Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sosyal Medya ve Değerler Eğitimi Üzerine Görüşleri: Bitlis-Ahlat Örneği Üzerine Nitel Bir Araştırma
Yıl 2024,
Cilt: 1 Sayı: 1, 82 - 100, 16.12.2024
Yüksel Aslan
,
Emine Teyfur
Öz
Okullarda görev alan ve toplumun geleceği için çalışan öğretmenler, sosyal medyanın bilinçli kullanılması ve bu konuda gençlerin doğru yönlendirilmesi hususlarında önemli bir konuma sahiptirler. Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal medyanın değerler eğitimi ile ilişkisi ve bu durumun etkileri üzerine görüşleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal medya ve değerler eğitimi hakkındaki görüş ve önerilerinin değerlendirilmesidir. Bu kapsamda 2020-2021 öğretim yılında Bitlis/Ahlat’ta bulunan ortaokullarda görev yapmakta olan 15 sosyal bilgiler öğretmeninden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler nitel analiz tekniklerinden içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin sosyal medya ve değerler eğitimine olan etkileri konusundaki görüş ve beklentileri kendi alanları, sosyal medyanın etki alanları, öğrenciler ve öğrencilerin doğru yönlendirilmeleri kapsamında değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonrasında ulaşılan bulgulara göre; öğretmenlerin yalnızca kendi alanlarında değil; toplumsal ve kişisel tüm değerler üzerinde sosyal medyanın etki sahibi olduğu ve sosyal medya kullanan tüm insanların ortak bilinç hususunda özenli olması gerekliliği anlaşılmıştır.
Kaynakça
- Ateş, F. (2013). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi ve Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
- Bahçe, A. (2010), Hayat Bilgisi Öğretiminde Değerlerin Kazandırılma Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Konya.
- Çelikkaya, T. ve Filoğlu, H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer kavramına ilişkin görüşleri ve değerler eğitimi uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 71-85. https://openaccess.ahievran.edu.tr
- Köylü,.M.(2007),Ruh Sağlığı Ve Din: Batı Toplumu Açısından Bir Değerlendirme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23(23), 65-92.
- Legard, R. Keegan, J. ve Ward, K. (2003), In-deptInterviews. In J. Ritchie & J. Lewis (Ed.), Qualitati ve Research and Practice: A Guide for Social Sicience Students and Researchers içinde (139-169). London: SAGE Publications
- MEB (2005). Sosyal Bilgiler Dersi Müfredatı
- Merriam, S. B.(2013).Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Oladipo S. E. (2009). Psychological Empowerment and Development. Edo Journal Of Counselling, 2(1), 119-126.
- Pırnaz, H. ve Kuru, Ö. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 12-30. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd
- Pirnaz, E. (2020), Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Kök Değerlere yönelik Görüşleri (Kahramanmaraş İli Örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Kahramanmaraş.
- Tarhan, Ö. (2011), Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Türkçe Çalışmalar(2005-2010) Literatürü, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 179-186.
- Taymur, Z. A. (2015), İlkokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi ve Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma: Batman İl Örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Gaziantep.
- Turan, İ. ve Nazıroğlu, B. (2016). Medyada Değerler Eğitimi. M. Köylü.Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi, 159-180.
Ünlü, M. ve Kaşkaya, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences, 13(3), 1663-1684. Retrieved from https://dergipark.org.tr
- Yaylak, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitimde sosyal medyayı kullanım düzeyleri ve görüşleri. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(1), 35-50.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı) Ankara