Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla geliştiği günümüzde öğrencilerden kazanması beklenen beceriler de değişmektedir. Bu becerilerin kazandırıldığı derslerden biri de Sosyal Bilgiler Dersidir. Geçmişten günümüze Sosyal Bilgiler Dersi öğrencilere vatandaşlık becerilerini kazandırmaya çalışmaktadır. Ancak, küreselleşen dünya ile birlikte öğrencilerin küresel bilgi, beceri ve değer sahibi olmaları da büyük önem kazanmıştır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde küresel vatandaşlık eğitimine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel verilere dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın katılımcılarını Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı dördüncü 4. sınıfta öğrenim gören 78 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan nitel verilerin analizinde betimsel analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analiz sonuçlarına göre sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlıkla ilgili görüşleri vatandaşlığın kavramsal boyutu, birey boyutu ve ülkeler boyutu olmak üzere üç tema altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının küresel vatandaşın sahip olması gereken özelliklerine ilişkin görüşleri incelendiğinde, küresel vatandaşın sahip olması gereken özellikleri “bilgi ve anlayış, beceri, değer ve tutum” olmak üzere üç boyutta ele aldıkları belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının büyük bir bölümü küresel vatandaşlık eğitimine Sosyal Bilgiler dersinin katkı sağladığını düşünmektedir. Sosyal Bilgiler dersinde etkili küresel vatandaşlık eğitimine yönelik öğretmen adayları dersin yapısına, amacına, içeriğine ve öğretme-öğrenme sürecine yönelik öneriler sunmuşlardır
Globalization has brought the necessity of training global citizens who are aware of
the world’s problems and who can produce solutions for these problems. Global citizenship
consists of principles such as making decisions in social, economic, cultural and political
areas at the national and international scale; promoting gender, racial, ethnic, national and
religious equality; and making sacrifices for common interests. Oxfam (2006) defined global
citizens as individuals who are aware of their own responsibilities as citizens of a broad
world, value diversity and respect it, and react to social injustice. It is also stated that global
citizens are individuals who take responsibility and act to make the world a fair and
sustainable place. Training people who can take responsibility on a global scale and thus
have a global perspective is only possible through effective global citizenship education.
"Global citizenship education" requires training active and responsible individuals as world
citizens. The Social Studies course plays an important role in training active citizens and is
aimed at training individuals to be equipped with both national and global values (Kan,
2012). In this sense, revealing future teachers' perceptions related to global citizenship
education is of great importance in terms of shaping the practices in the area. In particular,
there is a need for revealing the views of elementary teachers who would teach at elementary
schools as being a prominent part of improving the training of basic life skills.
This study purposed to examine elementary teacher candidates' views on global
citizenship in the Social Studies course. The following research questions were addressed
based on this purpose: 1) What are elementary teacher candidates' views on global
citizenship? 2) What are elementary teacher candidates' views on the function of the Social
Studies course in global citizenship education? 3) What are elementary teacher candidates'
suggestions related to global citizenship education in the Social Studies course?
Diğer ID | JA28VA97UD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |