Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5–6 Yaş Çocuklarının Öğrenme Stilleri İle Bilimsel Süreç Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 49, 63 - 74, 30.06.2023
https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2023.1022649

Öz

Bu araştırmanın amacı, 5–6 yaş çocuklarının öğrenme stilleri ile bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemine göre ilişkisel tarama modeline uygun tasarlanan araştırmaya 2017–2018 eğitim öğretim yılında Bolu il merkezindeki bağımsız anaokulları ve anasınıflarına devam eden 5–6 yaş toplam 216 çocuk katılmaktadır. “Kişisel Bilgi Formu,” “5–6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği” ve “Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği” kullanılarak elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Çocukların bilimsel süreç becerilerine ilişkin; yaş (sonuç çıkarma becerisi), cinsiyet (veri kaydı ve sonuç çıkarma becerileri) okula devam etme süresi (tüm bilimsel süreç becerileri) değişkenlerinin farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Ayrıca öğrenme stillerinin cinsiyete göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak; bilimsel süreç becerileri ile öğrenme stilleri arasında pozitif yönlü, farklı düzeylerde ve anlamlı ilişkiler olduğu ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Açık, S. (2013). Lise öğrencilerinin öğrenme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal üniversitesi.
  • Ahmed, J. (2013). How different are students and their learning styles? International Journal of Research in Medical Sciences, 1(3), 212–215.
  • Alabay, E., & Özdoğan, İ. M. (2018). Okulöncesi çocuklara dış alanda Uygulanan sorgulama Tabanlı bilim etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 495–510.
  • Alavinia, P., & Ebrahimpour, S. (2012). On the correlation between emotional ıntelligence and learning styles: The case of Iranian academic EFL learners. Theory and Practice in Language Studies, 2(6), 291. [CrossRef]
  • Annette, V., & Dianne, R. (2001). Learning style awareness: A basis for developing teaching and learning strategies. Journal of Research on Technology in Education, 33(5).
  • Azar, N. (2008). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme stillerinin işbirlikçi grup atamalarında kullanılmasının öğrencinin akademik başarı, tutum, bilimsel süreç becerileri ve kalıcılık düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barnett, W. S. (1998). Long-term cognitive and academic effects of early childhood education on children in poverty. Preventive Medicine, 27(2), 204–207. [CrossRef]
  • Bozkurt, O., & Aydoğdu, M. (2009). A comparative analysis of the effect of dunn and dunn learning styles model and traditional teaching method on 6th grade students’ achievement levels and attitudes in science education lesson. Elementary Education Online, 8(3), 741–754.
  • Brotherton, P. N., & Preece, P. F. W. (1995). Science process skills: Their nature and interrelationships. Research in Science and Technological Education, 13(1), 5–11. [CrossRef]
  • Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 226–249. [CrossRef]
  • Burger, K. (2010). How does early childhood care and education affect cognitive development? An international review of the effects of early interventions for children from different social backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, 25(2), 140–165. [CrossRef]
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byrnes, J. P., Miller-Cotto, D., & Wang, A. H. (2018). Children as mediators of their own cognitive development: The case of learning science in kindergarten and first grade. Journal of Cognition and Development, 19(3), 248–277. [CrossRef]
  • Çakır, N. K., & Sarıkaya, M. (2010). An evaluation of science process skills of the science teaching majors. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 9, 1592–1596. [CrossRef]
  • Camilli, G., Vargas, S., Ryan, S., & Barnett, W. S. (2010). Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 112(3), 579–620. [CrossRef]
  • Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children (6th ed.). Cengage Learning.
  • Civelek, P., & Akamca, G. Ö. (2018). The effect of outdoor activities on scientific process skills of preschool children. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2011–2019.
  • Clark, M. H. (2009). Impact of preschool education on reading achievement of kindergarten through fifth grade students [Doctoral Thesis]. The University of Southern Mississippi.
  • Clausen-May, T. (2005). Teaching maths to pupils with different learning styles. Paul Chapman Publishing.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th ed.). Routledge Falmer.
  • Conezio, K., & French, L. (2002). Science in the preschool classroom. Young Children, 57(5), 12–18.
  • Currie, J. (2001). Early childhood education programs. Journal of Economic Perspectives, 15(2), 213–238. [CrossRef]
  • Dikici, A., Özdemir, G., & Clark, D. B. (2018). The relationship between demographic variables and scientific creativity: Mediating and moderating roles of scientific process skills. Research in Science Education, 1–25.
  • Dökme, İ., & Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1(1), 544–548. [CrossRef]
  • Dunn, R. S., & Dunn, K. J. (1979). Learning styles/teaching styles should they… can they… be matched. Educational Lidership, 238–244. http: //www .ascd .org/ ASCD/ pdf/j ourna ls/ed lead /el_1 97901 dunn .pdf Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315–336. [CrossRef]
  • Eskici, M. (2008). Öğrencilerin öğrenme stilleri ile akademik başarıları ve cinsiyetleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fleming, N. D. (1995). I'm different; not dumb. Modes of presentation (VARK) in the tertiary classroom. In A. Zelmer (Ed.), Research and Development in higher education. Proceedings of the 1995 annual conference of the Higher Education and Research Development Society of Australasia (HERDSA) 18 (pp. 308–313).
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138–149. [CrossRef]
  • Fusaro, M., & Smith, M. C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science- relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly, 42, 119–127. [CrossRef]
  • Gallenstein, N. L. (2005). Engaging young children in science and mathematics. Journal of Elementary Science Education, 17(2), 27–41. [CrossRef]
  • Gamze, I., & Yenice, N. (2013). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ile Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 60–73.
  • Gilakjani, A. P. (2012). Visual, auditory, kinaesthetic learning styles and their impacts on English language teaching. Journal of Studies in Education, 2(1), 104–113.
  • Güneş, G. (2014). Çocukların epistemolojik görüşlerinin ve öğrenme stillerinin Öklidyen geometrisinde modellenmesi [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneş, G., & Erkan, S. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının öğrenme stillerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 13–24. [CrossRef]
  • Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599–616.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson Prentice Hall.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 6(1), 129–144. [CrossRef]
  • Hawk, T. F., & Shah, A. J. (2007). Using learning style instruments to enhance student learning. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 1–19. [CrossRef]
  • İlhan, N., & Tosun, C. (2016). Kindergarten students’ levels of understanding some science concepts and scientific inquiry processes according to demographic variables (the sampling of Kilis Province in Turkey). Cogent Education, 3(1), 1144246. [CrossRef]
  • Işık, G. (2011). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Kesner Baruch, Y. K., Spektor-Levy, O., & Mashal, N. (2016). Preschoolers’ verbal and behavioral responses as indicators of attitudes and scientific curiosity. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 125–148. [CrossRef]
  • Kirch, S. A. (2007). Re/Production of science process skills and a scientific ethos in an early childhood classroom. Cultural Studies of Science Education, 2(4), 785–845. [CrossRef]
  • Leopold, L. (2012). Prewriting tasks for auditory, visual, and kinesthetic learners. TESL Canada Journal, 29(2), 96–96. [CrossRef]
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A., & Patrick, H. (2009). “We learn how to predict and be a scientist”: Early science experiences and kindergarten children's social meanings about science. Cognition and Instruction, 27(4), 312–369. [CrossRef]
  • McDermott, P. A. (1984). Comparative functions of preschool learning style and IQ in predicting future academic performance. Contemporary Educational Psychology, 9(1), 38–47. [CrossRef]
  • McDermott, P. A., & Beitman, B. S. (1984). Standardization of a scale for the study of children's learning styles: Structure, stability, and criterion validity. Psychology in the Schools, 21(1), 5–14. [CrossRef]
  • Mei, G., Kaling, C., Xingi, C., Sing, J., & Khoon, K. (2007). Promoting science process skills and the relevance of science through science alive programme. In Proceedings of the redesigning pedagogy: Culture, Knowledge and Understanding Conference, Singapore. http: //citeseer x.ist .psu. edu/v iewdo c/dow nload ?doi= 10.1. 1.489 .2768 verep =rep1 vetyp e=pdf
  • Munoz, M. A. (2001). The critical years of education for at-risk students: The impact of early childhood programs on student learningJefferson County Public Schools. (ERIC ED 456 913)
  • Nayfeld, I., Brenneman, K., & Gelman, R. (2011). Science in the classroom: Finding a balance between autonomous exploration and teacher-led instruction in preschool settings. Early Education and Development, 22(6), 970–988. [CrossRef]
  • Öcal, S. (2018). Okul öncesi eğitime devam eden 60–66 ay çocuklarına yönelik geliştirilen STEM programının çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Yıldız teknik üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ölçer, S. (2017). Science content knowledge of 5–6 year old preschool children. International Journal of Environmental and Science Education, 12(2), 143–175.
  • Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills. Electronic Journal of Science Education, 2(4), 1–8.
  • Othman, N., & Amiruddin, M. H. (2010). Different perspectives of learning styles from VARK model. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 7, 652–660. [CrossRef]
  • Özgen, K., & Alkan, H. (2014). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı kapsamında, öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğrenme etkinliklerinin akademik başarı ve tutuma etkileri: Fonksiyon ve türev kavramı örneklemesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(1), 1–38.
  • Özkan, B., & Tuğluk, M. N. (2018). The effect of drama based mathematıc actıvıtıes on scıentıfıc process skılls of 5 year old chıldren. Electronic Turkish Studies, 13(11), 1083–1091.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research matters—To the science teacher, No 9004. National Association for Research in Science Teaching (NARST).
  • Park, C. C. (1997). Learning style preferences of Asian American (Chinese, Filipino, Korean, and Vietnamese) students in secondary schools. Equity and Excellence in Education, 30(2), 68–77. [CrossRef]
  • Patrick, H., Mantzicopoulos, P., & Samarapungavan, A. (2009). Motivation for learning science in kindergarten: Is there a gender gap and does integrated inquiry and literacy instruction make a difference. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 166–191. [CrossRef]
  • Peterson, S. M., & French, L. (2008). Supporting young children’s explanations through inquiry science in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 395–408. [CrossRef]
  • Saçkes, M. (2013). Children's competencies in process skills in kindergarten and their impact on academic achievement in third grade. Early Education and Development, 24(5), 704–720. [CrossRef]
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L., & O'Connell, A. A. (2011). The influence of early science experience in kindergarten on children's immediate and later science achievement: Evidence from the early childhood longitudinal study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217–235. [CrossRef]
  • Spektor-Levy, O., Baruch, Y. K., & Mevarech, Z. (2013). Science and scientific curiosity in pre-school—The teacher's point of view. International Journal of Science Education, 35(13), 2226–2253. [CrossRef]
  • Surjono, H. D. (2014). The evaluation of a Moodle based adaptive e-learning system. International Journal of Information and Education Technology, 4(1), 89–92.
  • Tileston, D. W. (2010). Ten best teaching practices: How brain research and learning styles define teaching competencies (3rd ed.). Corwin Press.
  • Tippins, D. J., & Kittleson, J. M. (2007). Considering young children’s production of science: The tensions associated with processes, uncertainty, and authority. Cultural Studies of Science Education, 2. [CrossRef]
  • Usta, A. (2006). İlköğretim fen bilgisi derslerinde öğrenme stillerine dayalı öğretim etkinliklerinin öğrenci erişi ve tutumlara etkisi [Yüksek lisans tezi]. Selçuk üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uyanık-Balat, G., Bilgin, H., & Özdemir, A. A. (2012). 5–6 yaş çocukları için öğrenme stilleri ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 480–490.
  • Vaishnav, R. S., & Chirayu, K. C. (2013). Learning style and academic achievement of secondary school students. Voice of Research, 1(4), 1–4.
  • Yılmaz, G., İlkörücü, Ş., & Çepni, S. (2018). The effects of parent-involved science activities on basic science process skills of the children in the age group of 5–6. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(4), 879–903. [CrossRef]
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esen Sezer Bu kişi benim

Pelin Aksüt Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Sezer, E., & Aksüt Arslan, P. (2023). 5–6 Yaş Çocuklarının Öğrenme Stilleri İle Bilimsel Süreç Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Educational Academic Research(49), 63-74. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2023.1022649

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929