Nörolojik sorunlu bir okuma güçlüğü olan disleksi bireyin hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Disleksili bir bireye zamanında müdahale edilmezse hayatı boyunca okuma sorunları ile mücadele etmek zorunda kalmaktadır. Eğitim sürecinde de disleksili bireyler ile ilk karşılaşacak olanlardan bir tanesi sınıf öğretmenleridir. Sınıf öğretmenlerinin disleksi hakkında bilgi sahibi olması ve böyle bir durumda karşılaştıklarında gerekli müdahaleleri yapabilmeleri önemlidir. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının disleksi hakkındaki bilgi ve inanç düzeylerini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Akdeniz bölgesinde bir devlet üniversitesinin sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan 136 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programına aktarılmış ve çözümlenmesi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının disleksi hakkındaki bilgi ve inanç düzeylerinin ölçeğin tanı boyutunda orta düzey olduğu, tedavi boyutunda orta düzeye yakın olduğu, genel bilgi boyutunda düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüm ölçekte ise sınıf öğretmeni adaylarının disleksi hakkındaki bilgi ve inanç düzeylerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf seviyesine ve cinsiyete göre de anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Disleksi ile ilgili bilgilendirici eğitimler düzenlenmesi ve kitaplar hazırlanarak öğretmen adaylarına dağıtılması önerilebilir.
Dyslexia, a neurologically problematic reading disability, negatively affects the life of the individual. If an individual with dyslexia is not intervened in time, he/she has to struggle with reading problems throughout his/her life. In the education process, one of the first people who will encounter individuals with dyslexia is classroom teachers. It is important for classroom teachers to have knowledge about dyslexia and to be able to make the necessary interventions when they encounter such a situation. In this context, the aim of this study is to examine the knowledge and belief levels of classroom teacher candidates about dyslexia. Survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study group of the research consisted of 136 pre-service teachers studying in the classroom education department of a state university in the Mediterranean region in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The data of the study were collected with the “Dyslexia Knowledge and Belief Scale”. The data obtained were transferred to the SPSS package program and analyzed. As a result of the study, it was concluded that the knowledge and belief levels of pre-service primary school teachers about dyslexia were moderate in the diagnosis dimension of the scale, close to moderate in the treatment dimension, and low in the general knowledge dimension. In the whole scale, it was determined that pre-service primary school teachers' knowledge and belief levels about dyslexia were at a medium level. It was also concluded that there was a significant difference according to grade level and gender. It can be suggested that informative trainings about dyslexia should be organized and books should be prepared and distributed to prospective teachers.
Reading Dyslexia Prospective Classroom Teachers Knowledge and Belief Level
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 15 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır