Ülkemiz birçok bölgeden, kitlesel göçlerin etkisi altında olup, bu göçlerin en başında Suriyeliler yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, ilk ve ortaokul kademesindeki Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonunda karşılaşılan sorunları ele alan çalışmaların; amaç, kavramsal çerçeve, araştırma metodolojisi, sonuçlar ve ileride uygulanacak çalışmalar açısından yönelimlerini vurgulamaktır. Araştırmada sistematik değerlendirme yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın veri tabanını, YÖKTEZ ve DERGİPARK siteleri oluşturmuş olup, veriler doküman analiziyle incelenmiştir Araştırma kapsamına uygun olarak, sığınmacı Suriyelilere geçici koruma statüsünün verildiği 2011 yılından, 2023’e kadar gerçekleştirilen 109 lisansüstü tez ve 20 makaleye ulaşılmış olup, veriler betimsel içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre, kuramsal çerçevede kullanılan “göç” olgusu, Suriyeli öğrenciler için ifade edilirken, “mülteci ve göçmen” şeklinde tanımlanması (%37) kavramsal açıdan bir yanılgının olduğunu göstermiştir. Araştırmalarda okul ortamına uyum açısından problem tanımlanırken, Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları sorunların nedeni olarak görüldüğü şeklinde bir bakış açısının olduğu gözlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Suriyeli öğrencilerin okuldaki sosyal ortamda “ayrımcılık, dışlanma, ötekileştirilme ve akran zorbalığı” (%27) yaşadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda, yapılacak araştırmalarda Suriyeli öğrencilerle birlikte, onların bu davranışları yaşamasında etken olan veli, öğrenciler ve öğretmenlerin oluşturduğu ilişkiyi ve bu ilişkinin niteliğini anlamaya yönelik olarak tüm paydaşların ele alınması, sorunun anlaşılmasında bağlam temelli nedensel ilişkileri ortaya çıkarma olanağı vereceği düşünülmektedir.
“Türk Eğitimindeki Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Çocukların Yaşadıkları Sorunları İnceleyen Araştırmaların İrdelenmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi Yayın Kurulunun” hiçbir sorumluluğunun olmadığını, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğunu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.”
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çok Kültürlü Eğitim, Kapsayıcı Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 15 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır