerlendirmesine gidilmesinin, performans ölçütlerinin açık olması ve objektif değerlendirme yapılması koşuluyla uygun olduğu, KHK’nın öngördüğü yapılanma hakkında kamuoyunun yeterince bilgilendirilmediği, eğitim-öğretim hizmetlerinin üst yönetim ve denetim birimlerinde, alan dışından kamu görevlilerinin istihdam edilmemesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır
In the context of the reconstruction of MEB, between the years of 2008 to 2010, The
Projects of Reinforcement of Capacity of The Ministry of National Education were carried
out. The scope of the Project is stated as the recruitment of the execution system of MEB and
the strengthening of the mechanisms for effectiveness and productivity of corporate
governance of the sector.
Approximately 1.5 years after the completion of this Project, the Legislative Decree on
The Organization and Duties of the National Education Ministry (KHK) numbered 652 was
published. The Law on The Organization and Duties of the National Education Ministry
numbered 3797 before KHK numbered 652 was entered into force. This law included the
target of MEB, the organizational structure as central in the province and abroad, the Chair
of Ministry, the Head Council of Education and Morality, the main and subsidiary service
units of the Ministry, the consultation and audit units, the continuous councils,
responsibilities and authorities, the appointments and changing places and amendments
related to the staff By The Legislative Decree on the Organization and Duties of the National
Education Ministry (KHK) numbered 652 the organizational structure of the Ministry of
National Education was changed. The target of KHK is to organize the establishment, duty,
authority and responsibilities of the Ministry of National Education in order to carry out the
national educational services in the direction of constitutional law, The Law of Unification
and Education numbered 430, the National Education Basic Law numbered 1739 and the
development plans and programmes.
The creation of assistants to the experts on staff, the creation of a general directorate
by combining general directorates, the changing of qualifications of appointments to the
Head Council of Education and Morality and terms of Office of the members of Presidency,
the grounding on the performance and efficiencies in the compulsory change of location of
the managers who work in field organization and provincial education auditors, are not
discussed in Law number 3797. However, these items are some of the most important
subjects of KHK number 652.
In this context, asserting the views of school managers on theoretical bases, processes
and structures of the Ministry of National Education about which the public is not informed
enough is accepted as the main problem of this study.
Diğer ID | JA58NZ48DK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |