Developments such as facilitating
access to internet and increasing internet quality, rapid increase in
smartphone penetration, advances in logistics and increased credit card usage
have led to the rapid growth of electronic commerce and consequently
cross-border electronic commerce since 2010.
Cross-border e-commerce refers to
the purchase and sale of products from online stores across national borders.
In cross-border e-commerce, buyers and sellers reside in different countries,
speak different languages and are subject to different legal rules.
In this study, in terms of
producers and consumers, a cross-border assessment of the situation in Turkey and
the world on cross-border shopping habits and trends in electronic commerce
will be done, after mentioning about the development of e-commerce in Turkey
and in the world.
İnternete erişimin kolaylaşması ve
internet kalitesinin yükselmesi, akıllı telefon penetrasyonunun hızlı artışı,
lojistik alanındaki ilerlemeler ve kredi kartı kullanımının artması gibi gelişmeler
özellikle 2010’lu yıllardan itibaren elektronik ticaretin ve buna bağlı olarak
sınır ötesi elektronik ticaretin hızla büyümesine neden olmuştur.
Sınır ötesi e-ticaret, ürünlerin
online mağazalardan, ulusal sınırlar üzerinden alım ve satımını ifade
etmektedir. Sınır ötesi e-ticarette alıcı ve satıcı farklı ülkelerde ikamet
etmekte, farklı dili konuşmakta, farklı hukuk kurallarına tabi olmaktadır.
Bu çalışmada ilk olarak elektronik
ticaretin Türkiye ve dünyadaki izlediği yola değinilerek, üretici ve tüketici
bazında Türkiye ve dünyadaki sınır ötesi elektronik ticaretteki eğilimler ve
sınır ötesi alışveriş alışkanlıkları üzerine durum değerlendirmesi
yapılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |