Çocuk istismarı son yıllarda tüm dünyada farklı araştırmacılar tarafından ilgiyle
karşılanan ve üzerinde araştırmalar yapılan bir konudur. Ancak toplumların kültürel
farklılıkları nedeniyle her toplumda farklı şekilde algılanmakta ve tanımlanmaktadır. Bir
toplumda çocuğa karşı girişilen davranışların hangilerinin çocuk istismarı olduğunu o
toplumdaki bireylerin değerleri, normları, çocuk gelişimi ile ilgili bilgileri, inançları ve aile
içi ilişkileri belirlemektedir (Robin, 1991; WHO, 2002).
Çocuk istismarı, 0-18 yaş grubu çocukların, kendisine bakmakla yükümlü yetişkin
kişilerin ya da başka bir çocuk tarafından büyüme ve gelişmesini olumsuz yönde etkileyen,
kaza dışı, önlenebilir her türlü davranışa maruz bırakılması olarak tanımlanabilir (Yalçın,
2011). Günümüzde çocuk istismarı ekonomik istismar ile birlikte beş grupta incelenmektedir.
Bunlar, fiziksel istismar, duygusal istismar, cinsel istismar, ekonomik istismar ve ihmaldir.
İstismar ve ihmalin biyolojik, psikolojik ve sosyolojik incelemelere göre farklı nedenleri
bulunmaktadır. Tüm nedenler bir arada ele alındığında çocuk istismarı ve ihmalinin
genellikle ailenin yaşam stresi ile ilgili olduğu görülmektedir (Ünal, 2008). Aile için
ekonomik yetersizlik en önemli stres kaynaklarından biri olup, yoksulluk, işsizlik ve
borçlanma şeklinde kendini gösterebilmektedir
Çocuk istismarı Öğretmen adayları Fiziksel istismar Duygusal ya da psikolojik istismar Cinsel istismar İhmal
The purpose of this study is to determine the awareness of pre-service teachers from different departments related to the concept of child abuse. This study aims to determine pre-service teachers’ awareness of child abuse as a qualitative study, conducted in line with phenomenological design. In the study, one of the purposeful sampling methods, maximum diversity sampling method, was employed. The participants of the study are 15 pre-service teachers attending the departments of Psychological Counseling and Guidance, Teacher Education for the Intellectually Disabled, Pre-school Teacher Education, Social Studies, Art Teaching, Computer and Instructional Technologies, German Language Teaching, French Language Teaching, and Teacher Education for the Hearing Impaired, all within the Education Faculty of Anatolian University, Turkey. The data of the study was collected through the focus-group interview technique. The data collected from two different focusgroup interviews were analyzed by content analysis technique using the NVivo 8 data analysis program. As a result of the analysis of the data, it was concluded that the pre-service teachers explained the concept of child abuse by most strongly emphasizing emotional abuse and least strongly by emphasizing economic abuse. In light of the pre-service teachers’ opinions, it was also concluded that the culture constructed by society through the meanings attached to genders, society’s view of sexuality, child marriage, proverbs and idioms specific to the local society and superstitions lead to incidences of child abuse. The current study revealed that child abuse can be prevented by providing training to raise the awareness of child abuse primarily for families then children, teachers and other concerned people. It was also found that the majority of pre-service teachers do not have enough information about how to act in the face of an incidence of child abuse
Child abuse Pre-service teachers Physical abuse Emotional or psychological abuse Sexual abuse Negligence DOI Number: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2015.52.6
Diğer ID | JA62DY33CC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |