Öz
Örgütlerde performans ve
verimlilik artışına katkı sağlayan en önemli kavramlardan biri lider-üye
etkileşimidir. Lider-üye etkileşimi, lider ve izleyen arasındaki çift yönlü
ilişkiye odaklanmaktadır. Bu araştırmada; lider-üye (okul yöneticisi-öğretmen)
etkileşimi ile öğretmenin stres, tükenmişlik ve depresyon düzeyi arasındaki
ilişkinin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma, ilişkisel tarama modelinde
tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini; Hatay ilinde bulunan okullarda,
2018–2019 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler arasından,
küme örnekleme yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 48 okuldaki 437 öğretmen
oluşturmaktadır. Veriler; Lider-Üye Etkileşim Ölçeği, Stres Ölçeği,
Tükenmişlik Ölçeği ve Depresyon Ölçeği vasıtasıyla toplanmıştır.
Ölçüm modeli, değişkenlerin birbiriyle istatistiki olarak anlamlı ilişkiye
sahip olduğunu göstermektedir. Yapısal eşitlik modellemesi sonuçları; lider-üye
etkileşiminin, öğretmenlerin stres ve tükenmişlik düzeyleri üzerinde istatistiki
açıdan anlamlı ve negatif olarak etkisi olduğunu göstermektedir. Lider-üye
etkileşimi; öğretmenlerin depresyon düzeylerini, stres ve tükenmişliğin tam
aracılık etkisiyle negatif olarak etkilemektedir. Elde edilen bulgulara dayalı
olarak; öğretmenlerin negatif duygularını azaltmak veya oluşumunu önlemek için
okul yöneticisi-öğretmen etkileşiminin kaliteli olması gerekli görülmektedir.