Hastane Çalışanlarına Sağlıkta Kalite Geliştirme Kapsamında Uzaktan Erişimle Sunulan Eğitimlere Dair Bir Araştırma
Yıl 2025,
Cilt: 41 Sayı: 2, 385 - 393, 22.08.2025
Songül Bişkin Çetin
,
Fatma Cebeci
,
Aslı Bostancı
Öz
Başlık: HASTANELERDE MESLEKLER ARASI UZAKTAN EĞİTİM İLE İLGİLİ NE BİLİYORUZ?
ÖZ
Amaç: Hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması, hataların azaltılması ve kaliteli hizmet anlayışının sürdürülebilmesi için hastane çalışanlarının eğitimi önerilmekle birlikte hangi eğitimleri, nasıl aldıklarına ilişkin çalışmalara rastlanmamıştır. Çalışmada, hastane çalışanları için hazırlanan ve uzaktan sunulan bir yıllık eğitimlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı, retrospektif tasarımlıdır. Veriler, 01.01.2022-31.12.2022 tarihlerinde bir üniversite hastanesinin uzaktan eğitim sistemi ile sunduğu eğitim konularına ilişkin kayıtlardan elde edilmiştir. Araştırmada, hastanede çalışan tüm meslek gruplarına uzaktan sunulan eğitimler ile katılım oranları sağlıkta kalite standartları (Versiyon 6.1) kapsamı dâhil olmak üzere değerlendirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından uzaktan eğitim sistemi temel alınarak hazırlanan form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmamızda, sağlıkta kalite standartları kapsamı dâhil olmak üzere hazırlanan eğitimlerin ve katılım oranlarının meslek ve konular bazında oldukça belirgin ve yoğun farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Tüm meslek gruplarında acil durum kodları, afet planı-triaj, biyolojik risk etmenleri, çalışma mevzuatı, elektrik tehlikeleri, riskleri ve önlemlerine ilişkin eğitimlere katılım oranlarının yüksek olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Çalışma bulgularının, tüm hastane çalışanlarına sunulan eğitim konularını içermesi ve uzaktan eğitim yönteminin kullanılarak sunulması, araştırmacılara, klinisyenlere ve sağlık yöneticilerine rehber olabileceği düşünülmektedir. Eğitimlerin uzaktan sunulması, 7/24 ulaşılır olmasına rağmen, katılım oranlarının düşük olmasının nedenleri araştırılmalıdır.
Anahtar kelimeler: Hastane; meslekler arası; uzaktan eğitim
Etik Beyan
Bu çalışma için Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (Tarih: 22/03/2023, Karar No:261) onay alınmıştır
Destekleyen Kurum
Bu araştırma, kamu, ticari veya kar amacı gütmeyen sektörlerdeki finansman kuruluşların herhangi birinden özel hibe almamıştır.
Teşekkür
Yazarlar, veri erişim izni için hastane yöneticilerine teşekkür eder.
Kaynakça
-
Agency for Healthcare Research and Quality. (2024). Quality improvement. Erişim adresi: https://www.ahrq.gov/topics/quality-improvement.html
Erişim tarihi: 2 Mayıs 2024.
-
Ahadzi, D. F., Afitiri, A.-R., & Ahadzi, E. (2021). Organizational safety culture perceptions of healthcare workers in Ghana: A cross-sectional interview study. International Journal of Nursing Studies Advances, 3(100020). doi.org/10.1016/j.ijnsa.2021.100020
-
Akyürek, Mİ. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırma Dergisi, 4(1), 1-9. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1029473
Erişim tarihi: 30 Nisan 2024
-
Altındiş S., Ergin A. (2018). Kalite bağlamında sağlık personeli eğitimi. Sakarya Tıp Dergisi, 8(1):157-169. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/447172
Erişim tarihi: 25 Nisan 2024
-
Amaral, C., Sequeira, C., Albacar-Riobóo, N., Coelho, J., Pinho, L.G., Ferré-Grau, C (2023). Patient safety training programs for health care professionals: A scoping review. Journal of Patient Safety, 1;19(1):48-58. doi: 10.1097/pts.0000000000001067
-
Baran, Z., Akın, E. (2023). Hemşire kaynaklı ilaç hatalarının nedenleri ve önlenmesine yönelik güncel yaklaşımlar: Sistematik derleme. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 58-76. doi.org/10.51123/jgehes.2023.75
-
Choopani, A., Vatankhah, S., Aryankhesal, A. (2023). Health workforce development policies in Iran: A Study of In-service Training Policies. Health Scope, 12(2):e132662. doi:10.5812/jhealthscope-132662
-
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2018). Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin usul ve esasları hakkında yönetmelikte değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2018). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/05/20180524-1
Erişim tarihi: 18 Nisan 2024.
-
Datpınar, M., Torun, N. (2023). Hemşirelerin hasta güvenliği konusunda farkındalıkları: güçlü ve zayıf yönleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(2), 145-153. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3291678
Erişim tarihi: 18 Nisan 2024
-
Deniz, M., Kumru, S. (2022). Hizmet içi eğitim değerlendirmesi ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Süleyman Demirel University Visionary Journal, 13(33), 325-339. doi:10.21076/vizyoner.890257
-
Erbaş, M. S. (2023). Türkiye’de kamu sağlık çalışanlarının sağlığı ve güvenliğinin sağlıkta kalitenin artırılmasında önemi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 20(2), 53-96. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2787494
Erişim tarihi: 1 Mayıs 2024
-
Güngör, F. E., Tarhan, B. (2021). Hizmet içi eğitim uygulamalarında uzaktan eğitim modeli: sağlık çalışanları üzerinde bir inceleme. Balıkesir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 97-114. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2168470
Erişim tarihi: 26 Mayıs 2024
-
Havutcu, H. Ç., Savci, A., Çömez, S. (2024). Cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin tıbbi hata deneyimlerinin incelenmesi: Nitel çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 11(1):119-129. doi: 10.54304/shyd.2024.09821
-
Heier, L., Gambashidze, N., Hammerschmidt, J., Riouchi, D., Weigl, M., Neal, A., ... Ernstmann, N. (2021). Safety performance of healthcare professionals: validation and use of the adapted workplace health and safety instrument. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7816. doi: 10.3390/ijerph18157816.
-
Kallio, H., Voutilainen, A., Viinamäki, L., Kangasniemi, M (2020). In-service training to enhance the competence of health and social care professionals: A document analysis of web-based training reports. Nurse Education Today, 92(104493). doi: 10.1016/j.nedt.2020.104493.
-
Koca, M., Köksal, A., Deniz, S. (2023). Bir eğitim ve araştırma hastanesinde hekimlerin klinik kalite uygulamalarına bakışının kesitsel olarak incelenmesi. Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Dergisi, 6(1), 1-7. doi:10.54537/tusebdergisi.1213118
-
Manship, S., Hatzidimitriadou, E., Moore, J., Stein, M., Towse, D., Smith, R (2024). The experiences and perceptions of health-care professionals regarding assistive technology training: A systematic review. Assistive Technology, 3;36(2):123-146. doi: 10.1080/10400435.2023.2219294.
-
Nayahangan, L. J., Konge, L., Russell, L., Andersen, S. (2021). Training and education of healthcare workers during viral epidemics: a systematic review. BMJ Open, 11(5), e044111.doi: 10.1136/bmjopen-2020-044111.
-
Oral, A. (2020). Sağlık eğitimi almamış hastane personelinin tıbbi malzemelerle ilgili bilgi düzeyleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 430–433. Erişim adresi: http://journal.acibadem.edu.tr/en/download/article-file/1701965
Erişim tarihi: 15 Mayıs 2024.
-
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite, Akreditasyon ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı (2011). Hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanmasına dair yönetmelik. Erişim adresi: https://shgm.saglik.gov.tr
. Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite, Akreditasyon ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı (2020). Sağlıkta kalite standartları hastane sürüm 6.1. 1. Erişim adresi: https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/Eklenti/41258/0/skshastane-seti-s-61--09082021pdf.pdf
Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
Sarık, M. E., Cengiz, S. (2022). Hastane afet ve acil durum planı eğitim, hazırlık düzeyi ve çalışanların bilgi seviyelerinin tespit edilmesi: Antalya ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 122-132. doi:10.37989/gumussagbil.1003368
-
Sayılı, U., Aslaner, Ç., Gazanfer, Ö. B., Solmaz, A. (2020). Sağlık çalışanlarının riskli gebelikler eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(3), 431-437. doi:10.35440/hutfd.808639
-
Şahin, M. (2021) Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretimde uzaktan eğitimin tarihi ve gelişim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 91-113. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1619467
Erişim tarihi: 3 Mayıs 2024
-
Şahmaran, T., Kar, H. (2023). Hastane personeline verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin bilgi düzeylerine etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1524-1537. doi:10.33715/inonusaglik.1168180
-
Şenyuva, E. (2013). Hemşirelerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 23-41. doi:10.17943/etku.84213
-
T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık Meslekleri Dairesi Başkanlığı (2021). Hemşirelikte temel yetkinlikler kılavuzu. Erişim adresi: https://www.thder.org.tr/uploads/files/temel-yetkinlikler-klavuzu.pdf
. Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
TC. Sağlık Bakanlığı (2006). Uzaktan sağlık eğitim sistemi. Erişim adresi: https://egitim.saglik.gov.tr/Hakkinda.Erişim
tarihi: 10 Nisan 2024.
-
World Health Organization. (2024). Quality of care. Erişim adresi: https://www.who.int/health-topics/quality-of-care#tab=tab_1
Erişim tarihi: 2.05.2024.
-
Yektatalab, S., Momennasab, M., Parvizy, S., Mousazadeh, N. (2020). Intensive care unit nurses' perception of the barriers to effective in-service education: A qualitative study. J Nurs Midwifery Sci, 7(4), 241-49. doi: 10.4103/jnms.jnms_27_20
-
Yenilmez, K., Kaya, S., Yalçın Balçık, P., Dolgun, N.A. (2016). Hastanelerde işe alıştırma (oryantasyon) programının değerlendirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(2). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/225558
Erişim tarihi: 30 Mayıs 2024
A Study on Remotely Delivered Training for Hospital Staff within the Scope of Quality Improvement in Healthcare
Yıl 2025,
Cilt: 41 Sayı: 2, 385 - 393, 22.08.2025
Songül Bişkin Çetin
,
Fatma Cebeci
,
Aslı Bostancı
Öz
WHAT DO WE KNOW ABOUT INTERPROFESSIONAL DISTANCE EDUCATION IN HOSPITALS?
Objective: Although training of hospital employees is recommended to ensure patient and employee safety, reduce errors and maintain quality service, no studies have been found on what training they received and how they received it. The study aimed to examine one-year training prepared for hospital employees and delivered remotely.
Methods: The study has a descriptive, retrospective design. The data was obtained from records regarding the training subjects offered by a university hospital through the distance education system between 01.01.2022-31.12.2022. In the study, distance training and participation rates were evaluated for all professional groups working in the hospital, including the scope of quality standards in health (Version 6.1). The data were collected by the researchers through a form prepared based on the distance education system. Descriptive statistics (number and percentage) were used to evaluate the data.
Results: In the study, it was found that the trainings prepared, including the scope of quality standards in health, and participation rates showed significant and intense differences on the basis of professions and subjects. It was found that participation rates in training on emergency codes, disaster plan-triage, biological risk factors, labor legislation, electrical hazards, risks, and precautions were high in all professional groups.
Conclusion: It is thought that the study findings, including the training topics offered to all hospital employees and presented using the distance education method, can be a guide for researchers, clinicians and health managers. Although the training is provided remotely and is accessible 24/7, the reasons for the low participation rates should be investigated.
Kaynakça
-
Agency for Healthcare Research and Quality. (2024). Quality improvement. Erişim adresi: https://www.ahrq.gov/topics/quality-improvement.html
Erişim tarihi: 2 Mayıs 2024.
-
Ahadzi, D. F., Afitiri, A.-R., & Ahadzi, E. (2021). Organizational safety culture perceptions of healthcare workers in Ghana: A cross-sectional interview study. International Journal of Nursing Studies Advances, 3(100020). doi.org/10.1016/j.ijnsa.2021.100020
-
Akyürek, Mİ. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırma Dergisi, 4(1), 1-9. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1029473
Erişim tarihi: 30 Nisan 2024
-
Altındiş S., Ergin A. (2018). Kalite bağlamında sağlık personeli eğitimi. Sakarya Tıp Dergisi, 8(1):157-169. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/447172
Erişim tarihi: 25 Nisan 2024
-
Amaral, C., Sequeira, C., Albacar-Riobóo, N., Coelho, J., Pinho, L.G., Ferré-Grau, C (2023). Patient safety training programs for health care professionals: A scoping review. Journal of Patient Safety, 1;19(1):48-58. doi: 10.1097/pts.0000000000001067
-
Baran, Z., Akın, E. (2023). Hemşire kaynaklı ilaç hatalarının nedenleri ve önlenmesine yönelik güncel yaklaşımlar: Sistematik derleme. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 58-76. doi.org/10.51123/jgehes.2023.75
-
Choopani, A., Vatankhah, S., Aryankhesal, A. (2023). Health workforce development policies in Iran: A Study of In-service Training Policies. Health Scope, 12(2):e132662. doi:10.5812/jhealthscope-132662
-
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2018). Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin usul ve esasları hakkında yönetmelikte değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2018). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/05/20180524-1
Erişim tarihi: 18 Nisan 2024.
-
Datpınar, M., Torun, N. (2023). Hemşirelerin hasta güvenliği konusunda farkındalıkları: güçlü ve zayıf yönleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(2), 145-153. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3291678
Erişim tarihi: 18 Nisan 2024
-
Deniz, M., Kumru, S. (2022). Hizmet içi eğitim değerlendirmesi ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Süleyman Demirel University Visionary Journal, 13(33), 325-339. doi:10.21076/vizyoner.890257
-
Erbaş, M. S. (2023). Türkiye’de kamu sağlık çalışanlarının sağlığı ve güvenliğinin sağlıkta kalitenin artırılmasında önemi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 20(2), 53-96. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2787494
Erişim tarihi: 1 Mayıs 2024
-
Güngör, F. E., Tarhan, B. (2021). Hizmet içi eğitim uygulamalarında uzaktan eğitim modeli: sağlık çalışanları üzerinde bir inceleme. Balıkesir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 97-114. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2168470
Erişim tarihi: 26 Mayıs 2024
-
Havutcu, H. Ç., Savci, A., Çömez, S. (2024). Cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin tıbbi hata deneyimlerinin incelenmesi: Nitel çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 11(1):119-129. doi: 10.54304/shyd.2024.09821
-
Heier, L., Gambashidze, N., Hammerschmidt, J., Riouchi, D., Weigl, M., Neal, A., ... Ernstmann, N. (2021). Safety performance of healthcare professionals: validation and use of the adapted workplace health and safety instrument. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7816. doi: 10.3390/ijerph18157816.
-
Kallio, H., Voutilainen, A., Viinamäki, L., Kangasniemi, M (2020). In-service training to enhance the competence of health and social care professionals: A document analysis of web-based training reports. Nurse Education Today, 92(104493). doi: 10.1016/j.nedt.2020.104493.
-
Koca, M., Köksal, A., Deniz, S. (2023). Bir eğitim ve araştırma hastanesinde hekimlerin klinik kalite uygulamalarına bakışının kesitsel olarak incelenmesi. Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Dergisi, 6(1), 1-7. doi:10.54537/tusebdergisi.1213118
-
Manship, S., Hatzidimitriadou, E., Moore, J., Stein, M., Towse, D., Smith, R (2024). The experiences and perceptions of health-care professionals regarding assistive technology training: A systematic review. Assistive Technology, 3;36(2):123-146. doi: 10.1080/10400435.2023.2219294.
-
Nayahangan, L. J., Konge, L., Russell, L., Andersen, S. (2021). Training and education of healthcare workers during viral epidemics: a systematic review. BMJ Open, 11(5), e044111.doi: 10.1136/bmjopen-2020-044111.
-
Oral, A. (2020). Sağlık eğitimi almamış hastane personelinin tıbbi malzemelerle ilgili bilgi düzeyleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 430–433. Erişim adresi: http://journal.acibadem.edu.tr/en/download/article-file/1701965
Erişim tarihi: 15 Mayıs 2024.
-
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite, Akreditasyon ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı (2011). Hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanmasına dair yönetmelik. Erişim adresi: https://shgm.saglik.gov.tr
. Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite, Akreditasyon ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı (2020). Sağlıkta kalite standartları hastane sürüm 6.1. 1. Erişim adresi: https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/Eklenti/41258/0/skshastane-seti-s-61--09082021pdf.pdf
Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
Sarık, M. E., Cengiz, S. (2022). Hastane afet ve acil durum planı eğitim, hazırlık düzeyi ve çalışanların bilgi seviyelerinin tespit edilmesi: Antalya ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 122-132. doi:10.37989/gumussagbil.1003368
-
Sayılı, U., Aslaner, Ç., Gazanfer, Ö. B., Solmaz, A. (2020). Sağlık çalışanlarının riskli gebelikler eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(3), 431-437. doi:10.35440/hutfd.808639
-
Şahin, M. (2021) Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretimde uzaktan eğitimin tarihi ve gelişim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 91-113. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1619467
Erişim tarihi: 3 Mayıs 2024
-
Şahmaran, T., Kar, H. (2023). Hastane personeline verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin bilgi düzeylerine etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1524-1537. doi:10.33715/inonusaglik.1168180
-
Şenyuva, E. (2013). Hemşirelerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 23-41. doi:10.17943/etku.84213
-
T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık Meslekleri Dairesi Başkanlığı (2021). Hemşirelikte temel yetkinlikler kılavuzu. Erişim adresi: https://www.thder.org.tr/uploads/files/temel-yetkinlikler-klavuzu.pdf
. Erişim tarihi: 10 Nisan 2024.
-
TC. Sağlık Bakanlığı (2006). Uzaktan sağlık eğitim sistemi. Erişim adresi: https://egitim.saglik.gov.tr/Hakkinda.Erişim
tarihi: 10 Nisan 2024.
-
World Health Organization. (2024). Quality of care. Erişim adresi: https://www.who.int/health-topics/quality-of-care#tab=tab_1
Erişim tarihi: 2.05.2024.
-
Yektatalab, S., Momennasab, M., Parvizy, S., Mousazadeh, N. (2020). Intensive care unit nurses' perception of the barriers to effective in-service education: A qualitative study. J Nurs Midwifery Sci, 7(4), 241-49. doi: 10.4103/jnms.jnms_27_20
-
Yenilmez, K., Kaya, S., Yalçın Balçık, P., Dolgun, N.A. (2016). Hastanelerde işe alıştırma (oryantasyon) programının değerlendirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(2). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/225558
Erişim tarihi: 30 Mayıs 2024