BibTex RIS Kaynak Göster

Peabody Picture Vocabulary Test III R Standardization for 3 01 3 12 Ages in İzmir Region

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 90 - 107, 01.04.2013

Öz

This research project is done to standardize Peabody Picture Vocabulary Test III (R) in İzmir Region. The 253 children between 3,01-3,12 years old who live in İzmir and the towns near İzmir used as subjects. In this research 253 children are used as subjects. PPTV III ( R ) target words ( N= 204 ) were translated to Turkish Language and given to the subjects individually. The number of target words which are known by subjects were used as raw scores of the subjects . In order to construct a more sensitive test, each age group divided to 4 sub groups which each has 3 mounts interval. The raw scores were used in statistical analyses. According to the analyses, raw scores converted to standard norm scores. Standard norm tables which have mean=100 and standard deviation= 10 were obtained. The standardized norm tables which have 3 mounts interval for each age group were used as our İzmir Region standardized norm values.

Kaynakça

  • Alteper, P., Handal, P. J. (1485). A factor analytic investigation of the use of the PPVT-R as a measure of general achievement. Journal of Clinical Psychology, 41 (4), 540-543.
  • Anastasi, A. (1972). Psychological Testing (3. Baskı). The Macmillan Company: USA.
  • Bell, N. L., Lassiter, K. R., Matthews, T. D., Hutchinson, M. B. (2001). Comparison of the peabody Picture vocabulary test-third edition and Wechsler Adult Intelligence Scale-Third Edition with University Students. Journal of Clinical Psychology, 57 (3), 417-422.
  • Carneval, H. , Nowak, S, J., Frass, A, C. , McConnell, M, A. (2000) Saving time: Using the peabody Picture vocabulary test III. as a screening test of intelligence with undergraduates. Collage Student Journal, 34 (2), 281-283. Dunn, L. M., Dunn, L. M. (1997) PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A. American Guidence Service , Inc.: USA.
  • Dunn, L. M., Dunn, L. M. ( 1997a) Examiner’s Manual for the PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A and form III B. American Guidance Service, Inc.: USA.
  • Dunn, L. M., Dunn, L. M. ( 1997b) Norms Booklet for the PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A and form III B. American Guidence Service, Inc.: USA.
  • Erbay, F., Öztürk Samur, A. ( 2010) Anne ve babaların çocuk kitapları hakkındaki genel görüşleri ile çocukların alıcı dil gelişimi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ( 5/4), 1063-1073.
  • Ferreira, A. T., Cusin , Dionasia ( 2012) . Comparaddoo do lexico de criandas com sendrome de down e com desenvolvımento topico de mesma idade mental. http://connection.ebscohost.com/tag/PEABODY%2BPicture%2B Vocabulary%2BTest Adresinden 21.05.2013 tarihinde alındı.
  • Fiorentino, L. , Howe, N. (2004). Language Compotence, narrahive ability and school readiness in low income preschool children. Canadian Journal of Behavioural Science , 36 (4) 280-294.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. Bir başvuru kaynağı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Patton, U. R. , Poyne, J. S. , Beirne-Smith, M. (1986). Mental retardation (2. Baskı) Charles, E , Merrill Publishing Company, A Bell and Howell Company: Ohio.
  • Taner, M., Başal, H. A. ( 2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi
  • Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 395-420. Yıldırım Doğru S.S., Bek, H., Konuk Er, R., Demiray, P. (2010). Engelli ve normal gelişim gösteren okul öncesi çocukların sözcük dağarcığı düzeylerinin belirlenmesi.
  • Tubav Bilim Dergisi, 3 (4), 335-341.

Peabody Resim Kelime Testi 3 01 3 12 Yaş Aralığı İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 90 - 107, 01.04.2013

Öz

Bu araştırma Peabody Resim Kelime Testi III R ’nin İzmir bölgesine ait standardizasyonunu yapmak amacıyla gerçekleştirilmiştir İzmir ili içinde Gaziemir Buca Bornova Altındağ ilçelerinde ve Aliağa Dikili Torbalı çevre ilçelerinde yaşamakta olan 3 01 3 12 yaş arası 253 öğrencinin yer aldığı bu çalışmada Türkçe’ ye çevrilen PRKT R hedef kelimeler N= 204 deneklere bireysel olarak tek tek sunulmuştur Öğrencilerin bildikleri hedef kelime sayısı her deneğe ait ham puan olarak değerlendirilmiştir Daha hassas bir değerlendirme yapabilmek için her yaş grubu 3 er aylık 4 alt gruba ayrılmış ve analizler bu grupların ham puanları üzerinden yapılmıştır Ham puanların kullanıldığı analizler sonucunda ham puanlar standart puanlara dönüştürülmüş ve ortalaması 100 standart sapma değer 10 olan norm tabloları elde edilmiştir Oluşturulan üçer aylık standart norm tabloları araştırmamızın İzmir Bölgesi standardizasyon değerlerini oluşturmuştur

Kaynakça

  • Alteper, P., Handal, P. J. (1485). A factor analytic investigation of the use of the PPVT-R as a measure of general achievement. Journal of Clinical Psychology, 41 (4), 540-543.
  • Anastasi, A. (1972). Psychological Testing (3. Baskı). The Macmillan Company: USA.
  • Bell, N. L., Lassiter, K. R., Matthews, T. D., Hutchinson, M. B. (2001). Comparison of the peabody Picture vocabulary test-third edition and Wechsler Adult Intelligence Scale-Third Edition with University Students. Journal of Clinical Psychology, 57 (3), 417-422.
  • Carneval, H. , Nowak, S, J., Frass, A, C. , McConnell, M, A. (2000) Saving time: Using the peabody Picture vocabulary test III. as a screening test of intelligence with undergraduates. Collage Student Journal, 34 (2), 281-283. Dunn, L. M., Dunn, L. M. (1997) PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A. American Guidence Service , Inc.: USA.
  • Dunn, L. M., Dunn, L. M. ( 1997a) Examiner’s Manual for the PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A and form III B. American Guidance Service, Inc.: USA.
  • Dunn, L. M., Dunn, L. M. ( 1997b) Norms Booklet for the PPVT-III Peabody Picture Vocabulary Test (3. Baskı). Form III A and form III B. American Guidence Service, Inc.: USA.
  • Erbay, F., Öztürk Samur, A. ( 2010) Anne ve babaların çocuk kitapları hakkındaki genel görüşleri ile çocukların alıcı dil gelişimi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ( 5/4), 1063-1073.
  • Ferreira, A. T., Cusin , Dionasia ( 2012) . Comparaddoo do lexico de criandas com sendrome de down e com desenvolvımento topico de mesma idade mental. http://connection.ebscohost.com/tag/PEABODY%2BPicture%2B Vocabulary%2BTest Adresinden 21.05.2013 tarihinde alındı.
  • Fiorentino, L. , Howe, N. (2004). Language Compotence, narrahive ability and school readiness in low income preschool children. Canadian Journal of Behavioural Science , 36 (4) 280-294.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. Bir başvuru kaynağı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Patton, U. R. , Poyne, J. S. , Beirne-Smith, M. (1986). Mental retardation (2. Baskı) Charles, E , Merrill Publishing Company, A Bell and Howell Company: Ohio.
  • Taner, M., Başal, H. A. ( 2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi
  • Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 395-420. Yıldırım Doğru S.S., Bek, H., Konuk Er, R., Demiray, P. (2010). Engelli ve normal gelişim gösteren okul öncesi çocukların sözcük dağarcığı düzeylerinin belirlenmesi.
  • Tubav Bilim Dergisi, 3 (4), 335-341.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Özekes Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özekes, M. (2013). Peabody Resim Kelime Testi 3 01 3 12 Yaş Aralığı İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 90-107.