John Dewey (1859-1952), rasyonel deneysel olarak bilinen felsefe akımının kurucusu ve eğitim kuramcısıdır. Dewey, Pragmatizmi, mantıksal ve ahlaki bir analiz kuramı olarak geliştirmiştir. Yeni felsefenin temel birliğinin ve gerçek deneyimin eğitim süreçleri arasında gerekli bir ilişki olduğu fikrini geliştirmiştir. Dewey, temel fikrin olumlu ve yapıcı gelişime, doğru bir deneyim fikrine sahip olmasına bağlı olduğunu belirtmiştir. Peirce, düşmenin nesneleri dünyanın merkezine doğru yönlendiren bir eğilim olması gibi, fikir birliğine varma dürtüsünün düşünceyi tek bir "kader" ya da belirlenmiş yönde hakikatte yönlendiren gerçek bir güç olduğunu iddia etmektedir. Araştırma sorularıyla ve doğru kanıtlarla doğru cevabı kabul etmeye ikna olunacağını varsaymaktadır. Görüşlerin çokluğu ve olası açıklamalar göz önüne alındığında Gerçek, Peirce'e göre, bireysel ve doğal olarak bizi yönlendiren bir tür yatkınlık ve bazı "gizemli güç" olduğunun göstergesidir. Evrim bir yasayı izlediği sürece, alışkanlık türdeşlikten heterojenliğe bir hareket olmak yerine, biçimsizlikten tekdüzeliğe doğru büyümedir. Ancak yasadan sapmalar sürekli olarak dünyanın çeşitliliğini artıracak şekilde hareket etmektedir ve bir tür doğal seçilim tarafından kontrol edilir. Böylece genel sonuç şu şekilde tanımlanabilir: "organize heterojenlik" veya rasyonelleştirilmiş çeşitliliktir.
Bu araştırmada Peirce ve Dewey’in geliştirdiği kuramların eğitim felsefesine katkıları Japon ressam Yoshihara Jirō (1905–1972)’nun “Lütfen Serbestçe Çizin” adlı eseri ve Gutai grubunun çalışmaları çözümlenecektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Tüm Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 13 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 2 |