Information, information technologies, the sharing of information and lifelong learning are taken as the basis for the formation of tourism learning regions/cities. As a complicated system, a learning region is based on developing the potential, ability, and the administrative structure. Learning cities use learning as a means of ensuring the social formation that encompasses all sections of the society and economic development. Learning cities are a system which enables to be able to be ahead as compared with the others in either national or regional sense within a learning process that displays continuity by using the global changes and the developments in the fields of science and technology. City tourism is a type of tourism which is generally developed by making use of all opportunities of the city in metropolitan-scale large cities. The infrastructural & superstructural possibilities of the city, its skilled labor force, its different products & services, its demand conditions, its competition supporting possibilities and the searches for marketing the city as a more livable and better governed city form the basis for the approach to tourism learning cities. Learning herein includes a broader perspective, the opening of the mind, being tolerant, and being sympathetic to other cultures and traditions.
In the recent years, the European Union has been recommending and supporting the approach to tourism learning regions in the member countries with potential for tourism. Therefore, the basic aim of the study was planned as to introduce the approach to tourism learning cities and draw attention to their examples worldwide. In the approach to tourism learning regions, a widely participated large organization, city tourism facilitates the development of many strategies such as drawing up of an inventory, product development and differentiation, image formation, and selection of the marketing model; creation of common products; and formation of the wealth that can be visited more than once.
This study aims to theoretically introduce the approach to tourism learning regions/cities and to draw attention to its significance and applications. In the research, various scientific data and publications were studied; it was intended to make a meta-analysis; and the statistical data by some official institutions were examined. The approach to learning cities and the theoretical approach to city tourism are addressed in the first section, whereas city tourism worldwide and the outstanding cities are dealt with in the second section.
Key words: Tourism learning regions, learning cities, city marketing, city tourism.
Öğrenen turizm bölgelerinin/kentlerinin; oluşturulmasında bilgi, bilgi teknolojileri, bilginin paylaşımı ve yaşam boyu öğrenme temel alınır. Karmaşık bir sistem olarak öğrenen bölge, potansiyeli, yeteneği ve yönetim yapısını geliştirmeye dayanmaktadır. Bu gelişim sadece aktörlerde değil aynı zamanda bölgenin yakın çevresiyle birlikte alt-üst yapısını tamamlamayı, bilgi yoğun ortaklıklar oluşturmayı içermektedir. Öğrenen kentler; öğrenmeyi, toplumun bütün kesimlerini içine alan sosyal oluşumun ve ekonomik gelişmenin sağlanmasında bir araç olarak kullanır. Öğrenen kentler; küresel değişimleri, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri kullanarak, süreklilik gösteren bir öğrenme süreci içinde ulusal veya bölgesel anlamda diğerlerine göre ileride olabilmeyi sağlayan bir sistemdir. Kent turizmi genellikle metropol ölçeğindeki büyük kentlerde, kentin tüm olanaklarından yararlanılarak geliştirilen bir turizm türüdür. Kentin; alt-üst yapı olanakları, nitelikli işgücü, farklı ürünleri-hizmetleri, talep koşulları, rekabeti destekleme olanakları, kenti daha yaşanabilir, daha iyi yönetilen bir kent olarak pazarlama arayışları öğrenen turizm kentleri yaklaşımının temelini oluşturmaktadır. Buradaki öğrenme; daha geniş bakış açısını, zihnin açılmasını, toleranslı olmayı, diğer kültürlere, geleneklere daha anlayışlı olmayı içerir.
Son yıllarda Avrupa Birliği turizm potansiyeli olan üye ülkelerde öğrenen turizm bölgesi yaklaşımını önermekte ve desteklemektedir. Bu nedenle çalışmanın temel amacı; öğrenen turizm kentleri yaklaşımını tanıtmak, dünyadaki örneklerine dikkat çekmek olarak planlanmıştır. Geniş katılımlı büyük bir organizasyon olan öğrenen turizm bölgeleri yaklaşımında kent turizmi; envanter oluşturma, ürün geliştirme, farklılaştırma, imaj oluşturma, pazarlama modeli seçilmesi gibi birçok strateji geliştirmeyi, ortak ürünler yaratmayı, birden fazla ziyaret edilebilecek zenginlikleri oluşturmayı kolaylaştırmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; öğrenen turizm bölgeleri/kentleri yaklaşımını kuramsal olarak tanıtmak, önemine ve uygulamalarına dikkat çekmektir. Araştırmada çeşitli bilimsel veri ve yayınlar irdelenmiş, meta-analiz yapılmaya çalışılmış, bazı resmi kurumların istatistiki verileri incelenmiştir. Öğrenen kentler yaklaşımı ve kent turizmine kuramsal yaklaşım ilk bölümünde, Dünyada kent turizmi ve öne çıkan kentler ikinci bölümde ele alınmıştır.
Anahtar sözcükler: Öğrenen turizm bölgeleri, öğrenen kentler, kentsel pazarlama, kent turizmi
Öğrenen turizm bölgeleri öğrenen kentler kentsel pazarlama kent turizmi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 2 |