Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Parents' Opinions On the Use of Digital Technological Tools of 12-36 Months Children

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 14, 01.12.2024

Öz

This study was conducted to examine parental views on the use of digital technological equipment by 12-36 months-old children. The study was carried out in Niğde city center and Bor district. 26 parents participated in the study. The data of the study were obtained with semi-structured interview form developed by the researcher. Consequently the study, 84% of 12-36 month-old children used technological tools and purpose of parents in using technological tools is to watch cartoons and make the child eat. Intercalarily, while the most reaction of 12-36 month-old children, who were given digital technological tools is happiness; it is seen that the reaction when the technological tool is taken back is crying. Parental views on the use of technological equipment by 12-36 month-old children are seen to focus on the categories of "must not be used", "must be used with a time limit" and "must be used with educational content".

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002(23), 12-21. https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/2044/
  • Aslan, M. S., Oğuz, Ö. ve Erkaya, E. (2022). Teknolojik alet-internet kullanımının 0-3 yaş aralığındaki çocukların dil gelişimlerine etkisi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 434-454. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2354917
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci. Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/898942
  • Bunge, M. (1985). Epistemology and Methodology III: Philosophy of Science and Technology Part I: Formal and Physical Sciences. Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-009-5281-2
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem.
  • Can, E. (2009). İşitme kayıplı Türk çocuklarda alıcı ve ifade edici dil becerilerinin gelişimi [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp#:~:text=1-,249464,-EDA%20CAN
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Gündoğdu, G. (2007). Ölçme ve değerlendirme (1. Baskı). Pegem.
  • Demirel, Ö. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Usem.
  • Eysenbach, G. and Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. British Medical Journal 324(7337), 573-577. https://10.1136/bmj.324.7337.573
  • Feibleman, J. K. (1961). Pure science, applied science, technology, engineering: an attempt at definitions. Technology and Culture, 2(4), 305-317.
  • Günay, D. (2017). Teknoloji nedir? Felsefi bir yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 163-166. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61492/918222
  • International Technology Education Association. (2000). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. https://wwwcp.umes.edu/tech/wp-content/uploads/sites/94/2021/09/xstnd.pdf
  • İşman, A. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (1.Basım). Değişim.
  • Kahraman, Ö. G., Ceylan, Ş., ve Korkmaz, E. (2016). 0-3 Yaş Arası Çocukların Gelişimsel Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2).https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinsbd/issue/24537/259938
  • Kol, S. (2017). Erken Çocuklukta Teknoloji Kullanımı. Pegem.
  • Küçük, M. (2011). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Nobel Akademik.
  • Manap, A. (2020). Anne babalarda dijital ebeveynlik farkındalığının incelenmesi [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp#:~:text=1-,613073,-ABDULLAH%20MANAP
  • Maviş, İ. (2011). Bebeklikte dil ve konuşma gelişimi. E. Ceyhan (Ed.), Erken çocukluk döneminde gelişim II (s.120). Anadolu Üniversitesi.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Sage. https://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=U4lU_wJ5QEC&oi=fnd&pg=PR12&dq=Miles+ve+Huberman,+1994&ots=kGSE1HPSYQ&sig=BS2PKfbu30hZobSrYhMBDf6mfmU
  • Özbey, E, Z. (2020). Ekran zamanı ve yeme davranışı. Linkedin. https://tr.linkedin.com/pulse/ekran-zaman%C4%B1-ve-yemedavranışı-elif-zeynep-özbey
  • Sapsağlam, Ö. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının değişen oyun tercihleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1122-1135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59094/850552#article_cite
  • We Are Social. (2021). Türkiye Teknoloji Kullanımı İstatistikleri. https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/2uygx.pdf
  • Yılmaz, D. & Güney, R. (2021). Medyanın çocuklar üzerindeki etkileri ve kullanımına ilişkin öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(4) , 486-494. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfed/issue/65434/829839
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.

12-36 Aylık Çocukların Dijital Teknolojik Araç Gereç Kullanımlarına Yönelik Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 14, 01.12.2024

Öz

Bu çalışma 12-36 aylık çocukların dijital teknolojik araç gereç kullanımlarına yönelik ebeveyn görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Niğde ili merkez ve Bor ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 26 ebeveyn katılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen ham veriler birbirinden bağımsız olarak önce kodlara ayrılıp daha sonra bu kodlar ortak kategorilerde toplanmıştır. Kategorilerden ise temalar elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, 12-36 aylık çocukların %84’ünün dijital teknolojik araç gereç kullandığı; ebeveynlerin teknolojik araç kullandırmada önde gelen amaçlarının çizgi film izletmek ve çocuğun yemek yemesini sağlamak olduğu görülmektedir. Ayrıca, kendilerine dijital teknolojik araç gereçler verilen 12-36 aylık çocukların en fazla gösterdiği tepki mutlu olma olarak bulunurken; teknolojik araç gereçler geri alındığında en fazla gösterilen tepkinin ağlama olduğu görülmektedir. 12-36 aylık çocukların dijital teknolojik araç gereç kullanımına yönelik ebeveyn görüşlerinin ise “kullanılmamalı”, “süre sınırı ile kullanılmalı” ve “eğitici içerik ile kullanılmalı” kategorileri çevresinde yoğunlaştığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002(23), 12-21. https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/2044/
  • Aslan, M. S., Oğuz, Ö. ve Erkaya, E. (2022). Teknolojik alet-internet kullanımının 0-3 yaş aralığındaki çocukların dil gelişimlerine etkisi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 434-454. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2354917
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci. Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/898942
  • Bunge, M. (1985). Epistemology and Methodology III: Philosophy of Science and Technology Part I: Formal and Physical Sciences. Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-009-5281-2
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem.
  • Can, E. (2009). İşitme kayıplı Türk çocuklarda alıcı ve ifade edici dil becerilerinin gelişimi [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp#:~:text=1-,249464,-EDA%20CAN
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Gündoğdu, G. (2007). Ölçme ve değerlendirme (1. Baskı). Pegem.
  • Demirel, Ö. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Usem.
  • Eysenbach, G. and Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. British Medical Journal 324(7337), 573-577. https://10.1136/bmj.324.7337.573
  • Feibleman, J. K. (1961). Pure science, applied science, technology, engineering: an attempt at definitions. Technology and Culture, 2(4), 305-317.
  • Günay, D. (2017). Teknoloji nedir? Felsefi bir yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 163-166. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61492/918222
  • International Technology Education Association. (2000). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. https://wwwcp.umes.edu/tech/wp-content/uploads/sites/94/2021/09/xstnd.pdf
  • İşman, A. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (1.Basım). Değişim.
  • Kahraman, Ö. G., Ceylan, Ş., ve Korkmaz, E. (2016). 0-3 Yaş Arası Çocukların Gelişimsel Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2).https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinsbd/issue/24537/259938
  • Kol, S. (2017). Erken Çocuklukta Teknoloji Kullanımı. Pegem.
  • Küçük, M. (2011). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Nobel Akademik.
  • Manap, A. (2020). Anne babalarda dijital ebeveynlik farkındalığının incelenmesi [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp#:~:text=1-,613073,-ABDULLAH%20MANAP
  • Maviş, İ. (2011). Bebeklikte dil ve konuşma gelişimi. E. Ceyhan (Ed.), Erken çocukluk döneminde gelişim II (s.120). Anadolu Üniversitesi.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Sage. https://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=U4lU_wJ5QEC&oi=fnd&pg=PR12&dq=Miles+ve+Huberman,+1994&ots=kGSE1HPSYQ&sig=BS2PKfbu30hZobSrYhMBDf6mfmU
  • Özbey, E, Z. (2020). Ekran zamanı ve yeme davranışı. Linkedin. https://tr.linkedin.com/pulse/ekran-zaman%C4%B1-ve-yemedavranışı-elif-zeynep-özbey
  • Sapsağlam, Ö. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının değişen oyun tercihleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1122-1135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59094/850552#article_cite
  • We Are Social. (2021). Türkiye Teknoloji Kullanımı İstatistikleri. https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/2uygx.pdf
  • Yılmaz, D. & Güney, R. (2021). Medyanın çocuklar üzerindeki etkileri ve kullanımına ilişkin öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(4) , 486-494. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfed/issue/65434/829839
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim, Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alperen Ocak 0000-0003-2216-7621

Tuğçe Taşçı 0000-0001-8251-1493

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 6 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ocak, A., & Taşçı, T. (2024). 12-36 Aylık Çocukların Dijital Teknolojik Araç Gereç Kullanımlarına Yönelik Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. Early Childhood Education Researches, 2(2), 1-14.