Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Vehicle and Driver Record Control System Application

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 346 - 357, 31.05.2020
https://doi.org/10.31202/ecjse.643804

Öz

Important studies are carried out in driver and vehicle tracking systems. Studies; Focused on vehicle control systems, vehicle tracking, driving performance of drivers, driver assistance systems, driving safety and vehicle safety systems. Speed and brake control systems, driving information of the vehicle, operating information of the vehicle equipment, remote control and driver support are included in the vehicle equipment. Thus, vehicle and driver safety, monitoring, environmental cleaning and economic gains have been achieved. In our study, We have designed a microcontroller controlled system for tracking the commercial vehicles and drivers of an enterprise. The hardware and software control and tracking system we create records various data from the vehicle. A computer software was created to analyse the data transferred to the computer. The device controls the vehicles by limiting the upper limit of the speed we set. In speed control, a smooth speed transition is made by PID method. In addition, the system, during the use of the vehicle; brake usage times, faulty handbrake usage, fuel cap control, 2-4 wheel drive according to the position of the vehicle, overheating, brake and steering fluid level monitoring and detection of any undesirable situation makes them sound warnings. The speed, footbrake and handbrake usage, engine overheating status, are stored in memory for each second, covering a period of two months. Using this data, a software was developed to detect faulty vehicle use. The work has been successfully tested on the vehicles and continues to be used.

Destekleyen Kurum

Samsun Teknopark

Proje Numarası

032248

Kaynakça

  • [1]. Wright A.W., Switalski G., “Method And System For Logging Vehicle Behavior” Patent No.: US 9,311,271 B2, Date of Patent: Apr. 12, 2016
  • [2]. Armitage D.L, Kushnir G.F., Mason M.A., “Driver Performance Analysis And Consequence”
  • [3]. Schilling S., Bartelt J., Kuntz M., Wagatha H., “Radio Remote Control System For Controlling Vehicle Functions of a Motor Vehicle”, Patent No.: US 9,302,675 B2 ,Date of Patent: Apr. 5, 2016
  • [4]. David Nance D., Ziskind I.,“Systems Devices and Methods for Vehicle Speed Control”, Pub . No . : US 2019 / 0064833 A1
  • [5]. Sakaguchi S., Shiomi M., Kawade H., Touhachi H., Omori M., “Accelerator Pedal Depression Force Setting Method for Accelerator Pedal Depression Force Control Device”, Patent Document, 1: Japanese Patent Application Publica tion No. 2003-120339
  • [6]. Niino H., Fukuda S., Narita T., Oooka M., “Vehicle Control Apparatus and Vehicle Control Program”, Patent No . : US 9 , 731 , 719 B2, Date of Patent : Aug . 15 , 2017
  • [7]. Herndon A., “Systems And Methods For Driver And Vehicle Tracking” US 2016/O1466.15 A1 May 26, 2016 patent no : US 9,648,579 B2
  • [8]. Brookhuis K.A., Waard D., Janssen W.H., “Behavioural Impacts of Advanced Driver Assistance Systems an Overview”, EJTIR, 1, no. 3 (2001), pp. 245 – 253, Accepted: November 2001
  • [9]. Manoliu A.V., Serbanescu A., Trofimov Y., Raginsky A., Zheltov S., Koponen L., Schaminee J., “Methods and Systems for Generating Horizon for Use in an Advanced Driver Assistance System (ADAS)”
  • [10]. Taylor D.W., McCarthy K.C., Lynam N.R., “Driver Assist System for Vehicle”, U.S.patent documents Kenneth Schofield, Holland, MI (US)
  • [11]. Mukhtar M., “GPS Based Advanced Vehicle Tracking and Vehicle Control System I.J. Intelligent Systems and Applications” 2015, 03, 1-12 Published Online February 2015 in MECS (http://www.mecs-press.org/) DOI: 10.5815/ijisa. 2015.03.01
  • [12]. Johnson M.A., Moradi M.H., “PID Control New Identification and Design Methods”, Springer, British Library Cataloguing in Publication Data, ISBN 1852337028

Araç ve Sürücü Kayıt Kontrol Sistemi Uygulaması

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 346 - 357, 31.05.2020
https://doi.org/10.31202/ecjse.643804

Öz

Sürücü
ve araç takip sistemlerinde önemli çalışmalar yapılmaktadır. Çalışmalar; Araç
kontrol sistemleri, araç takibi, sürücülerin sürüş performansı, sürücü destek sistemleri,
sürüş güvenliği ve araç güvenlik sistemleri üzerinde yoğunlaşmıştır.  Hız ve fren kontrol sistemleri, aracın sürüş
bilgileri, araç donanımının çalışma bilgileri, uzaktan kontrol edilebilme ve
sürücü desteği konuları araç donanımlarında yer almaktadır.  Böylece araç ve sürücü güvenliği, takibi,
çevre temizliği ve ekonomik kazanımlar sağlanmıştır. Yaptığımız çalışmada; bir
işletmenin ticari araç ve sürücülerinin takibi için mikrodenetleyici kontrollü
bir sistem tasarladık.  Oluşturduğumuz donanım
ve yazılım içerikli kontrol ve takip sistemi araçtan çeşitli verileri kaydetmektedir.
Bilgisayara aktarılan verileri analiz eden bir bilgisayar yazılımı oluşturuldu.
Cihaz, araçların belirlediğimiz hız üst limitini sınırlayarak kontrol
etmektedir.  Hız kontrolünde PID
yöntemiyle yumuşak bir hız geçişi yapılmaktadır. Ayrıca sistem, aracın
kullanımı esnasında; fren kullanım zamanları, 
hatalı el freni kullanımı, yakıt kapağı kontrolü, aracın konumuna göre
2-4 çeker geçişi, hararet, fren ve direksiyon hidroliği seviye takibi ve
istenmeyen durum tespitinde bunların sesli uyarısını yapmaktadır. Hız, ayak
freni ve el freni kullanımı, motor hararet durumu, her saniye için, iki aylık
zaman dilimini kapsayacak şekilde belleğe kaydedilmektedir. Bu verileri
kullanarak, hatalı araç kullanımlarını tespit edecek bir yazılım geliştirildi. Yapılan
çalışma araçlar üzerinde başarıyla denendi ve kullanılmaya devam etmektedir. 

Proje Numarası

032248

Kaynakça

  • [1]. Wright A.W., Switalski G., “Method And System For Logging Vehicle Behavior” Patent No.: US 9,311,271 B2, Date of Patent: Apr. 12, 2016
  • [2]. Armitage D.L, Kushnir G.F., Mason M.A., “Driver Performance Analysis And Consequence”
  • [3]. Schilling S., Bartelt J., Kuntz M., Wagatha H., “Radio Remote Control System For Controlling Vehicle Functions of a Motor Vehicle”, Patent No.: US 9,302,675 B2 ,Date of Patent: Apr. 5, 2016
  • [4]. David Nance D., Ziskind I.,“Systems Devices and Methods for Vehicle Speed Control”, Pub . No . : US 2019 / 0064833 A1
  • [5]. Sakaguchi S., Shiomi M., Kawade H., Touhachi H., Omori M., “Accelerator Pedal Depression Force Setting Method for Accelerator Pedal Depression Force Control Device”, Patent Document, 1: Japanese Patent Application Publica tion No. 2003-120339
  • [6]. Niino H., Fukuda S., Narita T., Oooka M., “Vehicle Control Apparatus and Vehicle Control Program”, Patent No . : US 9 , 731 , 719 B2, Date of Patent : Aug . 15 , 2017
  • [7]. Herndon A., “Systems And Methods For Driver And Vehicle Tracking” US 2016/O1466.15 A1 May 26, 2016 patent no : US 9,648,579 B2
  • [8]. Brookhuis K.A., Waard D., Janssen W.H., “Behavioural Impacts of Advanced Driver Assistance Systems an Overview”, EJTIR, 1, no. 3 (2001), pp. 245 – 253, Accepted: November 2001
  • [9]. Manoliu A.V., Serbanescu A., Trofimov Y., Raginsky A., Zheltov S., Koponen L., Schaminee J., “Methods and Systems for Generating Horizon for Use in an Advanced Driver Assistance System (ADAS)”
  • [10]. Taylor D.W., McCarthy K.C., Lynam N.R., “Driver Assist System for Vehicle”, U.S.patent documents Kenneth Schofield, Holland, MI (US)
  • [11]. Mukhtar M., “GPS Based Advanced Vehicle Tracking and Vehicle Control System I.J. Intelligent Systems and Applications” 2015, 03, 1-12 Published Online February 2015 in MECS (http://www.mecs-press.org/) DOI: 10.5815/ijisa. 2015.03.01
  • [12]. Johnson M.A., Moradi M.H., “PID Control New Identification and Design Methods”, Springer, British Library Cataloguing in Publication Data, ISBN 1852337028
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Turan

İdris Sancaktar Bu kişi benim 0000-0002-4790-0124

Proje Numarası 032248
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2019
Kabul Tarihi 5 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE A. Turan ve İ. Sancaktar, “Araç ve Sürücü Kayıt Kontrol Sistemi Uygulaması”, ECJSE, c. 7, sy. 2, ss. 346–357, 2020, doi: 10.31202/ecjse.643804.