Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Programlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 31, 30.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul düzeyinde görsel programlama
etkinliklerinin öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme becerileri üzerindeki
etkisini ve öğrencilerin bu sürece ilişkin görüşlerini incelemektir. Çalışma
karma yöntem ile desenlenmiştir. Çalışmanın nicel bölümünde, görsel programlama
etkinliklerinin bilgi-işlemsel düşünme becerileri üzerindeki etkisini incelemek
amacıyla tek gruplu tekrarlanan ölçümlerden oluşan yarı deneysel bir yöntem
uygulanmıştır. Nitel bölümde ise öğrencilerin sürece ilişkin yansımalarını
almak üzere odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Öğrencilerin bilgi-işlemsel
düşünme becerileri ile ilgili ön, ara ve son ölçümler ile toplanan nicel veriler
nitel veriler ile desteklenmiştir. Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir.
Birinci aşamada, öğrencilere bilgisayar bilimindeki kavramlar ile ilgili olarak
görsel programlama dili olan Scratch ortamında etkinlikler yaptırılmıştır. İkinci
aşamada ise, öğrenciler gruplara ayrılmış ve Scratch kullanarak oyun
tasarlamışlardır. Çalışmaya, Kodla(Ma)nisa Projesi kapsamında yer alan bir
devlet okulundan 55 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Nicel verilerin analizinde
tekrarlı ölçümler için tek
faktörlü ANOVA analizi kullanılmış ve ö
lçümler arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı tespit edilmiştir.
Ayrıca, odak grup görüşmelerinden elde edilen nitel verilerin analizi
sonucunda öğrencilerin bilgisayar bilimine yönelik farkındalıklarının arttığı ve
bu sürecin hayal güçlerini geliştirdiğini düşündüklerini
ifade ettikleri
görülmüştür.

Kaynakça

  • Armoni, M., Meerbaum-Salant, O., Ben-Ari, M. (2015). From Scratch to "Real" Programming. Transactions on Computing Education, 14(4), DOI: 10.1145/2677087.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003).Veri analizi el kitabı. (2.bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chang, C-K., Yang, Y-F., Tsai, Y-T. (2017). Exploring the engagement effects of visual programming language for data structure courses. Education for Information, 33(3), 187-200.
  • Fox, R. W., & Farmer, M. E. (2011). The effect of computer programming education on the reasoning skills of high school students. In H. R. Arabnia, V. A. Clinsy, & L. Deligiannidis (Eds.), Proceedings of the international conference on frontiers in education: Computer science and computer engineering. (FECS’11 (pp. 187–193). USA: CSREA Press.
  • Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, Y. (2017). A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS). Computers in Human Behavior 72, 558-569.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (BDBD) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
  • Lai, A., & Yang, S. (2011). The learning effect of visualized programming learning on sixth graders’ problem solving and logical reasoning abilities. In: International conference on electrical and control engineering (ICECE), 16–18 Sept 2011, 6940–6944. Yichang.
  • Mladenovic, M., Krpan, D., Mladenovic, S. (2016). Introducing programming to elementary students novices by using game development in Python and Scratch. EDULEARN Proceedings, 1622-1629.
  • Moreno-Leon, J., Robles, G. (2016). Code to learn with Scratch? A systematic literature review. Proceedings of 2016 IEEE Global Engiıneering Educatıon Conference, 150-156.
  • Psycharis, S., Kallia, M. (2017). The effects of computer programming on high school students’ reasoning skills and mathematical self-efficacy and problem solving. Instr Sci, 45, 583-602.
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an interactive whiteboard to investigate some mathematical thinking. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8(1), 561–570.
  • TUSİAD. (2016). Türkiye’nin küresel rekabetçiliği için bir gereklilik olarak Sanayi 4.0. [http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf], Erişim Tarihi: 23.02.2018.
  • van Zyl, S., Mentz, E., Havenga, M. (2016). Lessons learned from teaching Scratch as an introduction to object-oriented programming in Delphi. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 20(2), 131-141.
  • Weintrop, D., Holbert, N., Horn, M. S., Wilensky, U. (2016). Computational thinking in constructionist video games. International Journal of Game-Based Learning, 6(1), 1-17
  • Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–36.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 31, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Armoni, M., Meerbaum-Salant, O., Ben-Ari, M. (2015). From Scratch to "Real" Programming. Transactions on Computing Education, 14(4), DOI: 10.1145/2677087.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003).Veri analizi el kitabı. (2.bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chang, C-K., Yang, Y-F., Tsai, Y-T. (2017). Exploring the engagement effects of visual programming language for data structure courses. Education for Information, 33(3), 187-200.
  • Fox, R. W., & Farmer, M. E. (2011). The effect of computer programming education on the reasoning skills of high school students. In H. R. Arabnia, V. A. Clinsy, & L. Deligiannidis (Eds.), Proceedings of the international conference on frontiers in education: Computer science and computer engineering. (FECS’11 (pp. 187–193). USA: CSREA Press.
  • Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, Y. (2017). A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS). Computers in Human Behavior 72, 558-569.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (BDBD) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
  • Lai, A., & Yang, S. (2011). The learning effect of visualized programming learning on sixth graders’ problem solving and logical reasoning abilities. In: International conference on electrical and control engineering (ICECE), 16–18 Sept 2011, 6940–6944. Yichang.
  • Mladenovic, M., Krpan, D., Mladenovic, S. (2016). Introducing programming to elementary students novices by using game development in Python and Scratch. EDULEARN Proceedings, 1622-1629.
  • Moreno-Leon, J., Robles, G. (2016). Code to learn with Scratch? A systematic literature review. Proceedings of 2016 IEEE Global Engiıneering Educatıon Conference, 150-156.
  • Psycharis, S., Kallia, M. (2017). The effects of computer programming on high school students’ reasoning skills and mathematical self-efficacy and problem solving. Instr Sci, 45, 583-602.
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an interactive whiteboard to investigate some mathematical thinking. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8(1), 561–570.
  • TUSİAD. (2016). Türkiye’nin küresel rekabetçiliği için bir gereklilik olarak Sanayi 4.0. [http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf], Erişim Tarihi: 23.02.2018.
  • van Zyl, S., Mentz, E., Havenga, M. (2016). Lessons learned from teaching Scratch as an introduction to object-oriented programming in Delphi. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 20(2), 131-141.
  • Weintrop, D., Holbert, N., Horn, M. S., Wilensky, U. (2016). Computational thinking in constructionist video games. International Journal of Game-Based Learning, 6(1), 1-17
  • Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–36.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Nilüfer Atman Uslu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atman Uslu, N. (2018). Görsel Programlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(1), 19-31.
Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi
Index Copernicus, Asos Index, WorldCat, OpenAIRE, ROAD, BASE, Google Scholar, Academia.edu, Türk Eğitim İndeksi, IAD, EuroPub, Academindex
tarafından taranmaktadır.