Bilge Karasu, one of the unique authors of modern Turkish literature, is known for his novels, stories, translations, and essays. Since he is mostly known for his fictional works, the author's non-fiction works also attract attention in terms of form and content. The author's nonfiction works are essays, letters, and lecture notes. The author, who descends into the inner world of the individual in his novels and stories, focuses more on individual issues in his essays and letters. Another subject that the author, who draws attention to the originality of his language in his non-fiction works, is literature. Karasu particularly focuses on writing and reading. Essay and letter genres derive their originality from the extent of writing possibilities. Writers do not need to be adopt a literary style or prove their thoughts. There are no language, style, subject, or text length limitations in essay and letter genres. However, the style of the author's lecture notes differs as he approaches them as an educator. When we look at his novels and stories, Karasu appears as the author of texts that are difficult to understand, waiting to be deciphered, and whose language is heavy. When we look at the writings and letters of the author, it appears that he has difficulty in expressing himself and uses some methods to be understandable. This tension is directly reflected in the author's style. This study aims to examine Bilge Karasu's non-fiction works consisting of essays, letters, and lecture notes in terms of thought, subject, and style.
Modern Türk edebiyatının özgün yazarlarından Bilge Karasu, roman, öykü, çeviri ve denemeleriyle tanınır. Daha çok kurgusal eserleriyle tanınmasıyla birlikte yazarın kurgu dışı eserleri de biçim ve içerik yönüyle dikkat çeker. Deneme, mektup ve ders notları yazarın kurgu dışı eserlerini oluşturur. Roman ve hikâyelerinde bireyin iç dünyasına inen yazar, denemeleri ve mektuplarında da daha çok bireysel konular üzerinde durur. Dilindeki özgünlük kurgu dışı eserlerinde de dikkat çeken yazarın değindiği bir diğer konu ise edebiyattır. Karasu, bilhassa yazma ve okuma eylemleri üzerine yoğunlaşır. Deneme ve mektup türleri, özgünlüğünü yazma imkânlarının genişliğinden alır. Yazar, edebî olmak ya da düşüncelerini ispatlamak zorunda değildir. Deneme ve mektup türlerinde dil, üslup, konu, yazı uzunluğu açısından bir sınırlama yoktur. Ancak yazarın ders notlarında üslup, eğiticiliğe yaklaştığından farklılaşır. Romanları ve öyküleri dikkate alındığında Karasu, zor anlaşılan, çözülmeyi bekleyen, dili ağır metinlerin yazarı olarak belirir. Yazarın bilhassa deneme ve mektuplarına bakıldığında kendisini ifade ederken zorlandığı ve anlaşılır olmak için bazı yöntemlere başvurduğu görülür. Bu zorlanma yazarın üslubuna doğrudan yansır. Bu çalışma Bilge Karasu’nun deneme, mektup ve ders notlarından oluşan kurgu dışı eserlerini; düşünceleri, ele aldığı konular ve üslubu açısından incelemeyi amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |
DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.