Being reader, developing responsibility and becoming a gualified reader are of vital importance for each individual in society including nursing students and nurses. The aim of this review article was to explain the concepts of reading, being a reader, reader responsibility and qualified reader; to demonstrate the importance and relation of these concepts with the nursing profession; and to illustrate the current situation o f nurses and nursing students with respect to these concepts. In our country, there have been no previous research articles, review articles and postgraduate theses and providing scientific information regarding the concepts of reader, responsible reader and qualified reader. In addition, these concepts are either wholly absent or covered in a very limited fashion in the scientific meetings especially congresses , the pregraduation and post-graduation related to nursing. This situation is one of the most basic and important obstacles for nurses and nursing students in understanding, associating and interpreting social life, along with the factors which determine and influence social life; in identifying their own position relative to these social life-related factors; in performing the nursing profession based on scientific knowledge; and in ensuring the production of knowledge in nursing
Reading nursing publication nursing student nursing staff nursing education
Okuyucu olma, okuyucu sorumluluğu taşıma ve nitelikli okuyucu olma, toplumdaki her bir birey gibi, hemşirelik öğrencileri ve hemşireler için de hayatî bir önem taşımaktadır. Bu derleme makalenin amacı, okuma eylemi, okuyucu olma, okuyucu sorumluluğu taşıma, nitelikli okuyucu olma kavramlarını açıklamayı, bunların hemşirelik açısından önemini, hemşirelik mesleği ile ilişkisini, hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bu konudaki mevcut durumunu ortaya koymaktır. Ülkemizde hemşirelik alanında okuyucu, okuyucu sorumluluğu ve nitelikli okuyucu kavramları ile ilgili bilimsel araştırma, derleme makale ve mezuniyet sonrası teze dayalı bilimsel bilgi üretilmemiştir. Ayrıca, bu konular hemşirelikle ilgili başta kongreler olmak üzere, diğer bilimsel toplantılarda, mezuniyet öncesi ve sonrası eğitimlerde ya çok sınırlı yer almakta ya da hiç yer almamaktadır. Bu durum, hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin toplumsal yaşamı, onu belirleyen ve etkileyen faktörleri anlama, anlamlandırma, ilişkilendirme ve bunlara göre kendi yerini belirleme, hemşirelik mesleğini bilimsel bilgiye dayalı olarak yürütme ve hemşirelikte bilimsel bilgi üretmede önemli engellerden birisidir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 1 |