During the history, people have tended to live in communities in terms of the convenience they provide in meeting their basic needs. With the increase in common needs, that is also known as public needs, human communities have started to live together in large groups. Public goods were shaped according to the needs of the time, and at first they were discussed in the context of environmental conditions, infectious diseases with the diversification of human needs and the development of technology public goods began to be discussed in the fields of financial stability, education, information, internet and global communication. As a result of digital developments in the 21st century, national socio-economic development processes are increasingly intertwined with the digital world. Due to their reprogrammability, digital technologies are used in every sector and are multi-purpose. Online education, which is became compulsory with the Covid-19 pandemic, is also considered as a global public good, which is non-rival and non-excludable in consumption and genaretes positive externalities acroos generations and countries.In the digital age where the government is transformed into e-government, the economy as a digital economy and education as e-education, this article will examine the concept of public goods and will examine digital education as a public good and digitalization studies in education in Turkey.
Public Good Covid-19 Digital Education Digital Divide Technology
İnsanlar, tarih boyunca temel ihtiyaçları gidermede sağladığı kolaylık bakımından topluluklar halinde yaşamaya meyilli olmuşlardır. Ortak ihtiyaçların yani kamusal ihtiyaçların giderek çoğalması ile insan topluluklarının giderek büyük gruplar halinde bir arada yaşamaya başlamışlardır. Kamusal mallar zamanın ihtiyaçlarına göre şekillenmiş ilk başlarda çevre koşulları, bulaşıcı hastalık bağlamında tartışılan kamusal mallar, insan ihtiyaçlarının çeşitlenmesi ve teknolojinin gelişmesiyle finansal istikrar, eğitim, bilgi, internet ve küresel iletişim bağlamında tartışılmaya başlanmıştır. 21. Yüzyılda dijital gelişmeler sonucu ulusal sosyo-ekonomik kalkınma süreçleri giderek dijital dünya ile iç içe geçmiştir. Dijital teknolojiler, yeniden programlanabilmeleri sayesinde her sektörde kullanılmakta ve çok amaçlıdırlar. Covid-19 pandemisiyle zorunlu olarak girilen çevrimiçi eğitim de tüketimde rakipsiz ve dışlanamayan küresel kamu mal kapsamında değerlendirilmektedir. Devletin e-devlet, ekonominin dijital ekonomi ve eğitimin e-eğitim olarak dönüşüm geçirdiği dijital çağda bu makale, kamusal mal kavramını irdeleyerek kamusal mal olarak dijital eğitimi ve Türkiye’de eğitimde dijitalleşme çalışmalarını inceleyecektir.
Kamusal Mal Covid-19 Dijital Eğitim Dijital Uçurum Teknoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.