İçten yanmalı motorlardan kaynaklanan gürültü emisyonlarının insanlar ve canlılar üzerinde olumsuz etkileri bulunmaktadır. İçten yanmalı motorlarda gürültü emisyonları; mekanik, yanma ve aksesuar gürültülerinden kaynaklanmaktadır. Direk enjeksiyonlu dizel motorlarda yanma gürültüsü, silindir içerisinde oluşan basınç ve mekanik kuvvetlere bağlıdır. Yanma başlangıcında oluşan ani basınç artışı, yanma odası içinde gaz hareketini hızlandırır. Silindir içindeki bu basınç artışı, yanma odası duvarını doğrudan etkileyerek, motor bloğunun titreşimine neden olur. Oluşan titreşim ortamda ses oluşturur. Bu nedenle oluşan gürültü emisyonunun büyüklüğü, motor titreşim genliği ile doğru orantılıdır.
Bu çalışmada standart dizel yakıtı ile çalıştırılan tek silindirli hava soğutmalı dizel bir motorun ortalama titreşim değerleri ve ortalama gürültü emisyonu değerleri deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler motorun yüksüz ve tam yük altında çalıştığı üç farklı devir için yapılmıştır. Elde edilen veriler kıyaslamalı olarak incelenmiştir. Motor titreşim ve gürültü emisyonu değerlerinin devre bağlı olarak arttığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | UMAS 2015 Ulusal Mühendislik Araştırmaları Sempozyumu Seçilen Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.