Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU

Yıl 2021, , 97 - 110, 31.03.2021
https://doi.org/10.31465/eeder.852798

Öz

Safahat Türk edebiyatının en çok tanınan eserlerinin başında gelir. Toplumun genelini ilgilendiren meseleleri işlemesi, sorunları sadece teşhisle yetinmeyip onlar için çözüm teklifleri sunması ve halka yakın bir dille yazılmış olması, Safahat’ın art arda gelen nesiller tarafından ilgiyle okunmasını sağlamıştır. Bu yönüyle Türk edebiyatında bir edebî kanon oluşturulduğunda, kolayca listeye dâhil olacak bir eserdir. Safahat dili, üslubu, muhtevası, kapsamı, sahip olduğu seviye ve eskimeyen tarafları ile “Bizim klasiklerimiz nelerdir?” sorusuna da verilecek cevaplardan biridir.
Safahat’ı kaleme alan Mehmet Akif Ersoy’un aynı zamanda İstiklal Marşı şairi olması ve Türk toplumu tarafından daima hürmet ve minnet hisleri ile hatırlanması, kamuoyunun Safahat’a gösterdiği teveccühün önemli bir sebebi olarak düşünülebilir. İlk kez yayımlandığı 1911’den bu yana nesillerin sempatisini, merakını yitirmeyen bir eser olarak sosyal bilimler sahasındaki araştırmacıların da yoğun ilgisine mazhardır. Eserin sosyolojik, ahlaki, edebî, felsefi ve siyasi tarafları bulunur. Savunduğu fikirler, içerdiği gözlemler, vardığı hükümler bakımından “Safahat”ın zengin bir veri havzası sunduğu açıktır. Kültürel ve estetik cepheleri de buna ilave edilmelidir. Bahsedilen yönleri dolayısıyla Safahat, en çok edebiyat ve sosyoloji araştırmalarının konusu olmuştur.
Yedi kitaptan müteşekkil büyük bir eser olan Safahat’ın ikinci kitabı, “Süleymâniye Kürsüsünde” başlığını taşır. İkinci kitap, Mehmet Âkif’teki İslamcılık fikrinin belirginleştiği ve şairin toplumu dikkatli gözlerle etüt ettiği uzun bir manzumeden ibarettir. Bu çalışmada, 150 yıl önceki Osmanlı toplumunun onun mısralarına nasıl yansıdığı, şairin toplumsal sorunlara bakışı ve bunlar için teklif ettiği çözüm yollarının neler olduğu ele alınacaktır. Bu sayede yaklaşık iki asır öncesi ile günümüzün sosyal yapısını kıyaslamak, değişenleri ve değişmeyenleri tespit edebilmek mümkün olacaktır. Edebiyata, sosyolojiye ve münhasıran edebiyat sosyolojisine katkı sağlayan bu tarz incelemeler, kültürel boyutu derinleştirecek çalışmalardır. Mamafih çeşitli disiplinler yardımıyla mukayeseli okumaya imkân tanıyan eserlerin eklektik biçimde irdelenmesi, Türk sanat ve bilim hayatına fayda sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Aksoy, Mustafa (1991). “Safahat’taki Bazı Kavramların Sosyolojik Tahlili”, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Metodoloji ve Sosyoloji Araştırmaları Merkezi Sosyoloji Konferansları, s. 137 – 146.
  • Cemal, Mithat (1986). Ölümünün 50. Yılında Mehmet Akif, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Çağan, Kenan (2011). “Mehmet Akif’te Toplum ya da Şiirle Sosyoloji”, Vefatının 75. Yılında Uluslararası Mehmet Akif Ersoy Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İstanbul: Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, s. 157 – 184.
  • Doğan, Âbide (2004). “Mehmet Âkif’in Süleymaniye Kürsüsünde Şiiri”, arayışlar – İnsan Bilimleri Araştırmaları, y. 6, S. 11, s. 27 – 40.
  • Düzdağ, M. Ertuğrul (2002). Mehmet Âkif Ersoy, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Ersoy, Mehmed Âkif (2003). Safahat, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Ersoy, Mehmed Âkif (2016). Tefsir yazıları ve Vaazlar, Ankara: DİB Yayınları.
  • Gökçek, Fazıl (1995). Mehmet Akif Ersoy’un Şiiri Üzerinde Bir İnceleme, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İzmir.
  • Kaplan, Mehmet (2003). “Süleymaniye Kürsüsünden (Bir Parça)”, Şiir Tahlilleri I – Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karabiber, Nazım Kemal (2008). “Süleymaniye Kürsüsündeki Vaiz: Abdürreşid İbrahim”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, I. Uluslararası Mehmet Akif Sempozyumu, 19-21 Kasım, s. 593 – 604.
  • Karaca, Nesrin Tağızade (2008). “Süleymaniye Kürsüsü’nden Dünya Görüşü ve Varlık Tasarımı Olarak Yansıyan Uygarlık Anlayışı”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, I. Uluslararası Mehmet Akif Sempozyumu, 19-21 Kasım, s. 631 – 638.
  • Karakoç, Sezai (2005). Mehmed Akif, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Okay, Orhan (1998). Mehmed Âkif – Bir Karakter Heykelinin Anatomisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Topçu, Nurettin (2013). Mehmed Akif, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Uzun, Mustafa İsmet(1988). “Abdürreşid İbrahim”, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. I, s. 295 – 297
  • Uzun, Mustafa İsmet (1989). “Âlem-i İslam”, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi C. II, s. 361 – 362.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Murat Turna 0000-0002-1413-6246

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Turna, M. (2021). SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU. Edebi Eleştiri Dergisi, 5(1), 97-110. https://doi.org/10.31465/eeder.852798
AMA Turna M. SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU. EEDER. Mart 2021;5(1):97-110. doi:10.31465/eeder.852798
Chicago Turna, Murat. “SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU”. Edebi Eleştiri Dergisi 5, sy. 1 (Mart 2021): 97-110. https://doi.org/10.31465/eeder.852798.
EndNote Turna M (01 Mart 2021) SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU. Edebi Eleştiri Dergisi 5 1 97–110.
IEEE M. Turna, “SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU”, EEDER, c. 5, sy. 1, ss. 97–110, 2021, doi: 10.31465/eeder.852798.
ISNAD Turna, Murat. “SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU”. Edebi Eleştiri Dergisi 5/1 (Mart 2021), 97-110. https://doi.org/10.31465/eeder.852798.
JAMA Turna M. SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU. EEDER. 2021;5:97–110.
MLA Turna, Murat. “SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU”. Edebi Eleştiri Dergisi, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 97-110, doi:10.31465/eeder.852798.
Vancouver Turna M. SAFAHAT İKİNCİ KİTAP’TA OSMANLI TOPLUMU. EEDER. 2021;5(1):97-110.

Cited By

Safahat’ın Söz Varlığında Yer Adları
ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD)
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1086051

DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.