Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yönetici ve Öğretmenler Erzurum Başarıyı Artırma Programı’na (ERBAP) Nasıl Bakıyor? Bir Anket Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 130 - 139, 31.12.2022

Öz

Bu araştırmada Erzurum Başarıyı Arttırma Programı’nı (ERBAP) yönetici ve öğretmenler açısından değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırma amaçlı örneklem türlerinden olan uygun örnekleme türü dikkate yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Erzurum il sınırları içerisinde yer alan 1926 yönetici ve öğretmenle yürütülmüştür. Katılımcıların 268’i yönetici, 1658’i ise öğretmendir. Yine katılımcıların 830’u kız, 1096’sı ise erkektir. Araştırmanın verileri anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmış. Veri analizleri için SPSS paket programı kullanılmıştır. Analizlerde, t-testi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis-H gibi testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Erzurum Başarıyı Artırma Programı (ERBAP) genel bilgiye, bilme düzeyine, okullardaki uygulama, fayda, eksik, cinsiyet ve kıdeme yılına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin anket sonucuna göre; yöneticilerin lehine anlamlı bir farklılık vardır.

Kaynakça

  • Asha, I. K. & Al Hawi, A. M. (2016). The Impact of cooperative learning on developing the sixth-grade students’ decision-making skill and academic achievement. Journal of Education and Practice, 7(10), 60-70
  • Ayaz, M. F. & Şekerci, H. (2015). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve tutuma etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 27-44.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baş, G. & Beyhan, Ö. (2010). Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students' achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3), 365-386.
  • Başaran, S. D. & Keleş, S. (2015). Yenilikçi Kimdir? Öğretmenlerin Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 106-118.
  • Batdi, V. (2015). A meta-analysis study of mind mapping techniques and traditional learning methods. The Anthropologist, 20(1-2), 62-68.
  • Bergin, D. A. (1992). Leisure activity, motivation, and academic achievement in high school students. Journal of Leisure Research, 24(3), 225-239.
  • Biçer, N. (2017). The influence of student-centered methods in Turkish language instruction on academic success: A meta-analysis study. Universal Journal of Educational Research, 5(4), 687-697. doi: 10.13189/ujer.2017.050419.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Canbulat, M., Direkçi, B., Akbulut, S., Çorapçıgil, A., Tezci, İ. H., Şimşek, E. E. & Burak, A. S. M. A. (2020). Okul müdürlerinin gözünden “Okul 2023” projesinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 570-584.
  • Capar, G. & Tarım, K. (2015). Efficacy of the cooperative learning method on mathematics achievement and attitude: A meta-analysis research. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 553-559. doi: 10.12738/estp.2015.2.2098.
  • Cheang, K. I. (2009). Effect of learner-centered teaching on motivation and learning strategies in a third-year pharmacotherapy course. American journal of pharmaceutical education, 73(3), 1-8.
  • Çetin, D., & Bülbül, T. (2017). Okul yöneticilerinin tekno-stres algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1241-1264.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile tekno pedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, İlköğretim Online, 12 (3), 797-807.
  • Doğan, S. (2019). 2023 Eğitim Vizyonu belgesine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmen görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8 (2) , 571-592 .
  • Erden, M. & Akgül, S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik kaygısının ve öğretmen sosyal desteğinin matematik başarısını yordama gücü. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6(1), 3-16.
  • Fink, L. D. (2016). Five high-impact teaching practices: A list of possibilities. Collected Essays on Learning and Teaching, 9, 3-18.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York, NY: Routledge.
  • Kaya, K. (2014). Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 40-46.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kazu, İ. Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 40-46.
  • Kılıç, H. & Tuncel, Z. A. (2014). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 25-37.
  • Misra, R., & McKean, M. (2000). College students’ academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51
  • Mahoney, J. L., & Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of adolescence, 23(2), 113-127.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M. & Kemp, J. E. (2004). Designing effective instruction (4th ed.). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Ordu, A., Çobanoğlu, F., & Ayvaz-Tuncel, Z. (2017). Öğretmen gözüyle çocuk dostu okul The Journal of Social Sciences Institute, 20(38), 55.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-322. Özgür, H. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 409-420.
  • Öztürk, Z. Y. & Summak, M. S. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel yenilikçiliklerinin incelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport, 1, 844-853.
  • Rizi, C. E., Najafipour, M., Haghani, F. & Dehghan, S. (2013). The effect of the using the brainstorming method on the academic achievement of students in grade five in Tehran elementary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 230-233. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.045.
  • Savelsbergh, E. R., Prins, G. T., Rietbergen, C., Fechner, S., Vaessen, B. E., Draijer, J. M. & Bakker, A. (2016). Effects of innovative science and mathematics teaching on student attitudes and achievement: A meta-analytic study. Educational Research Review, 19, 158-172. doi: 10.1016/j.edurev.2016.07.003.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Simpkins, S. D., Ripke, M., Huston, A. C., & Eccles, J. S. (2005). Predicting participation and outcomes in out-of-school activities: Similarities and differences across social ecologies. New Directions for Youth Development, 51(69), 10–11.
  • Şen, Ş. & Yılmaz, A. (2013). İşbirlikçi öğrenmenin kavramsal değişim üzerindeki etkisi: Bir meta analiz çalışması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 21-32.
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Tran, V. D. & Lewis, R. (2012). Effects of cooperative learning on students at an Giang University in Vietnam. International Education Studies, 5(1), 86-99. doi:10.5539/ies. v5n1p86.
  • Tuncer, M. & Dikmen, M. (2017). İşbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Çalışma grubu ile etki büyüklüğü arasındaki ilişkiye dair bir meta analiz çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 473-485. doi:10.14687/jhs.v14i1.4314.
  • Turan, S., Yıldırım, N., & Aydoğdu Özoğlu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3).
  • Ural, G. & Bümen, N. (2016). A meta-analysis on instructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82.
  • Yang, Y. T. C. & Chang, C. H. (2013). Empowering students through digital game authorship: Enhancing concentration, critical thinking, and academic achievement. Computers ve Education, 68, 334-344. doi: 10.1016/j.compedu.2013.
  • Yavuz, M. (2006). İlköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 657-670.
  • Zhou, J., Zhou, S., Huang, C., Xu, R., Zhang, Z., Zeng, S., Ü. & Qian, G. (2016). Effectiveness of problem-based learning in Chinese pharmacy education: A meta-analysis. BMC Medical Education, 16(1), 23. doi: 10.1186/s12909
Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 130 - 139, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Asha, I. K. & Al Hawi, A. M. (2016). The Impact of cooperative learning on developing the sixth-grade students’ decision-making skill and academic achievement. Journal of Education and Practice, 7(10), 60-70
  • Ayaz, M. F. & Şekerci, H. (2015). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve tutuma etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 27-44.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baş, G. & Beyhan, Ö. (2010). Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students' achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3), 365-386.
  • Başaran, S. D. & Keleş, S. (2015). Yenilikçi Kimdir? Öğretmenlerin Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (4), 106-118.
  • Batdi, V. (2015). A meta-analysis study of mind mapping techniques and traditional learning methods. The Anthropologist, 20(1-2), 62-68.
  • Bergin, D. A. (1992). Leisure activity, motivation, and academic achievement in high school students. Journal of Leisure Research, 24(3), 225-239.
  • Biçer, N. (2017). The influence of student-centered methods in Turkish language instruction on academic success: A meta-analysis study. Universal Journal of Educational Research, 5(4), 687-697. doi: 10.13189/ujer.2017.050419.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Canbulat, M., Direkçi, B., Akbulut, S., Çorapçıgil, A., Tezci, İ. H., Şimşek, E. E. & Burak, A. S. M. A. (2020). Okul müdürlerinin gözünden “Okul 2023” projesinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 570-584.
  • Capar, G. & Tarım, K. (2015). Efficacy of the cooperative learning method on mathematics achievement and attitude: A meta-analysis research. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 553-559. doi: 10.12738/estp.2015.2.2098.
  • Cheang, K. I. (2009). Effect of learner-centered teaching on motivation and learning strategies in a third-year pharmacotherapy course. American journal of pharmaceutical education, 73(3), 1-8.
  • Çetin, D., & Bülbül, T. (2017). Okul yöneticilerinin tekno-stres algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1241-1264.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile tekno pedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, İlköğretim Online, 12 (3), 797-807.
  • Doğan, S. (2019). 2023 Eğitim Vizyonu belgesine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmen görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8 (2) , 571-592 .
  • Erden, M. & Akgül, S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik kaygısının ve öğretmen sosyal desteğinin matematik başarısını yordama gücü. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6(1), 3-16.
  • Fink, L. D. (2016). Five high-impact teaching practices: A list of possibilities. Collected Essays on Learning and Teaching, 9, 3-18.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York, NY: Routledge.
  • Kaya, K. (2014). Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 40-46.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kazu, İ. Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 40-46.
  • Kılıç, H. & Tuncel, Z. A. (2014). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 25-37.
  • Misra, R., & McKean, M. (2000). College students’ academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51
  • Mahoney, J. L., & Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of adolescence, 23(2), 113-127.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M. & Kemp, J. E. (2004). Designing effective instruction (4th ed.). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Ordu, A., Çobanoğlu, F., & Ayvaz-Tuncel, Z. (2017). Öğretmen gözüyle çocuk dostu okul The Journal of Social Sciences Institute, 20(38), 55.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-322. Özgür, H. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 409-420.
  • Öztürk, Z. Y. & Summak, M. S. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel yenilikçiliklerinin incelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport, 1, 844-853.
  • Rizi, C. E., Najafipour, M., Haghani, F. & Dehghan, S. (2013). The effect of the using the brainstorming method on the academic achievement of students in grade five in Tehran elementary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 230-233. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.045.
  • Savelsbergh, E. R., Prins, G. T., Rietbergen, C., Fechner, S., Vaessen, B. E., Draijer, J. M. & Bakker, A. (2016). Effects of innovative science and mathematics teaching on student attitudes and achievement: A meta-analytic study. Educational Research Review, 19, 158-172. doi: 10.1016/j.edurev.2016.07.003.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Simpkins, S. D., Ripke, M., Huston, A. C., & Eccles, J. S. (2005). Predicting participation and outcomes in out-of-school activities: Similarities and differences across social ecologies. New Directions for Youth Development, 51(69), 10–11.
  • Şen, Ş. & Yılmaz, A. (2013). İşbirlikçi öğrenmenin kavramsal değişim üzerindeki etkisi: Bir meta analiz çalışması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 21-32.
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Tran, V. D. & Lewis, R. (2012). Effects of cooperative learning on students at an Giang University in Vietnam. International Education Studies, 5(1), 86-99. doi:10.5539/ies. v5n1p86.
  • Tuncer, M. & Dikmen, M. (2017). İşbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Çalışma grubu ile etki büyüklüğü arasındaki ilişkiye dair bir meta analiz çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 473-485. doi:10.14687/jhs.v14i1.4314.
  • Turan, S., Yıldırım, N., & Aydoğdu Özoğlu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3).
  • Ural, G. & Bümen, N. (2016). A meta-analysis on instructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82.
  • Yang, Y. T. C. & Chang, C. H. (2013). Empowering students through digital game authorship: Enhancing concentration, critical thinking, and academic achievement. Computers ve Education, 68, 334-344. doi: 10.1016/j.compedu.2013.
  • Yavuz, M. (2006). İlköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 657-670.
  • Zhou, J., Zhou, S., Huang, C., Xu, R., Zhang, Z., Zeng, S., Ü. & Qian, G. (2016). Effectiveness of problem-based learning in Chinese pharmacy education: A meta-analysis. BMC Medical Education, 16(1), 23. doi: 10.1186/s12909
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm ARALIK 2022_6(2)
Yazarlar

Fatih Pala 0000-0003-1828-0461

Abuzer Pala Bu kişi benim 0000-0002-6574-337X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pala, F., & Pala, A. (2022). Yönetici ve Öğretmenler Erzurum Başarıyı Artırma Programı’na (ERBAP) Nasıl Bakıyor? Bir Anket Çalışması. Eğitim Yansımaları, 6(2), 130-139.

13296132971329813302133031331114445ESJIndex_logo.png SOBIAD

http://dergipark.org.tr