İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 84 - 102, 15.06.2019

Öz

Bu çalışmada Sevinç Çokum'un kaleme
aldığı "Evlerinin Önü", Rozalya Ana” adlı hikâyeleri yapı unsurları
bakımından incelenmiştir.
Sevinç Çokum, Türk edebiyatının 1970'te tanıştığı bir kadın yazardır.
Hikâyelerinde Türk sosyal yaşamı içerisinde kadının durumunu belirleyen
unsurlar, kadın ve toplum birlikteliği içerisinde verilir. Bunun yanında
yaşlılık ve zamanı sorgulama da Çokum'un hikâyelerinde yer almaktadır. Yazar bu
konuların toplumsal sorunlarımız olduğunu düşünmektedir. Çokum'un, ailenin
devamına da inanan bir yazar olduğu anlaşılmaktadır. Öykülerinde dirençli,
kendine güvenen, vefakâr kadınların yanı sıra küçük dünyalarında ruhsal
sorunlar yaşayan kadınlara da yer vermiştir.



Sevinç Çokum’un eserlerinde kullanılan zaman aktüel
zamandır. Çokum, hikâyelerinde geçmişi tarihle birlikte yoğurmaktadır.
Geçmişine bağlı, maziyi unutmamış bir yazardır. Bir başka işleyiş yönü de kendi
zamanında yaşayan insanları anlatırken onların geçmişle olan bağlarını
ustalıkla okuyucuya aktarmasıdır. 



Eserlerinde çoğunlukla toplumsal konulara ağırlık
vermiştir. Türk toplumunun bugüne değin gelişinde etkili olan olumlu ve olumsuz
bütün olaylar, geleneğimiz, maziden kopuşumuz, inançlarımız, yaşanan
parçalanmalar, düşünce ufkumuzun değişmesi, yaşanan çıkmazlar ve bu sorunlara aradığı
çözümler onu yazmaya daha çok yönelttiğini kendisi söylemektedir.



Sevinç Çokum, alt ve orta gelirli insanları, içinde
bulundukları yaşam şartları içinde anlattığı hikâyelerinde "milli
unsurları" öne çıkarmıştır. Yazarın milli kimlikle bağlantılı olarak,
vatan ve bayrak sevgisine de özel değer verdiği, bunları eserlerinde kutsal
kavramlar olarak işlediği görülür.



Sevinç Çokum, Türkçeyi ustalıkla kullanması yönüyle ön
plana çıkmış bir yazardır. Daha küçük yaşlardan itibaren büyüklerinin
konuşmalarına dikkat etmesi ve benimsemesi onun dil ve üslubunda çok etkili
olmuştur. Yazarlığının ilk yıllarında eski kelimelerden faydalanmayan yazar, bu
düşüncesini daha sonra değiştirir.



Mekân olarak en çok tercih ettiği yer İstanbul’dur.
İstanbul doğumlu bir sanatçı olarak hemen hemen her eserinde mekân olarak
İstanbul’u kullanmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • A) İncelenen Kitaplar Çokum, Sevinç, (2002), Evlerinin Önü, İstanbul, Kapı Yayınları. Çokum Sevinç(2013), Rozalya Ana, İstanbul, Kapı Yayınları. B)Yararlanılan Diğer Kaynaklar Argunşah, Hülya, (Aralık 2003), “Kadın Duyarlılığı Açısından Sevinç Çokum’un Hikâyeleri”, Kadın/Woman 2000 Kadın Araştırma Dergisi. Enginün, İnci, (2013), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul, Dergâh Yayınları. Hece Dergisi, (2005) Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, Ankara, Hece Yayınları, Sayı:1. Kabaklı, Ahmet,( 2005), Türk Edebiyatı, İstanbul, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, cilt: I, II, III, IV, V. Kocakaplan, İsa, (Haziran 2003), “Sevinç Çokum Türkçesi”, Türk Edebiyatı Dergisi, S. 356, Lekesiz, Ömer, (2000), “Yeni Türk Edebiyatında Kadın Öykücüler”, Hece Dergisi Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, İstanbul, S.46-47. YKY, (2001), Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi C.1, İstanbul, YKY.Yılmaz, Ayfer, (1997), “Sevinç Çokum’la Tahkiyenin Üç Unsuru (Zaman, Mekân, Şahıslar) Üzerine Mülâkat”, Türk Edebiyatı Dergisi, İstanbul, S.285.

A Structure Study on the “Evlerinin Önü” and “Rozalya Ana” Story Books of the Author “Sevinç Çokum” Bringing Life to Our National Culture and History

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 84 - 102, 15.06.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • A) İncelenen Kitaplar Çokum, Sevinç, (2002), Evlerinin Önü, İstanbul, Kapı Yayınları. Çokum Sevinç(2013), Rozalya Ana, İstanbul, Kapı Yayınları. B)Yararlanılan Diğer Kaynaklar Argunşah, Hülya, (Aralık 2003), “Kadın Duyarlılığı Açısından Sevinç Çokum’un Hikâyeleri”, Kadın/Woman 2000 Kadın Araştırma Dergisi. Enginün, İnci, (2013), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul, Dergâh Yayınları. Hece Dergisi, (2005) Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, Ankara, Hece Yayınları, Sayı:1. Kabaklı, Ahmet,( 2005), Türk Edebiyatı, İstanbul, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, cilt: I, II, III, IV, V. Kocakaplan, İsa, (Haziran 2003), “Sevinç Çokum Türkçesi”, Türk Edebiyatı Dergisi, S. 356, Lekesiz, Ömer, (2000), “Yeni Türk Edebiyatında Kadın Öykücüler”, Hece Dergisi Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, İstanbul, S.46-47. YKY, (2001), Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi C.1, İstanbul, YKY.Yılmaz, Ayfer, (1997), “Sevinç Çokum’la Tahkiyenin Üç Unsuru (Zaman, Mekân, Şahıslar) Üzerine Mülâkat”, Türk Edebiyatı Dergisi, İstanbul, S.285.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Kundak 0000-0002-0720-9144

Mehmet Fetih Yanardağ 0000-0001-9903-542X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 14 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kundak, G., & Yanardağ, M. F. (2019). Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(1), 84-102.
AMA Kundak G, Yanardağ MF. Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi. KMÜ EFAD. Haziran 2019;2(1):84-102.
Chicago Kundak, Gülşah, ve Mehmet Fetih Yanardağ. “Milli Kültür Ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” Ve ‘Rozalya Ana’ Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2019): 84-102.
EndNote Kundak G, Yanardağ MF (01 Haziran 2019) Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2 1 84–102.
IEEE G. Kundak ve M. F. Yanardağ, “Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve ‘Rozalya Ana’ Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi”, KMÜ EFAD, c. 2, sy. 1, ss. 84–102, 2019.
ISNAD Kundak, Gülşah - Yanardağ, Mehmet Fetih. “Milli Kültür Ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” Ve ‘Rozalya Ana’ Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2/1 (Haziran 2019), 84-102.
JAMA Kundak G, Yanardağ MF. Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi. KMÜ EFAD. 2019;2:84–102.
MLA Kundak, Gülşah ve Mehmet Fetih Yanardağ. “Milli Kültür Ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” Ve ‘Rozalya Ana’ Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 84-102.
Vancouver Kundak G, Yanardağ MF. Milli Kültür ve Tarihimize Hayat Veren Yazar “Sevinç Çokum”un, “Evlerinin Önü” ve “Rozalya Ana” Adlı Hikâye Kitapları Üzerine Bir Yapı İncelemesi. KMÜ EFAD. 2019;2(1):84-102.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.