Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship between Credit Attitudes and Spirituality and Variables

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 145 - 167, 31.12.2019
https://doi.org/10.35342/econder.644127

Öz

Interest
is banned in Islam. The naming in Islamic Law is an unrequited surplus
stipulated for the post-contracting parties. This surplus usually benefits one
party, while the other is damaged. This damage, which may affect the society,
can be material as well as spiritual. In Islamic economic thought, it is
forbidden to apply in the market order which is aimed to be formed on the basis
of equality and justice principle. There are various psycho-social reasons for
this ban. In this study, the relationship between interest borrowing and
spirituality was investigated. According to the results of the study, it is
observed that interest borrowing is the cause of high stress in individuals and
fertility in workplaces / households. In addition, it has been observed that it
causes deterioration in family relations and negatively affects the mental
health of their children. Interest-rate borrowing was found to negatively
affect moral coping


Kaynakça

  • Alkış, A. (2018). İslâm Hukukunda Faizin İlleti. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (31), 113-160.
  • Al-Maany. (2019, 07 29). https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D9%85%D8%AD%D9%82/. https://www.almaany.com. adresinden alındı
  • Apaydın, Y. (2001). Karz. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Beyhaki, A. b. el-Huseyn. (2003). Es-Sünenü’l-Kübrâ. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye.
  • Bilmen, Ö. N. (t.y.). Hukûk-ı İslâmiyye ve Istılâhât-ı Fıkhiye Kâmusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi.
  • Cimete , G. (2002). Yaşam Sonu Bakım. Istanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Çeker, O. (2014). İslam Hukukunda Akitler. Konya: Tekin Kitabevi.
  • Ebû Dâvûd, S. b. E. (t.y.). Sünen. Beyrut: el-Mektebetü’l-asriyye.
  • Eğilmez, M. (2014). Örneklerle Kolay Ekonomi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • El-Gamal, M. A. (2017). Ribâ Yasağındaki İktisadi Hikmeti Anlamaya Dair Bir Çaba. A. Thomas (Ed.), Ribâyı Anlamak İslam İktisadında Faiz içinde. İstanbul: İktisat Yayınları.
  • Elmalılı, M. H. Y. (t.y.). Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Azim Dağıtım.
  • İbn Mâce, E. A. M. b. Y. el-Kazvînî. (1430). Sünen. Dâru’r-risâleti’l-âlemiyye.
  • İbn Rüşd, E. M. b. A. (1425). Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l Muktesid. Kahire: Dâru’l-hadîs.
  • Karaman, H., Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K. ve Gümüş, S. (2006). Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir (C. 1-5). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Khan, M. A. (2018). İslam İktisadının Meseleleri. (S. Karadoğan, Çev.). İstanbul: İktisat Yayınları.Kızıltepe, K. (2017). Diyanet Personelinin Faiz Hassasiyeti Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, 3(2), 172-225. doi:10.25272/j.2149-8407.2017.3.2.08
  • Koçyi̇ği̇t, H. (2012). Kur’ân Açısından Bereket Kavramının Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 12(1), 147-170.
  • MeF. (1404, 1427). Ribâ. El-Mevsûatu’l-Fıkhiyye. Küveyt: Vizâratu’l-evkâf ve’ş-şuûni’l-İslâmiyye.
  • Müslim b. Haccâc. (t.y.). Sahîh (C. 1-5). Beyrut: Dâru İhyâi’t-turâsi’l-Arabî.
  • Şirin, T. (2018). Maneviyat Ölçeği'nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 13(18), 1283-1309. doi:http://dx.doi.org/10.7827
  • Tabakoğlu, A. (2013). İslam İktisadına Giriş. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TBB. (2019). Bireysel Kredi ve Kredi Kartı Borcunu Ödememiş Gerçek Kişilerden Borcu Devam Etmekte Olan Kişi Sayısı. Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi.
  • Temel, N. (2010). Faiz Yasağıyla İlgili Farklı Yaklaşımlar. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (16), 77-110.
  • Tümer, G. (1992). Bereket. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Uludağ, S. (1998). İslamda Faiz Meselelerine Yeni Bir Bakış. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Zinnbauer, B., & Pargament, K. (2013). Dindarlık ve Maneviyat (Çev. Sevdenur Düzgüner). R. R. Paloutzian, & C. Park (Dü) içinde, Din ve Maneviyat Psikolojisi (S. Düzgüner, Çev., s. 61-100). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Zuhayli, V. (1405). El-Fıkhu’l-İslâmî ve edilletuhu. Dımeşk: Dâru’l-fikr.

Kredi Tutumlarının Maneviyat ve Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 145 - 167, 31.12.2019
https://doi.org/10.35342/econder.644127

Öz

İslam’da faiz
yasaklanmıştır. İslam Hukukundaki isimlendirmeyle ribâ akit sonrası taraflar
için şart koşulan karşılıksız bir fazlalıktır. Bu fazlalıktan genellikle bir
taraf yarar sağlar iken diğer taraf zarar görmektedir. Toplumu etkileyebilecek
olan bu zararın maddi yönü olabildiği gibi manevi yönü de olabilmektedir. İslam
iktisat düşüncesinde eşitlik ve adalet prensibi temelinde oluşması hedeflenen
piyasa düzeninde uygulanması yasaklanmıştır. Bu yasağın psiko-sosyal çeşitli
gerekçeleri bulunmaktadır. Bu çalışmada faizli borçlanmanın maneviyatla
ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre faizli borçlanmanın
bireylerde yüksek stres ve işyeri/hanelerde bereketsizlik sebebi olduğu
gözlenmiştir.  Bunun yanında aile içi
ilişkilerde bozulmaya sebep olduğu ve çocuklarının ruh sağlığını olumsuz yönde
etkilediği görülmüştür. Faizli borçlanmanın manevi başa çıkmayı negatif yönde
etkilediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Alkış, A. (2018). İslâm Hukukunda Faizin İlleti. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (31), 113-160.
  • Al-Maany. (2019, 07 29). https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D9%85%D8%AD%D9%82/. https://www.almaany.com. adresinden alındı
  • Apaydın, Y. (2001). Karz. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Beyhaki, A. b. el-Huseyn. (2003). Es-Sünenü’l-Kübrâ. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye.
  • Bilmen, Ö. N. (t.y.). Hukûk-ı İslâmiyye ve Istılâhât-ı Fıkhiye Kâmusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi.
  • Cimete , G. (2002). Yaşam Sonu Bakım. Istanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Çeker, O. (2014). İslam Hukukunda Akitler. Konya: Tekin Kitabevi.
  • Ebû Dâvûd, S. b. E. (t.y.). Sünen. Beyrut: el-Mektebetü’l-asriyye.
  • Eğilmez, M. (2014). Örneklerle Kolay Ekonomi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • El-Gamal, M. A. (2017). Ribâ Yasağındaki İktisadi Hikmeti Anlamaya Dair Bir Çaba. A. Thomas (Ed.), Ribâyı Anlamak İslam İktisadında Faiz içinde. İstanbul: İktisat Yayınları.
  • Elmalılı, M. H. Y. (t.y.). Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Azim Dağıtım.
  • İbn Mâce, E. A. M. b. Y. el-Kazvînî. (1430). Sünen. Dâru’r-risâleti’l-âlemiyye.
  • İbn Rüşd, E. M. b. A. (1425). Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l Muktesid. Kahire: Dâru’l-hadîs.
  • Karaman, H., Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K. ve Gümüş, S. (2006). Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir (C. 1-5). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Khan, M. A. (2018). İslam İktisadının Meseleleri. (S. Karadoğan, Çev.). İstanbul: İktisat Yayınları.Kızıltepe, K. (2017). Diyanet Personelinin Faiz Hassasiyeti Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, 3(2), 172-225. doi:10.25272/j.2149-8407.2017.3.2.08
  • Koçyi̇ği̇t, H. (2012). Kur’ân Açısından Bereket Kavramının Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 12(1), 147-170.
  • MeF. (1404, 1427). Ribâ. El-Mevsûatu’l-Fıkhiyye. Küveyt: Vizâratu’l-evkâf ve’ş-şuûni’l-İslâmiyye.
  • Müslim b. Haccâc. (t.y.). Sahîh (C. 1-5). Beyrut: Dâru İhyâi’t-turâsi’l-Arabî.
  • Şirin, T. (2018). Maneviyat Ölçeği'nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 13(18), 1283-1309. doi:http://dx.doi.org/10.7827
  • Tabakoğlu, A. (2013). İslam İktisadına Giriş. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TBB. (2019). Bireysel Kredi ve Kredi Kartı Borcunu Ödememiş Gerçek Kişilerden Borcu Devam Etmekte Olan Kişi Sayısı. Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi.
  • Temel, N. (2010). Faiz Yasağıyla İlgili Farklı Yaklaşımlar. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (16), 77-110.
  • Tümer, G. (1992). Bereket. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Uludağ, S. (1998). İslamda Faiz Meselelerine Yeni Bir Bakış. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Zinnbauer, B., & Pargament, K. (2013). Dindarlık ve Maneviyat (Çev. Sevdenur Düzgüner). R. R. Paloutzian, & C. Park (Dü) içinde, Din ve Maneviyat Psikolojisi (S. Düzgüner, Çev., s. 61-100). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Zuhayli, V. (1405). El-Fıkhu’l-İslâmî ve edilletuhu. Dımeşk: Dâru’l-fikr.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Habergetiren 0000-0001-9304-6726

Ahmet Canan Karakaş 0000-0002-7478-8123

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Habergetiren, Ö. F., & Karakaş, A. C. (2019). Kredi Tutumlarının Maneviyat ve Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi. Econder International Academic Journal, 3(2), 145-167. https://doi.org/10.35342/econder.644127

"Econder International Academic Journal"  Ekonomi ve İşletmenin tüm yönleriyle ilgili bilimsel makaleler yayınlamaya adanmış uluslararası hakemli bir multidisipliner dergidir. Yılda iki kez çevrimiçi olarak sunulan ve yayınlanan dergide, Ekonomi ve İşletmenin tüm alanlarındaki yeni bulgular ve tartışmalar için dünyanın önde gelen platformlarından biri olmayı hedefliyoruz.


Ä°lgili resim14357143581435914360 14364 

   logo_224x57_white.gifResearchBib ile ilgili görsel sonucu