BibTex RIS Kaynak Göster

Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 6, 1 - 18, 11.07.2016

Öz

Fen, karmaşık ve soyut doğası itibariyle her zaman öğrenciler için anlaşılması zor bir alan olmuştur. Bu nedenle öğrencilerin özellikle fen bilimlerindeki soyut olan kavram ve olayları algılamaları için kullanılan modellerin rolü son derece önemlidir. Bu çalışmada çeşitli araştırmalardan yararlanılarak fen eğitiminde kullanılan yöntemlerden biri olan modelle öğretim yöntemi ve bu yöntemin fen öğretimindeki önemi araştırılmıştır. Araştırma, bir betimsel araştırmadır. Sonuç olarak, modeller ve modelle öğretim yöntemine yönelik bilgi verilmiş ve buna dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik Öğretimi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-202.
  • Alkan, A. H. (1996). Bazı Kimyasal Kavramların ModelBenzetmelerle Öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimleri Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Balkan, A. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Harita Kullanımının Derse Karşı Tutuma, Başarıya ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim Fen Eğitiminde, Basit Malzemelerle Yapılan Fen Aktivitelerinin Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Motivasyona Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celâl Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Berber, N. C. ve Güzel, H. (2009). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Modellerin Bilim ve Fendeki Rolüne ve Amacına İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97.
  • Chambers, S. K. & Andre, T., (1997). Gender, prior knowledge, interest and experience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current, Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 107-123.
  • Coll, R. K., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198.
  • Çelik, L. (2009). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Demirel, Ö. ve Altun, E. (Editörler). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s. 29-68). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirkuş, N. (1999). Fen Bilgisinde Öğretim Yöntemleri ve Uygulamala-rının Verimli Hale Getirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11, 414- 425.
  • Doğru, M. ve Aydoğdu, M. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Yöntemlerde Karşılaşılan Sorunlar İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 150-158.
  • Ercanlı, D. (1997). İlköğretim Okullarının 4. Sınıflarında Dünyamız ve Gökyüzü Ünitesinin Öğretilmesinde Oyun ve Modellerin Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gödek, Y. (2004). The importance of modeling in science education and in teacher education. Journal of Hacettepe University Education Faculty, 26, 54-61.
  • Gözmen, E. (2008). Lise 1. Sınıf Biyoloji Dersinde Okutulan “Mayoz Bölünme” Konusunun Öğretilmesinde Modellerin Öğrenmeye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Guy, M. & Young, T. (2010). Creating eclipses: Using scale models to explore how eclipses happen. Science Activities, 47, 75-82.
  • Günbatar, S. ve Sarı, M. (2005). Elektrik Ve Manyetizma Konularında Anlaşılması Zor Kavramlar İçin Model Geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-197.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. ve Bağcı, N. (2004). Eğitim Fakültelerindeki Fen ve Matematik Öğretim Elemanlarının Model ve Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Güneş, M. H. & Çelikler, D. (2010). The investigation of effects of modelling and computer assisted instruction on academic achievement. International Journal of Educational Researchers, 1(2), 22-28.
  • Justi, R. & Van Driel J. (2005). The development of science teachers’ knowledge on models and modelling: promoting, characterizing and understanding the process. International Journal of Science Education, 27(5), 549-573.
  • Koçak, E. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde “Sindirim ve Görevli Yapılar”, “Boşaltım ve Görevli Yapılar” ve “Çiçekli Bir Bitkiyi Tanıyalım” Konularının Modelle Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesinin Öğretilmesinde Simülasyon ve Model Kullanılmasının Başarıya, Kavram Öğrenmeye ve Hatırlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Paton, R. C. (1996). On a apparently simple modelling problem in biology, International Journal of Science Education, 18(1), 55-64. Russel, J. M. (1988). Simple models for teaching equilibrium and Le Chatelier’s principle, Journal of Chemical Education, 65(10), 871-872.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M. ve Doğan Bora, N. (2004). Mitoz ve Mayoz Bölünme Konularının Öğretiminde Model Kullanımının Önemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 85-88.
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G. & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368.
  • Ünal, G. (2005). Fen Öğretiminde Derinliğine Öğrenme: “Basınç” Konusunda Modelleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Fen Eğitimi ve Modeller. Milli Eğitim Dergisi, 171, 188-196.
  • Van Driel, J. H. & Verloop, N. (2002). Experienced teachers’ knowledge of teaching and learning of models and modeling in science education. International Journal of Science Education, 24(12), 1255-1272.
  • Zeynelgiller, O. (2006). İlköğretim II. Kademe Fen Bilgisi Dersi Kimya Konularında Model Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.

Place and Importance of Model Based Teaching Method in Science Education

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 6, 1 - 18, 11.07.2016

Öz

Science has been a difficult field for students always because of abstract and complicated nature of science. So effect of models which use in the science education has a great significance on the understanding of abstract concepts and events in the science. In this study, model based teaching methodwhich is one of science education methods and importance of this method has investigated by utilizing several studies. Descriptive method is used in this study. In conclusion, we gave information about models and model based teaching method and proposed suggestions based on this

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik Öğretimi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-202.
  • Alkan, A. H. (1996). Bazı Kimyasal Kavramların ModelBenzetmelerle Öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimleri Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Balkan, A. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Harita Kullanımının Derse Karşı Tutuma, Başarıya ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim Fen Eğitiminde, Basit Malzemelerle Yapılan Fen Aktivitelerinin Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Motivasyona Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celâl Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Berber, N. C. ve Güzel, H. (2009). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Modellerin Bilim ve Fendeki Rolüne ve Amacına İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97.
  • Chambers, S. K. & Andre, T., (1997). Gender, prior knowledge, interest and experience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current, Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 107-123.
  • Coll, R. K., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198.
  • Çelik, L. (2009). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Demirel, Ö. ve Altun, E. (Editörler). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s. 29-68). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirkuş, N. (1999). Fen Bilgisinde Öğretim Yöntemleri ve Uygulamala-rının Verimli Hale Getirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11, 414- 425.
  • Doğru, M. ve Aydoğdu, M. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Yöntemlerde Karşılaşılan Sorunlar İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 150-158.
  • Ercanlı, D. (1997). İlköğretim Okullarının 4. Sınıflarında Dünyamız ve Gökyüzü Ünitesinin Öğretilmesinde Oyun ve Modellerin Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gödek, Y. (2004). The importance of modeling in science education and in teacher education. Journal of Hacettepe University Education Faculty, 26, 54-61.
  • Gözmen, E. (2008). Lise 1. Sınıf Biyoloji Dersinde Okutulan “Mayoz Bölünme” Konusunun Öğretilmesinde Modellerin Öğrenmeye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Guy, M. & Young, T. (2010). Creating eclipses: Using scale models to explore how eclipses happen. Science Activities, 47, 75-82.
  • Günbatar, S. ve Sarı, M. (2005). Elektrik Ve Manyetizma Konularında Anlaşılması Zor Kavramlar İçin Model Geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-197.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. ve Bağcı, N. (2004). Eğitim Fakültelerindeki Fen ve Matematik Öğretim Elemanlarının Model ve Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Güneş, M. H. & Çelikler, D. (2010). The investigation of effects of modelling and computer assisted instruction on academic achievement. International Journal of Educational Researchers, 1(2), 22-28.
  • Justi, R. & Van Driel J. (2005). The development of science teachers’ knowledge on models and modelling: promoting, characterizing and understanding the process. International Journal of Science Education, 27(5), 549-573.
  • Koçak, E. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde “Sindirim ve Görevli Yapılar”, “Boşaltım ve Görevli Yapılar” ve “Çiçekli Bir Bitkiyi Tanıyalım” Konularının Modelle Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesinin Öğretilmesinde Simülasyon ve Model Kullanılmasının Başarıya, Kavram Öğrenmeye ve Hatırlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Paton, R. C. (1996). On a apparently simple modelling problem in biology, International Journal of Science Education, 18(1), 55-64. Russel, J. M. (1988). Simple models for teaching equilibrium and Le Chatelier’s principle, Journal of Chemical Education, 65(10), 871-872.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M. ve Doğan Bora, N. (2004). Mitoz ve Mayoz Bölünme Konularının Öğretiminde Model Kullanımının Önemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 85-88.
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G. & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368.
  • Ünal, G. (2005). Fen Öğretiminde Derinliğine Öğrenme: “Basınç” Konusunda Modelleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Fen Eğitimi ve Modeller. Milli Eğitim Dergisi, 171, 188-196.
  • Van Driel, J. H. & Verloop, N. (2002). Experienced teachers’ knowledge of teaching and learning of models and modeling in science education. International Journal of Science Education, 24(12), 1255-1272.
  • Zeynelgiller, O. (2006). İlköğretim II. Kademe Fen Bilgisi Dersi Kimya Konularında Model Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44PK28PS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlda Düşkün Bu kişi benim

İbrahim Ünal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Düşkün, İ., & Ünal, İ. (2016). Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(6), 1-18.
AMA Düşkün İ, Ünal İ. Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. MAKÜ EBED. Temmuz 2016;4(6):1-18.
Chicago Düşkün, İlda, ve İbrahim Ünal. “Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri Ve Önemi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, sy. 6 (Temmuz 2016): 1-18.
EndNote Düşkün İ, Ünal İ (01 Temmuz 2016) Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 6 1–18.
IEEE İ. Düşkün ve İ. Ünal, “Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi”, MAKÜ EBED, c. 4, sy. 6, ss. 1–18, 2016.
ISNAD Düşkün, İlda - Ünal, İbrahim. “Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri Ve Önemi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/6 (Temmuz 2016), 1-18.
JAMA Düşkün İ, Ünal İ. Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. MAKÜ EBED. 2016;4:1–18.
MLA Düşkün, İlda ve İbrahim Ünal. “Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri Ve Önemi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 6, 2016, ss. 1-18.
Vancouver Düşkün İ, Ünal İ. Modelle Öğretim Yönteminin Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. MAKÜ EBED. 2016;4(6):1-18.