Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği

Yıl 2021, , 104 - 112, 13.05.2021
https://doi.org/10.47948/efad.896211

Öz

Yabancı dil öğretiminde kültür aktarımı dil bilgisi kurallarının öğretilmesi kadar önemlidir. Hedef dilin kültürüne uyumda öğretimin gerçekleştiği ülke, çevre, sınıf ortamı; öğrencilerin yaşları ve dil öğrenme amaçları gibi yan etkenler vardır. Bunun yanında kaynak dilin kültürü ile hedef dilin kültürü arasındaki benzerlikler ve farklara odaklanarak kültürel farkındalık oluşturmak dil öğretiminde önemlidir. Dil öğretimi alanında araştırmalar genellikle ders materyallerindeki içeriklere odaklanmakta, bu çalışmalar çoğunlukla içeriklere dair sayısal veriler sunmaktan öteye gidememektedir. Nicel araştırmaların betimleyici yaklaşımlarının çözüm ve yöntem sunma eksikliği nitel araştırmalarla giderilebilir. Bu nitel araştırmada Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Türkiye Türkçesi hazırlık sınıfı öğrencilerinin kültürel farkındalıklarını ölçmek için öğrencilere beş açık uçlu soru yöneltilmiş öğrencilerden soruları yazılı olarak cevaplamaları istenmiştir. Elde edilen bulgular temalara göre sınıflandırılmış, her tema başlığı altında kültürel unsurların arka planları incelenip Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda Türkiye Türkçesi öğretimi gözlemlerine dayanarak Kırgızistan’da kültürel farkındalık oluşturma ile ilgili başarılı yönler belirtilmiş, karşılaşılabilecek sorunlar üzerinde durulmuştur. Her tema başlığı altında birtakım çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Kültürel farkındalık oluşturma genellikle öğretici merkezli olarak ele alınmışsa da yer yer dil öğrenenlerin tutumlarına ve Altın Köprü Türkçe Öğretimi Ders Kitabı temalarına da değinilmiştir. Çalışmada kaynak dilin kültürü ile hedef dilin kültürünün öğretici tarafından bilinmesi, kültürel unsurların oluşumlarının izah edilmesi ve öğretim ortamının da kültürel unsurlarla dizayn edilmesi şeklinde özetlenebilecek bir sonuca varılmıştır.

Kaynakça

  • Belli, S. A. (2018). A study on ELT students’ cultural awareness and attitudes towards incorporation of target culture into language instruction, Journal of Language and Linguistic Studies, 14 (1), 102-124.
  • Çakır, İ. (2006). Developing Cultural Awareness In Foreign Language Teaching, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, July 2006, Volume: 7, No: 3, Article: 12, 154-161.
  • Çakır, İ. (2011). Yabancı Dil Öğrenme Ortamlarında Kültürün Rolü, Milli Eğitim, Sayı 190, Bahar/2011, 248-255.
  • Çiftpınar, B. & Tanır, A. (2013). Yabancı Dil Öğretiminde Dil-Kültür İlişkisi ve Dil Erozyonu, Kültür Evreni, Cilt-Sayı 17, s. 99-109.
  • Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge Language Teaching Library, 1st Edition.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma, AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi TAED, 58, Erzurum, s. 437-452.
  • Kramsch, C. (1993). Context and Culture in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Mc Leod, B. (1976). The Relevance of Anthropology to Language Teaching, TESOL Quarterly, Jun. 1976, Vol.10, No.2 (Jun.1976), s.211-220.
  • Memiş, M.R. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Eğitim Ortamı ve Kültür Aktarımı, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/9, Spring 2016, s. 605-616.
  • Nababan, P.W.J. (1974). Language, Culture, and Language Teaching, RELC Journal, 5, 2, Dec. 1974, s. 18-30.
  • Negro, I. (2013). Teaching culture in the foreign language classroom, Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI, 27, Universidad Complutense, s. 1-12.
  • Ökten, C.E. & Kavanoz S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimini Hedefleyen Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/3, Winter 2014, s. 845-862, Ankara/Turkey.
  • Riley, Ph. (2007). Language, Culture and Identity, An Ethnolinguistic Perspective, Continuum, London.
  • Scheu, D. (1996). Integrating Cultural Activities In The Foreign Language Classroom, Caudernas de Filologia Inglesa, 511, s. 35-50.
  • Stern, H.H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, Oxford.
  • Williams, M. (1994). Motivation in foreign and second language learning: An interactive perspective. Educational and Child Psychology, 11 (2), s. 77-84.
  • Taylor, D. & Sorenson, J. (1961). Culture Capsules, Modern Language Journal, 45 (Dec. 1961), s. 350-364.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçkin Uysal 0000-0001-7315-7429

Yayımlanma Tarihi 13 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2021
Kabul Tarihi 23 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uysal, S. (2021). Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 104-112. https://doi.org/10.47948/efad.896211
AMA Uysal S. Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği. KMÜ EFAD. Mayıs 2021;4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı):104-112. doi:10.47948/efad.896211
Chicago Uysal, Seçkin. “Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4, sy. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı (Mayıs 2021): 104-12. https://doi.org/10.47948/efad.896211.
EndNote Uysal S (01 Mayıs 2021) Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı 104–112.
IEEE S. Uysal, “Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği”, KMÜ EFAD, c. 4, sy. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı, ss. 104–112, 2021, doi: 10.47948/efad.896211.
ISNAD Uysal, Seçkin. “Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4/2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı (Mayıs 2021), 104-112. https://doi.org/10.47948/efad.896211.
JAMA Uysal S. Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği. KMÜ EFAD. 2021;4:104–112.
MLA Uysal, Seçkin. “Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı, 2021, ss. 104-12, doi:10.47948/efad.896211.
Vancouver Uysal S. Kırgızistan’da Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürel Farkındalık Oluşturma: KTMÜ Hazırlık Sınıfı Örneği. KMÜ EFAD. 2021;4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı):104-12.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.