Öz
Amaç: COVID-19 tüm dünyayı etkisi altına almış bir halk sağlığı sorunudur. Salgının iyileştirilmesi ve kontrolünde hemşirelerin iş gücü büyük bir öneme sahiptir. Çalışmada amaç hemşirelerin algılanan stres düzeyini belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan çalışma 01-31 Aralık 2020 tarihleri arasında 240 hemşire üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama formu ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Algılanan Stres Ölçeği’ olmak üzere iki formu içermektedir. Tanımlayıcı verilerin ve ölçekten elde edilen puanların analizinde ANOVA ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel değerlendirmede p<0.05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılanların %92.1’i kadındır. Algılan Stres Düzeyi Ölçeği puan ortalaması 31.38±7.02’dir. COVID servisinde çalışan hemşirelerin stres düzeyi diğer servislerde çalışanlardan daha yüksek bulunmuştur (p=0.035). 29 ve ↓ yaş grubunda (p= 0.005), çocuk sahibi olanlarda (p=0.009), serviste çalışanlarda (p=0.000), çalıştığı birimi her zaman riskli olarak tanımlayanlarda (p=0.020), karma (gece-gündüz) vardiyasında çalışanlarda (p=0.038), çalışma hayatının sosyal yaşamını her zaman etkilediğini belirtenlerde (p=0.000) ve pandemi sürecinde çalışılan kurumda bulaşa karşı hiçbir zaman önlem alınmadığını belirtenlerde (p=0.022) algılanan stres düzeyi diğer gruplara göre daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Pandemi sürecinde COVID-19 kliniklerinde çalışan hemşirelerin stres düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Hastane hemşirelik yönetimlerinin çalışan sağlığı ve güvenliği açısından özellikle bu birimlerde çalışan hemşirelerin stresle baş etmesini sağlayacak müdahaleleri (Olumlu çalışma ortamı oluşturma, molalı çalışma, molalarda müzik, egzersiz, yoga vb etkinlikler, nöbet ertesi dinlenme sürelerinin olanaklar dahilinde uzatılması, zaman yönetimi, enfeksiyon kontrol önlemlerinin güçlendirilmesi, vb birkaç örnek müdahale verilebilir) organize etmesi, uzun süreli stres reaksiyonlarının ve strese bağlı ruhsal bedensel sağlık sorunlarının önüne geçebilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |