Öğretmenlerin bilgi düzeylerine ilişkin öğrenci algıları ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
Yıl 2013,
Cilt: 3 Sayı: 1, 185 - 200, 01.04.2013
Özlem Afacan
,
Mehmet Karakuş
,
Muhammet Uşak
Öz
Bu araştırmada “Öğretmenlerin Bilgi Düzeylerine İlişkin Öğrenci Algıları” ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve öğretmenlerin bilgi düzeylerine ilişkin öğrencilerin algılarının sosyo-ekonomik durum, cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Tuan, Chang ve Wang (2000) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Bilgi Düzeylerine İlişkin Öğrenci Algıları” ölçeği bu çalışmada Türkçeye uyarlanmıştır. Oransız küme örnekleme yöntemiyle Kırşehir ve Denizli şehirlerinde yer alan üçer tane farklı sosyoekonomik düzeye sahip bölgeden birer okul seçkisiz olarak seçilmiştir. Seçilen her bir okuldaki öğrencilerin tümüne ölçek uygulanmıştır. Bu şekilde toplam 397 öğrenci araştırmaya katılmayı kabul etmiştir. Bu araştırmanın sonuçları, öğretmenlerin bilgi düzeylerine ilişkin öğrencilerin algılarını ölçmek için bu ölçeğin Türkçe versiyonunun oldukça geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir. Ayrıca bu araştırmanın sonuçları, öğrencilerin gözündeki itibarlarını etkili bir şekilde yönetmek isteyen öğretmenlerin, öğrencilerin sosyo-ekonomik durum ve yaş gibi bireysel farklılıklarının farkında olmaları gerektiğini göstermektedir
Kaynakça
- Berkowitz, L. (1989). Frustration-aggression hypothesis: Examination and reformulation. Psychological Bulletin, 106 (1), 59-73.
- Budak, A. & Budak İ. (2011). Assessing perceptions of pre-service teachers’ teacher knowledge through portfolios. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1376–1380.
- Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Canbazoğlu, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Carlson, R. E. (1990). Assessing teachers’ pedagogical content knowledge: Item development issues. Journal of Personnel Evaluation in Education, 4, 157-173.
- Çakır, R. (2008). Preservice and inservice basic educatıon computer teachers’ professional growth in terms of their perceptions of teaching, pedagogical competencies and subject matter knowledge. Unpublished PhD Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan.
- Hill, H. C., Ball, D. L. & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal of Research in Mathematics Education, 39 (4), 372-400.
- Hudson, P. & Ginns, I. (2007). Developing an instrument to examine preservice teachers’ pedagogical development. Journal of Science Teacher Education, 18, 885–899.
- Jang S. J. (2011). Assessing college students’ perceptions of a case teacher’s pedagogical content knowledge using a newly developed instrument. High Education, 61, 663–678.
- Jang S. J., Guan, S. Y. & Hsieh, H. F. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teachers’ pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 596-606.
- Jang, S. J., & Luo, H. Y. (2009). The impacts of secondary students’ perception on PCK of the science teachers using team teaching. Chinese Journal of Science Education, 17 (1), 49-68.
- Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Edt: Ş. Kalaycı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. ss. 321-331.
- Knight, S. L. & Waxman, H. C. (1991). Analyzing effective teaching of Hispanic students’ problem-solving strategies in Spanish. NABE Annual Conference Journal, 1988-1989. Washington, DC: National Association for Bilingual Education.
- Lederman, N. G., Gess-Newsome, J., & Latz, M. S. (1994). The nature and development of preservice science teachers’ conceptions of subject matter and pedagogy. Journal of Research in Science Teaching, 31 (2), 129-146.
- Lloyd, B. C. & Lloyd, R. C. (1986). Teaching/learning: The student viewpoint. Reading Horizons, 26, 266-269.
- Lotter, C., Harwood, W. S. & Bonner, J. J. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers’ use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching, 44 (9), 1318-1347.
- Nilsson, P. & Driel, J. V. (2011). How will we understand what we teach? – Primary student teachers’ perceptions of their development of knowledge and attitudes towards physics. Research in Science Education, 41, 541-560.
- Rohaan,E. J., Taconis, R. & Jochems,W. M. G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science & Technological Education, 27 (3), 327-338.
- Rowan, B., Schilling, S. G., Ball, D. L., Miller, R., Atkins-Burnett, S., Camburn, E., Harrison, D. & Phelps, G. (2001). Measuring teachers’ pedagogical content knowledge in surveys: http://www.sii.soe.umich.edu. İndirme Tarihi: 02.04.2012. study, study of instructional improvement.
- Sanders, D. P. & McCutcheon, G. (1986). The development of practical theories of teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 2, 50-67.
- Schneider, R. M., & Plasman, K. (2011). Science teacher learning progressions: A review of science teachers’ pedagogical content knowledge development. Review of Educational Research, 81 (4), 530-565.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
- Şahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 58.
- Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Tuan, H. L., Chang, H. P. & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education, 22 (4), 385-398.
- Uşak, M. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çiçekli bitkiler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yurdugül, H., Erdem, M. & Seferoğlu, S. S. (2010). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. Hacettepe Üniversitesi,16– 18 Mayıs 2010. Ankara.
- Zeidler, D. L. (2002). Dancing with maggots and Saints: Visions for subject matter knowledge, pedagogical knowledge, and pedagogical content knowledge in science teacher education reform. Journal of Science Teacher Education, 13 (1), 27-42.
Turkish adaptation of the scale of “student perceptions of teachers’ knowledge (SPOTK)” and examining in the aspect of some variables
Yıl 2013,
Cilt: 3 Sayı: 1, 185 - 200, 01.04.2013
Özlem Afacan
,
Mehmet Karakuş
,
Muhammet Uşak
Öz
Instrumentation. In this study, the scale of “Student Perceptions of Teachers’
Knowledge (SPOTK)” which was originally developed by Tuan, Chang and Wang (2000)
was adapted to Turkish. The original scale consisted of 28 items and four dimensions such
as; instructional repertoire (8 items), representational repertoire (7 items), subject matter
knowledge (6 items) and knowledge of student understanding (7 items).
Sample and Procedure. The sample of this study consisted of primary school students
who were selected randomly from three different regions at the cities of Kırşehir and Denizli.
With disproportionate cluster sampling method, one school for each of three socio-economic
regions was selected randomly in each city. The scale was administered to all the students in
each selected school. In this way, a total of 397 students accepted to participate in the study.
Scale Adaptation. The original scale was translated into Turkish by the researchers
independently. The translated version was examined by the three Turkish language experts
in the aspects of meaning and culture. Then the scale was back-translated into English by the
three other bilingual language experts. The improved Turkish form of the scale was
administered to the sample group
Kaynakça
- Berkowitz, L. (1989). Frustration-aggression hypothesis: Examination and reformulation. Psychological Bulletin, 106 (1), 59-73.
- Budak, A. & Budak İ. (2011). Assessing perceptions of pre-service teachers’ teacher knowledge through portfolios. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1376–1380.
- Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Canbazoğlu, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Carlson, R. E. (1990). Assessing teachers’ pedagogical content knowledge: Item development issues. Journal of Personnel Evaluation in Education, 4, 157-173.
- Çakır, R. (2008). Preservice and inservice basic educatıon computer teachers’ professional growth in terms of their perceptions of teaching, pedagogical competencies and subject matter knowledge. Unpublished PhD Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan.
- Hill, H. C., Ball, D. L. & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal of Research in Mathematics Education, 39 (4), 372-400.
- Hudson, P. & Ginns, I. (2007). Developing an instrument to examine preservice teachers’ pedagogical development. Journal of Science Teacher Education, 18, 885–899.
- Jang S. J. (2011). Assessing college students’ perceptions of a case teacher’s pedagogical content knowledge using a newly developed instrument. High Education, 61, 663–678.
- Jang S. J., Guan, S. Y. & Hsieh, H. F. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teachers’ pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 596-606.
- Jang, S. J., & Luo, H. Y. (2009). The impacts of secondary students’ perception on PCK of the science teachers using team teaching. Chinese Journal of Science Education, 17 (1), 49-68.
- Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Edt: Ş. Kalaycı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. ss. 321-331.
- Knight, S. L. & Waxman, H. C. (1991). Analyzing effective teaching of Hispanic students’ problem-solving strategies in Spanish. NABE Annual Conference Journal, 1988-1989. Washington, DC: National Association for Bilingual Education.
- Lederman, N. G., Gess-Newsome, J., & Latz, M. S. (1994). The nature and development of preservice science teachers’ conceptions of subject matter and pedagogy. Journal of Research in Science Teaching, 31 (2), 129-146.
- Lloyd, B. C. & Lloyd, R. C. (1986). Teaching/learning: The student viewpoint. Reading Horizons, 26, 266-269.
- Lotter, C., Harwood, W. S. & Bonner, J. J. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers’ use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching, 44 (9), 1318-1347.
- Nilsson, P. & Driel, J. V. (2011). How will we understand what we teach? – Primary student teachers’ perceptions of their development of knowledge and attitudes towards physics. Research in Science Education, 41, 541-560.
- Rohaan,E. J., Taconis, R. & Jochems,W. M. G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science & Technological Education, 27 (3), 327-338.
- Rowan, B., Schilling, S. G., Ball, D. L., Miller, R., Atkins-Burnett, S., Camburn, E., Harrison, D. & Phelps, G. (2001). Measuring teachers’ pedagogical content knowledge in surveys: http://www.sii.soe.umich.edu. İndirme Tarihi: 02.04.2012. study, study of instructional improvement.
- Sanders, D. P. & McCutcheon, G. (1986). The development of practical theories of teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 2, 50-67.
- Schneider, R. M., & Plasman, K. (2011). Science teacher learning progressions: A review of science teachers’ pedagogical content knowledge development. Review of Educational Research, 81 (4), 530-565.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
- Şahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 58.
- Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Tuan, H. L., Chang, H. P. & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education, 22 (4), 385-398.
- Uşak, M. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çiçekli bitkiler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yurdugül, H., Erdem, M. & Seferoğlu, S. S. (2010). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. Hacettepe Üniversitesi,16– 18 Mayıs 2010. Ankara.
- Zeidler, D. L. (2002). Dancing with maggots and Saints: Visions for subject matter knowledge, pedagogical knowledge, and pedagogical content knowledge in science teacher education reform. Journal of Science Teacher Education, 13 (1), 27-42.