Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 73 - 97, 30.06.2021
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.913563

Öz

Kurumsal yetenekler çerçevesinde, ihtiyaçları doğru bir şekilde belirleme, ifade etme ve potansiyel faydaları ve zorlukları temelinde öncelikleme yeteneği, kurumsal anlayışın önemli bir boyutu olup, olgunluk değerlendirmeleri işte bu noktada devreye girmektedir. Asıl sorun, sürekli olmayan değişimlerle başa çıkabilecek kadar sağlam ve stratejik kaynak portföylerini, program ve projeleri sonuç odaklı ve sürdürülebilir bir şekilde yenilemek için yeterince çevik ve olgun olan yenilikçi organizasyonlar oluşturmaktır. Olgunluk modeli, yazılım mühendisliğinde yaygın olarak kullanılan bir araçken çoğunlukla eğitim, sağlık, enerji, finans, kamu kurumları ve proje uygulamaları alanlarına da başarılı bir şekilde genişletilmiştir. Tüm süreçlerin e-devlet uygulamalarıyla dijitalleştiği, yönetim bilgi sistemleri (YBS) sayesinde giderek süreçlerin otomatikleştiği, yapay zeka kullanımının arttığı ve çevrimiçi hizmetlerin bulut ortamında yaygınlaştığı bir evrede olunduğu varsayımı ve öngörüsüyle değerlendirme ve modelleme yapılmaktadır. Bu sayede tüm personelin iş başarısı için kendi rollerini ve sorumluluklarını tanıdığı yüksek olgunluk seviyesindeki bir kalkınma ajansı, kesinlikle başarıya ulaşma olasılığı daha yüksek ve değişimde öncü olan yenilikçi bir kuruluş olacaktır. Bu çalışmada, GPM3 ve CMMI olgunluk modelleri üzerinde bir literatür taraması ve değerlendirmesi sonrasında olgunluk modelleriyle ilgili olan genel yaklaşım ortaya konulmaktadır. Türkiye’deki bölgesel kalkınma ajansları için kolayca uygulanabilir bir basit olgunluk modeli geliştirilmekte ve bu modelin uygulanabilmesini sağlayacak olan tamamlayıcı önlemler de önerilmektedir.

Kaynakça

  • ARIFOĞLU, A., GÜR, M.H., (2005) e-CMM : e-Kurum Olgunluk Modeli, II.Ulusal Yazilim Mühendisliği Sempozyumu Bildirileri, Elektrik Mühendisleri Odası Yayını, https://www.emo.org.tr/ekler/b927d5224306de1_ek.pdf
  • BASS, J. (2011) An early-stage ICT maturity model derived from Ethiopian education institutions. Int. J. Educ. Dev. Using Ict, 7, 5–25.
  • BECKER, J.; KNACKSTEDT, R.; PÖPPELBUß, J. (2009) Developing maturity models for IT management. Bus. Inf. Syst. Eng., 1, 213–222.
  • CHIAVENATO, I. (2019) Introducción a la teoría general de la administración; McGraw-Hill Interamericana: México City, Mexico
  • CROSBY, P.B. (1979) Quality Is Free: The art of Making Quality Certain; McGraw-Hill: New York, NY, USA.
  • DA ROSA, I.; DA SILVA, M.M. (2015) A Maturity Model for Business Transformation Management. In Proceedings of the 2015 IEEE 17th Conference on Business Informatics, 2015, Lisbon, Portugal, 13–16 July; pp. 60–67.
  • DE BRUIN, T.; ROSEMANN, M.; FREEZE, R.; KAULKARNI, U. (2005) Understanding the main phases of developing a maturity assessment model. In Proceedings of the Australasian Conference on Information Systems (ACIS): Australasian Chapter of the Association for Information Systems, Sydney, Australia, 29 November–2 December; pp. 8–19.
  • DUARTE, D.; MARTINS, P.V. (2013) A maturity model for higher education institutions. J. Spat. Organ. Dyn., 1, 25–44.
  • ESPINOZA-GUZMÁN, J.; ZERMEÑO, M.G.G. (2017) Maturity model for e-learning classroom, bimodal and virtual courses in higher education: A preliminary study. Int. J. Web Based Learn. Teach. Technol. (IJWLTT), 12, 19–31.
  • ESTEBAN T. C., SANDRO P. C., JAVIER L. L.G., and JOSUÉ E. T. C., (2020) A Systematic Review of the Application of Maturity Models in Universities Information, 11, 466; doi:10.3390/info11100466
  • GARCI, G.; GARCI, F. (2012) Development of maturity models: A systematic literature review. In Proceedings of the IET Conference Proceedings, Ciudad Real, Spain, 14–15 May.
  • GARCÍA, V.H.M.; GIRALDO, G.A.M.; QUINTERO, J.F.L. (2016) Model accreditation for learning in engineering based on knowledge management and software engineering. In New Advances in Information Systems and Technologies; Springer: Cham, Switzerland;. 79–88.
  • GARCÍA, V.V.; VICENTE, E.J.F.; ARAGONÉS, L.U. (2007) Applicability of the Maturity Model for IT Service Outsourcing in Higher Education Institutions. Governance, 5, 41–50.
  • GOTTSCHALK, P. (2009) Maturity levels for interoperability in digital government. Gov. Inf. Q., 26, 75–81.
  • HUMPHREY, WS & SWEET, WL (1987) A Method for assessing the software engineering of capability of contractors, Software Engineering Institute (SEI) Technical Report, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA, CMU/SEI-87-TR-023.
  • KAZANJIAN, R.K.; DRAZIN, R. (1989) An empirical test of a stage of growth progression model. Manag. Sci., 35, 1489–1503.
  • LEE, D.; GU, J.W.; JUNG, H.W. (2019) Process maturity models: Classification by application sectors and validities studies. J. Softw. Evol. Process., 31, e2161
  • LUJÁN, D.R.; BARYOLO, Y.R.; VILLALOBOS, C.M. (2010) La utilización de la gestión del conocimiento y la toma de decisiones en el área de proceso monitoreo y control de proyecto (PMC) de CMMI. Rev. Cuba Cienc. InformÁTicas, 4, 1–10.
  • METIN, S . (2020). Işletmelerde Bilgi Yönetimi ve Kurumsal Içerik Yönetimi . Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 2 (2) , 1-8 . DOI: 10.46482/ebyuiibfdergi.756753
  • MINTZBERG, H (1975) ‘The Manager’s job: Folklore and fact’, Harvard Business Review, July-August, Harvard University, Boston, MA.
  • NOLAN, RL (1979) ‘Managing the crisis in data processing’, Harvard Business Review, March-April, 115-126.
  • OYOMNO, Gordon Z. (2003) Towards a framework for assessing the maturity of government capabilities for ‘e-government’, URI: http://hdl.handle.net/10625/42484
  • PÉREZ-MERGAREJO, E.; PÉREZ-VERGARA, I.; RODRÍGUEZ-RUÍZ, Y. (2014) Modelos de madurez y su idoneidad para aplicar en pequeñas y medianas empresas. Ing. Ind., 35, 184–198.
  • PIRES, J.C.S. and MACÊDO, K.B., (2006), “Cultura Organizacional em Organizações Públicas no Brasil”, Revista de Administração Pública, Vol. 40, No. 1, pp. 81-105.
  • PRADO, D., (2010), “Maturidade em Gerenciamento de Projetos”, INDG Tecnologia e Serviços Ltda., Nova Lima, Brazil
  • PROENÇA, D. (2016) Methods and techniques for maturity assessment. In Proceedings of the 2016 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Las Palmas, Spain, 15–18 June; pp. 1–4
  • RÖGLINGER, M.; PÖPPELBUß, J.; BECKER, J. (2012) Maturity models in business process management. Bus. Process. Manag. J., 2, 328–346.
  • ROSEMANN, M.; VOM BROCKE, J. (2015) The six core elements of business process management. In Handbook on Business Process Management 1; Springer: New York, NY, USA, 105–122.
  • SERC – Software Engineering Research Centre (2002) The IT service Capability Maturity Model (CMM), SERC, Division of Mathematics and Computer Science Department, Faculty of Science, Vrije Universiteit, Amsterdam, http://www.bita-center.com/bitalib/itservice-cmm/itscmm-presentation.pdf
  • SMIT, PJ & de J CRONJE, GJ (1992) Management principles: A Contemporary edition for Africa, Juta, Cape Town.
  • TARHAN, A.; TURETKEN, O.; ILISULU, F. (2015) Business process maturity assessment: State of the art and key characteristics. In Proceedings of the 2015 41st Euromicro Conference on Software Engineering and Advanced Applications, Funchal, Portugal, 26–28 August; pp. 430–437.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi, İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Efe 0000-0002-2691-7517

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 10 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Efe, A. (2021). KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 73-97. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.913563
AMA Efe A. KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ. ebyuiibfdergisi. Haziran 2021;3(1):73-97. doi:10.46482/ebyuiibfdergi.913563
Chicago Efe, Ahmet. “KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2021): 73-97. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.913563.
EndNote Efe A (01 Haziran 2021) KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3 1 73–97.
IEEE A. Efe, “KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ”, ebyuiibfdergisi, c. 3, sy. 1, ss. 73–97, 2021, doi: 10.46482/ebyuiibfdergi.913563.
ISNAD Efe, Ahmet. “KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3/1 (Haziran 2021), 73-97. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.913563.
JAMA Efe A. KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ. ebyuiibfdergisi. 2021;3:73–97.
MLA Efe, Ahmet. “KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2021, ss. 73-97, doi:10.46482/ebyuiibfdergi.913563.
Vancouver Efe A. KALKINMA AJANSLARINDA KURUMSALLAŞMA ÖLÇÜMÜ İÇİN UYGULANABİLİR BASİT BİR OLGUNLUK MODELİ ÖNERİSİ. ebyuiibfdergisi. 2021;3(1):73-97.