Bu çalışmada, Türkiye’deki eğitimsel eşitsizliklerin toplumsal tabakalar açısından çözümlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma TÜİK tarafından uygulanan 2006 yılı Hane Halkı Bütçe Anketi verilerine dayalı olarak planlanmıştır. Hane Halkı Bütçe Anketleri, hanelerin sosyo-ekonomik yapıları, yaşam düzeyleri, tüketim kalıpları hakkında bilgi veren ve toplumun gereksinimlerinin belirlenmesi, kullanılabilir gelirin haneler ya da bireyler arasında ne şekilde dağıldığının bilinmesi ve uygulanan sosyo-ekonomik politikaların geçerliğinin test edilmesi amacıyla kullanılan en önemli kaynaklardan biridir. Dolayısıyla bu çalışmada hane halkı bütçe anketinin verileri toplumsal tabakaların oluşturulmasında temel veri kaynağını oluşturmuştur. Çalışmada, yetişkin nüfusun eğitim düzeyinin cinsiyetle ve elde edilen gelirle ve eğitim çağındaki çocukların eğitim kademeleri itibariyle okullaşma oranlarının cinsiyetle ve hanedeki kişi başı düşen ortalama gelirle ilişkileri toplumsal tabakalar açısından incelenmektir. Bu hedef doğrultusunda öncelikle TÜİK tarafından uygulanan 2006 yılı Hane Halkı Bütçe Anketi verileri işlenmiş ve analiz edilmiştir. Çalışmada verilerin özelliklerine ve kurulan hipotezlere göre; Kay-kare, korelasyon ve varyans analizi yapılmıştır. Yapılan çözümlemeler sonucunda toplumsal tabakaların eğitimsel eşitsizliklerin önemli bir açıklayıcısı olduğu belirlenmiştir
Eğitim Toplumsal tabakalar Eğitimsel eşitsizlik Toplumsal hareketlilik
In the case of inequality in education, social stratification is considered to be a crucial
variable. However, though social stratification can lead to substantial inequality in
education, inequality in education also creates a process that further feeds stratification,
creating a vicious cycle in terms of social inequalities. In current research on social
stratification, it is necessary to adopt a conceptual schema that defines the layers of
stratification. Conceptual schemas vary according to the stratification theory on which they
are based. There are two leading researchers who are working on developing conceptual
schemas: first, Goldthorpe, who has conducted studies on conceptual schema based on
Weber’s theory of stratification and, second, Wright, who based his research on Marx’s
theory on social classes. The aim of this study is to analyze educational inequalities Turkey in
terms of social strata. Within the framework of this general aim, the authors sought to
answer two questions by examining the education level of both the general and school age
populations in terms of social strata: 1) How can Turkey’s population be described
according to education level, enrollment rate (for school age population), employment status,
and income level? 2) On the basis of the social class structure of the layers, what are the
educational inequalities which can be detected in Turkey?
Education Social stratification Educational inequality Social mobility
Diğer ID | JA86ZV43BP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |