In this study, Electrical Discharge Micro Hole Drilling process applied to specific aerospace material of Ti-6Al-4V. Although Hole-EDM drilling uses the same principles as other EDM methods, a rotated hollow electrode and pumping of dielectric coolant fluid through the electrode tube are the two distinct features. This process has alternatively used for producing fuel injectors, holes in turbine blades and Wire-EDM starter points. In this experimental study, surface observation and the effects of machining parameters of arc on-time (Ton), arc off-time (Toff) and current (I) on performance parameters were studied. Experimental works applied with single channel, cylindrical, brass, tabular electrode. Deionized water was used for coolant where was pumping inside the electrode at high pressure. The performance parameters chosen as surface roughness (Ra), material removal rate (MRR), electrode wear ratio (EWR) which occurred under the influence of the machining parameters were analysed. The purpose of analysing, Taguchi method consulted to design of experiments. Regression mathematical model was developed and analysis of variance (ANOVA) implemented to figure out of the reliability of mathematical model results. The experimental results reveal that the 500µm brass electrode has comparatively better MRR and lower EW. According to ANOVA reliable mathematical models were developed with 0,9643, 0,9827 and 0,9201 R-sq.% for Ø500µm successfully.
Aerospace materials Electrical discharge hole drilling Electrical discharge machining
I would like to express my deepest appreciation to organizing committee of TICMET19 in the selection of my study which was presented in the conference organized on 10-12 October, 2019 in Gaziantep University
Bu çalışmada havacılık malzemelerinden Ti-6Al-4V alaşımına Elektriksel Erezyon ile Mikro Delik Delme işlemi uygulanmıştır. Her ne kadar Delik-EEİ işlemi diğer EEİ yöntemleriyle aynı prensipleri kullansa da, döndürülen içi boş bir elektrot ve dielektrik soğutucu sıvısının elektrot tüpünden pompalanması ile diğerlerinden ayrılır. Bu işlem genellikle yakıt enjektörleri, türbin kanatlarındaki delikler ve Tel-EEİ başlangıç delikleri gibi delikleri üretmek için kullanılır. Bu deneysel çalışmada, yüzey pürüzlülüğü, ark açık kalma süresi (Ton), ark kapalı kalma süresi (Toff) ve akım (I) gibi işleme parametrelerinin performans parametreleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Deneysel çalışmalar tek kanallı, silindirik, pirinç, tabular elektrot ile gerçekleştirilmiştir. Soğutma sıvısı olarak deiyonize su kullanılmış olup, yüksek basınçta elektrotun içine pompalanmıştır. İşleme parametrelerinin etkisi altında meydana gelen yüzey pürüzlülüğü (YP), malzeme kaldırma oranı (MKO), elektrot aşınma oranı (EAO) olarak seçilen performans parametreleri analiz edilmiştir. Analiz amacıyla Taguchi deney tasarımına başvurulmuştur. Regresyon matematiksel modeli geliştirildi ve matematiksel model sonuçlarının güvenilirliğini anlamak için varyans analizi (ANOVA) uygulandı. Deneysel sonuçlar, 500µm pirinç elektrotun nispeten daha iyi MKO ve daha düşük EAO'ya sahip olduğunu ortaya koymaktadır. ANOVA'ya göre Ø500um için 0,9643, 0,9827 ve 0,9201 %R kare ile güvenilir matematiksel modeller geliştirilmiştir.
Havacılık malzemeleri Elektro erezyon ile delik delme Elektro erezyonla işleme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.