BibTex RIS Kaynak Göster

LEARNING NEEDS OF GYNECOLOGICAL SURGERYPATIENTS BEFORE DISCHARGE SUMMARY

Yıl 2014, Cilt: 30 Sayı: 1, 49 - 59, 01.01.2014

Öz

Ar.Gör.Hande DAĞ* Ar.Gör.Sevgül DÖNMEZ* Ar.Gör.Duygu GÜLEÇ* Ar.Gör.Ruşen ÖZTÜRK* Hemşire Ayşe EMİNOV** Yard.Doç.Dr.Aynur SARUHAN* Doç.Dr.Mustafa Çoşan TEREK***Objective: The purpose of the study was to describe leaming needs of women who had gynecological surgery before dıscharge.Methods: The study is cross-sectional and and carried out with 140 patients who had gynecological surgery in a University Hospital in İzmir, between August 2012 to January 2013, choosen by simple random sampling method and had appropriate study criterias. İn data collection, "The Patient Information Form" and "Patient Leaming Needs Scale" PLNS were used. İn evaluation of the scale and total scale scores on each subscale are made.Results: The patients mean age is 47.29± 1.46, 42.9% of them have primery school education, 64.3% of them not working, 3.6% of them have not soda 'Insurance, 85.7% them are married. 33.6 % of them were at the third post-operative day, 36.4% of them has complaints of pelvic mass, 41.4% of them had total abdominal hysterectomy and bilateral salpingectomy operation 56.4% of them had received 'Information about the process of treatment and 20.7% of them wish to take Information about the process and treatment of post-operative period. The total mean score of The Patients Leaming Needs Scale was 203.65±37.10 and it's /eve/ of importance rate was found 4.07 which means very important. Subscales item mean scores were; "medicines" 33.51 ±5.98, "life activity" 36.52±6.91, "community and follow-up" 23.27±5.09, "feelings about the situation" 19.38±4.70, "treatment and complications" 38.24±6.11, "life quality" 32.12±6.65 and "skin çare" 19.81 ±4.35 and their /eve/ of importance rate were found betvveen 3.87 ile 4.24 which means very important.Conclusion: As a result of this study, the leaming needs of the patients was found high, The problems of women could solve by given planned education which has an important role in determining the effectiveness

Kaynakça

  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde Hasta Eğitiminin Durumu. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3): 67-72.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E ve ark. The Patient Learning Needs Scale: Reliability and Validity. J Adv Nurs 1990; 15(10): 1181-7.
  • Cook L, Castrogiovanni A, David D ve ark. Patient Education Documentation: Is it Being Done? Medsurg Nursing 2008; 17(5): 306-10.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. DEUHYO ED 2008;1(1):19-32.
  • Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012; 28 (1): 1-12.
  • Duran S, Gürhan N. Psikiyatri Hastalarının Taburculuk Eğitimi Alma Durumunun Değerlendirilmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg 2012; 26(1): 39-44.
  • Esen E, Çam O. Histerektomi Olmuş Kadınların Yaşam Kalitesinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(1): 107-117.
  • Fredericks S, Guruge S. Sidani S. Wan T. Patient Demographics and Learning Needs: Examination of Relationship. Clinical Nursing Research 2009: 18(4):307-322
  • Güler H, Taşkın L. Histerektomi Ameliyatı Sonrasında Ortaya Çıkan Sorunlarla Baş Etmede Planlı Öğretimin Etkisi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5(2): 8-18.
  • Howland RH. What Should Patients be Told About Their Medications? J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2009: 47(2): 17-20
  • Hu A, Chow CM, Dao D et al. Factors Influencing Patient Knowledge of Warfarin Therapy After Mechanical Heart Valve Replacement. J Cardivasc Nurs 2006;21(3):169-75.
  • Jacops V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Appl Nurs Res 2000; 13(1): 12­ 18.
  • Jickling JL, Graydon JE. The Information Needs at Time of Hospital Discharge of Male and Female Patients Who Have Undergone Coronary Artery Bypass Grafting: A Pilot Study. Heart Lung 1997; 26(5): 350-357.
  • Johansson K, Huplı M, Salantera S. Patients’ Learning Needs after Hip Arthroplasty. J Clin Nurs 2002; 11(5): 634-639.
  • Karazeybek EA, Özbayır T. Histerektomi Ameliyatı Olan Hastalara Verilen Eğitimin Etkinliğinin Saptanması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 21(2): 1-11.
  • Kaya H. Sağlık Eğitiminde Hasta Eğitimi ve Hemşirenin Sorumlulukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(1): 19-23.
  • Neefus MS, Taylor ME. Educational Needs of Hysterectomy Patients. Patient Couns Health Educ 1982; 3(4):150-155. Orgun F
  • Şen G. Bir Devlet Hastanesinin Cerrahi Birimlerinde Yatan Hastaların Öğrenim
  • Gereksinimlerinin Saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012; 2(4):52-64.
  • Özcan H. Açık kalp ameliyatı sonrası hemşireler tarafından verilen taburculuk eğitiminin hastalar tarafından kullanılma oranları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008. 10-12.
  • Öztürk H, Çilingir D, Hintistan S. Hastaların Dahiliye ve Cerrahi Kliniklerinde Hemşirelerin Yaptığı Hasta Eğitimlerini Değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2011; 4(4): 153-158.
  • Reis N. Jinekolojik Kanserli Hastaların Bakım ve Rehabilitasyonunda Hemşirenin Rolü. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006; 9(6): 88-96.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi 2007; 15(59): 100-106.
  • Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. F.N. Hem. Derg 2013; 21(1): 1-8.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y ve ark. Learning Needs of Neurosurgery Patients. Journal of Neurological Sciences (Turkish) 2010; 27:(4): 414-420.
  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 9.Baskı. Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık; 2009. 660.
  • Uzun O, Ucuzal M, İnan G. Post-Discharge Learning Needs of General Surgery Patients. Pak J Med Sci 2011; 27(3): 634-637.
  • Yılmaz M, Çiftçi ES. Açık Kalp Ameliyatı Geçirmiş Bireylerin Evde Bakım Gereksinimlerinin Belirlenmesinde Bir Model: Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri. Turkish J Thorac Cardiovasc Surg 2010; 18(3): 183-189.

JİNEKOLOJİK OPERASYON GEÇİREN KADINLARIN TABURCULUK ÖNCESİ ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ

Yıl 2014, Cilt: 30 Sayı: 1, 49 - 59, 01.01.2014

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı, jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesidir.Gereç ve Yöntem: Kesitsel nitelikte bir araştırma olup, Ağustos 2012- Ocak 2013 tarihleri arasında İzmir'de bulunan bir üniversite hastanesinde, herhangi bir jinekolojik cerrahi operasyon geçirmiş ve post operatif dönemde olan çalışma kriterlerine uyan 140 hasta basit rastgele örnekleme yöntemiyle çalışmaya dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak "Birey Tanılama Formu" ile "Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçeğin değerlendirmesi her bir alt boyut ve ölçek toplam puanı üzerinden yapılmaktadır. Ölçek sonucunda elde edilen puanlar 50-250 arasında değişmektedir. Ölçek ve alt ölçek puanları; toplam ölçek ve tüm alt ölçeklerin soru sayısına bölünerek, 1 ile 5 arasında önemlilik düzeyine göre, "1= önemli değil", "2= biraz önemli", "3= ne az ne çok önemli", "4= çok önemli", "5= son derece önemli" şeklinde değerlendirilmektedir.Bulgular: Araştırmaya katılan kadınların yaş ortalaması 47.29±1.46, %42.9'unun ilköğretim mezunu, %64.3'ünün çalışmamakta, %3,6'sının sosyal güvencesi yok, Kadınların %33.6'sı postoperatif üçüncü gününde, %36,4'ü "pelvik kitlesi" şikayeti olduğunu, %41.4'ü total abdominal histerektomi ve bilateral salfinjektomi geçirdiklerini, %56.4'ü tedavi süreci ile ilgili bilgi aldığını ve %20.7'si postoperatif dönem ve tedavi süreci ile ilgili bilgi almak istediğini belirtmiştir. Katılımcıların Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği puan ortalaması 203.65±37.10 olup önemlilik düzeyi 4.07 oranı ile çok önemli olarak değerlendirilmiştir. Ölçeğin alt boyutları ortalamaları; "ilaçlar" 33.51 ±5.98, "yaşam aktivite" 36.52±6.91, "toplum ve izlem" 23.27±5.09, "duruma ilişkin duygular" 19.38±4.70, "tedavi ve komplikasyonlar" 38.24±6.11, "yaşam kalitesi" 32.12±6.65 ve "cilt bakımı" 19.81 ±4.35 olup 3.87 ile 4.24 arasında puanlar ile çok önemli olarak değerlendirilmiştir.Sonuç: Çalışmanın sonucunda hastaların öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Hemşirenin eğitici rolü göz önünde bulundurulduğunda hastalara gereksinimleri doğrultusunda verilecek planlı eğitimin onların yaşadıkları sorunları çözümlemelerinde önemli bir yere sahip olduğu düşünülmektedir

Kaynakça

  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde Hasta Eğitiminin Durumu. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3): 67-72.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E ve ark. The Patient Learning Needs Scale: Reliability and Validity. J Adv Nurs 1990; 15(10): 1181-7.
  • Cook L, Castrogiovanni A, David D ve ark. Patient Education Documentation: Is it Being Done? Medsurg Nursing 2008; 17(5): 306-10.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. DEUHYO ED 2008;1(1):19-32.
  • Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012; 28 (1): 1-12.
  • Duran S, Gürhan N. Psikiyatri Hastalarının Taburculuk Eğitimi Alma Durumunun Değerlendirilmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg 2012; 26(1): 39-44.
  • Esen E, Çam O. Histerektomi Olmuş Kadınların Yaşam Kalitesinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(1): 107-117.
  • Fredericks S, Guruge S. Sidani S. Wan T. Patient Demographics and Learning Needs: Examination of Relationship. Clinical Nursing Research 2009: 18(4):307-322
  • Güler H, Taşkın L. Histerektomi Ameliyatı Sonrasında Ortaya Çıkan Sorunlarla Baş Etmede Planlı Öğretimin Etkisi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5(2): 8-18.
  • Howland RH. What Should Patients be Told About Their Medications? J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2009: 47(2): 17-20
  • Hu A, Chow CM, Dao D et al. Factors Influencing Patient Knowledge of Warfarin Therapy After Mechanical Heart Valve Replacement. J Cardivasc Nurs 2006;21(3):169-75.
  • Jacops V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Appl Nurs Res 2000; 13(1): 12­ 18.
  • Jickling JL, Graydon JE. The Information Needs at Time of Hospital Discharge of Male and Female Patients Who Have Undergone Coronary Artery Bypass Grafting: A Pilot Study. Heart Lung 1997; 26(5): 350-357.
  • Johansson K, Huplı M, Salantera S. Patients’ Learning Needs after Hip Arthroplasty. J Clin Nurs 2002; 11(5): 634-639.
  • Karazeybek EA, Özbayır T. Histerektomi Ameliyatı Olan Hastalara Verilen Eğitimin Etkinliğinin Saptanması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 21(2): 1-11.
  • Kaya H. Sağlık Eğitiminde Hasta Eğitimi ve Hemşirenin Sorumlulukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(1): 19-23.
  • Neefus MS, Taylor ME. Educational Needs of Hysterectomy Patients. Patient Couns Health Educ 1982; 3(4):150-155. Orgun F
  • Şen G. Bir Devlet Hastanesinin Cerrahi Birimlerinde Yatan Hastaların Öğrenim
  • Gereksinimlerinin Saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012; 2(4):52-64.
  • Özcan H. Açık kalp ameliyatı sonrası hemşireler tarafından verilen taburculuk eğitiminin hastalar tarafından kullanılma oranları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008. 10-12.
  • Öztürk H, Çilingir D, Hintistan S. Hastaların Dahiliye ve Cerrahi Kliniklerinde Hemşirelerin Yaptığı Hasta Eğitimlerini Değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2011; 4(4): 153-158.
  • Reis N. Jinekolojik Kanserli Hastaların Bakım ve Rehabilitasyonunda Hemşirenin Rolü. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006; 9(6): 88-96.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi 2007; 15(59): 100-106.
  • Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. F.N. Hem. Derg 2013; 21(1): 1-8.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y ve ark. Learning Needs of Neurosurgery Patients. Journal of Neurological Sciences (Turkish) 2010; 27:(4): 414-420.
  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 9.Baskı. Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık; 2009. 660.
  • Uzun O, Ucuzal M, İnan G. Post-Discharge Learning Needs of General Surgery Patients. Pak J Med Sci 2011; 27(3): 634-637.
  • Yılmaz M, Çiftçi ES. Açık Kalp Ameliyatı Geçirmiş Bireylerin Evde Bakım Gereksinimlerinin Belirlenmesinde Bir Model: Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri. Turkish J Thorac Cardiovasc Surg 2010; 18(3): 183-189.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Hande Yağcan

Sevgül Dönmez

Duygu Güleç Şatır

Ruşen Öztürk

Ayşe Eminov Bu kişi benim

Aynur Saruhan

Mustafa Coşan Terek

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yağcan, H., Dönmez, S., Güleç Şatır, D., Öztürk, R., vd. (2014). JİNEKOLOJİK OPERASYON GEÇİREN KADINLARIN TABURCULUK ÖNCESİ ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 49-59.