BibTex RIS Kaynak Göster

STUDYING THE EPISTEMOLOGIC BELIEFS OF THE NURSE STUDENTS BEING EDUCATED İN TWO DISTINCTEDUCATION SYSTEMS

Yıl 2013, Cilt: 29 Sayı: 1, 16 - 29, 01.01.2013

Öz

Objective: Epistomologic beliefs are generally subjective beliefs related to individuals' thoughts about what the knovvledge is and how knowing and learning is occurred. This research is a descriptive type ofstudy, which was planned to investigate epistemoiogic beliefs ofnurse students who were being educated in two distinct education Systems in the Higher School ofNursing in Ege University in the 2007-2008 education year.Methods: This research was carried out on 198 nurse students who attend Higher School o f Nursing in Ege University in 2007-2008 education year and accepted to participate in research. Data o f the research were collected by using a "Personal Information Form" deveioped by the researchers and an "Epistemoiogic BeliefScale EBS " which was deveioped by Schommer and the validity and reliability was test by Deryakulu and Büyüköztürk 2002 . İn this research EBS's Cronbach Alpha internal consistency coefficient was found as r=.86. Correlation and variance analyses were used in the evaluation o f the data.Results: İt was estabüshed that the students participated in study 45.9 % attended classical system and 54.1 % integrated system and 57.7 % perceived their own academic successes superior. Nurse students1 epistemological beliefs, age groups, educational system in they are studying, they graduated from high school and fathers’ education levels found that the relationship between them. Conclusion: Nurse students studying in integrated system are belief that learning depends on effort, nurse students studying classical system is found to be more advanced than the belief that there is only one truth. According to these results, revievving the processes of teaching and learning in education systems to be provided to students should be done in different learning experiencesK.ey words: Epistemology, Knovvledge, Nursing, Nurse Students

Kaynakça

  • Basavanthappa B T. Nursing Education. Second Edution. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers (P) Ltd, 2009; 152
  • Brownlee J, Purdie N and Boulton-Lewis G. Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in Higher Education 2001; 6 (2): 247-268
  • Cano F. Epistemological beliefs and approaches to learning: their change through secondary schooll and their influence on academic performance. Br J Educ Psychol. Jun 2005; 75 (2): 203-221
  • Deryakulu D ve Büyüköztürk Ş. Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi 2005;18 (1): 57-70
  • Deryakulu D ve Büyüköztürk Ş. Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları 2002; 2(8): 111-125
  • Deryakulu D. Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22:55-61
  • Deryakulu D. Epistemolojik inançlar. (içinde) Kuzgun Y ve Deryakulu D (ed). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınevi; 2004: 259-288
  • Doğan Ö (2009). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Intörn Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi, 1-65.
  • Eroğlu E ve Güven K. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005; 16: 295-312
  • Hofer B K and Pintrich P R. The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research Spring 1997, 67: 88-140
  • Hofer B K. Introduction: paradicmatic approaches to personal epistemology. Educational Psychologist 2004; 39(1): 1-3
  • Izgar H ve Dilmaç B. Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2008; 20: 437-446.
  • Karagönlü H. Öğrenci hemşirelerin düşünme stillerinin akademik başarı düzeyine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Lisans Tezi. Izmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 2006, 41
  • Karagözoğlu Ş. Bilim, bilimsel araştırma süreci ve hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2006; 13 (2): 64-71.
  • Karabulut S. Öğrencilerin Hemşirelik Esasları Dersinin Klinik Uygulamasına Ilişkin Görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2005; 1-90.
  • Kılınç A. Probleme Dayalı Öğrenme Kastamonu Eğitim Dergisi 2007; 15(2):561-578.
  • Kocaman Z. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Öğrenim Çevrelerinin Değerlendirmelerinin Incelenmesi, Yayınlanmamış Lisans Tezi, Izmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2010; 1-55.
  • Koç Erdamar G ve Bangir Alpan G. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. e-Journal of New World Sciences Academy 2011; 6 (4): 2689-2698.
  • Mango C. Exploring the relationship between epistemological beliefs and self-determination. The International Journal of Research and Review 2011; 7 (1): 1-23.
  • Oğuz A. Investigation of Turkish trainee teachers’epistemological beliefs. Social Behavior and Personality 2008; 36(3):709-720.
  • Özkütük N, Çavuş H. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Öğrenim Çevrelerini Değerlendirmelerinin Incelenmesi 12. Ulusal Uluslar Arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi, (Özet Kitabı). Sivas 2009;169.
  • Phan H P. Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking and learning styles: A Longitudinal Study. Br j Educ Psychol. Jun 2008; 78 (1): 75-93
  • Sabancıoğullar S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Yıllara Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11(2):1-6.
  • Schommer Aikins M, Duell O K and Barker S. Epistemological beliefs across domains using biglan’s classification of academic disciplines. Research in Higher Education 2003; 44 (3):347-366.
  • Schommer Aikins M. Explaining the epistemological belief system: ıntroducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist 2004; 39(1): 19-29
  • Schommer M. Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology 1990; 82 (3):498-504.
  • Sözer M A. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2006, 29-33, 46-58
  • Şengül F. Hemşirelik Eğitim Modellerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimi Ensititüsü. 2010;1-48.
  • Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Koç G, Ergöl Ş, Zeyneloğlu S, Yılmaz D, Gülen-Savaş H, Gözükara F
  • Türk R, Yücel Ç. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dersinde Denetleme Listesi Kullanılarak Uygulanan Eğitim Modelinin Öğrencilerin Anksiyeteleri Üzerine Etkisi, Hemşirelikte Araştırma Ve Geliştirme D ergisi 2010; 2:51-58.
  • Terzi A R. Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2005; 7(2): 298-311
  • Tolhurst D. The influence of learning environments on students’ epistemological beliefs and learning outcomes Teaching in Higher Education Vol 2007; 12, (2): 219-233
  • Yılmaz A (). Hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançları ile denetim odağı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2007, 4­ 21, 53-57
  • Yiğit B. Education information society and teachers’ changing roles. 2. International Balkan Education Congress. Edirne; 2004: 404-407

İKİ FARKLI EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 29 Sayı: 1, 16 - 29, 01.01.2013

Öz

Amaç: Epistemolojik inançlar genel olarak bireylerin; bilginin ne olduğu konusundaki fikri, bilme ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiği ile ilgili öznel inançlarıdır. Araştırma; 2007-2008 öğretim yılında, Ege Üniversitesi Elemşirelik Yüksekokulu'nda iki farklı eğitim sisteminde öğrenim gören öğrenci hemşirelerin epistemolojik inançlarının incelenmesi amacıyla planlanan, tanımlayıcı tipte bir çalışmadır.Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2007-2008 öğretim yılında Ege Üniversitesi Elemşirelik Yüksekokulu'nda öğrenim gören ve araştırmayı kabul eden 198 öğrenci hemşire üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından belirlenen "Kişisel Bilgi Formu" ve Schommer 1990 tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Büyüköztürk 2002 tarafından geçerlik ve güvenirliği saptanan Epistemolojik İnanç Ölçeği EİÖ kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada, EİÖ'nin değerlendirilmesinde, korelasyon ve varyans analizleri uygulanmıştırCronbach Alfa iç tutarlık katsayısı r=,86 olarak bulunmuştur. Verilerin Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrenci hemşirelerin %45.9'unun klasik sistemde, %54.1'inin entegre sistemde okuduğu ve %57.7'sinin de kendi akademik başarılarını iyi düzeyde algıladıkları saptanmıştır. Öğrenci hemşirelerin epistemolojik inançları ile yaş grupları, okumakta oldukları eğitim sistemi, mezun oldukları lise ve baba öğrenim durumları ile aralarında ilişki olduğu bulunmuştur.Sonuç: Entegre sistemde okuyan öğrenci hemşirelerin öğrenmenin çabaya bağlı olduğu inancının, klasik sistemde okuyan öğrenci hemşirelerin ise tek bir doğrunun var olduğu inancının daha gelişmiş olduğu bulunmuştur. Bu sonuç doğrultusunda; eğitim sistemlerinde verilen öğrenme ve öğretme süreçlerinin gözden geçirilerek öğrencilere farklı öğrenme yaşantılarının sağlanmaya çalışılması önerilmektedir

Kaynakça

  • Basavanthappa B T. Nursing Education. Second Edution. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers (P) Ltd, 2009; 152
  • Brownlee J, Purdie N and Boulton-Lewis G. Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in Higher Education 2001; 6 (2): 247-268
  • Cano F. Epistemological beliefs and approaches to learning: their change through secondary schooll and their influence on academic performance. Br J Educ Psychol. Jun 2005; 75 (2): 203-221
  • Deryakulu D ve Büyüköztürk Ş. Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi 2005;18 (1): 57-70
  • Deryakulu D ve Büyüköztürk Ş. Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları 2002; 2(8): 111-125
  • Deryakulu D. Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22:55-61
  • Deryakulu D. Epistemolojik inançlar. (içinde) Kuzgun Y ve Deryakulu D (ed). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınevi; 2004: 259-288
  • Doğan Ö (2009). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Intörn Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi, 1-65.
  • Eroğlu E ve Güven K. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005; 16: 295-312
  • Hofer B K and Pintrich P R. The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research Spring 1997, 67: 88-140
  • Hofer B K. Introduction: paradicmatic approaches to personal epistemology. Educational Psychologist 2004; 39(1): 1-3
  • Izgar H ve Dilmaç B. Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2008; 20: 437-446.
  • Karagönlü H. Öğrenci hemşirelerin düşünme stillerinin akademik başarı düzeyine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Lisans Tezi. Izmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 2006, 41
  • Karagözoğlu Ş. Bilim, bilimsel araştırma süreci ve hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2006; 13 (2): 64-71.
  • Karabulut S. Öğrencilerin Hemşirelik Esasları Dersinin Klinik Uygulamasına Ilişkin Görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2005; 1-90.
  • Kılınç A. Probleme Dayalı Öğrenme Kastamonu Eğitim Dergisi 2007; 15(2):561-578.
  • Kocaman Z. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Öğrenim Çevrelerinin Değerlendirmelerinin Incelenmesi, Yayınlanmamış Lisans Tezi, Izmir: Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2010; 1-55.
  • Koç Erdamar G ve Bangir Alpan G. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. e-Journal of New World Sciences Academy 2011; 6 (4): 2689-2698.
  • Mango C. Exploring the relationship between epistemological beliefs and self-determination. The International Journal of Research and Review 2011; 7 (1): 1-23.
  • Oğuz A. Investigation of Turkish trainee teachers’epistemological beliefs. Social Behavior and Personality 2008; 36(3):709-720.
  • Özkütük N, Çavuş H. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Öğrenim Çevrelerini Değerlendirmelerinin Incelenmesi 12. Ulusal Uluslar Arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi, (Özet Kitabı). Sivas 2009;169.
  • Phan H P. Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking and learning styles: A Longitudinal Study. Br j Educ Psychol. Jun 2008; 78 (1): 75-93
  • Sabancıoğullar S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Yıllara Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11(2):1-6.
  • Schommer Aikins M, Duell O K and Barker S. Epistemological beliefs across domains using biglan’s classification of academic disciplines. Research in Higher Education 2003; 44 (3):347-366.
  • Schommer Aikins M. Explaining the epistemological belief system: ıntroducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist 2004; 39(1): 19-29
  • Schommer M. Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology 1990; 82 (3):498-504.
  • Sözer M A. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2006, 29-33, 46-58
  • Şengül F. Hemşirelik Eğitim Modellerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimi Ensititüsü. 2010;1-48.
  • Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Koç G, Ergöl Ş, Zeyneloğlu S, Yılmaz D, Gülen-Savaş H, Gözükara F
  • Türk R, Yücel Ç. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dersinde Denetleme Listesi Kullanılarak Uygulanan Eğitim Modelinin Öğrencilerin Anksiyeteleri Üzerine Etkisi, Hemşirelikte Araştırma Ve Geliştirme D ergisi 2010; 2:51-58.
  • Terzi A R. Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2005; 7(2): 298-311
  • Tolhurst D. The influence of learning environments on students’ epistemological beliefs and learning outcomes Teaching in Higher Education Vol 2007; 12, (2): 219-233
  • Yılmaz A (). Hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançları ile denetim odağı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2007, 4­ 21, 53-57
  • Yiğit B. Education information society and teachers’ changing roles. 2. International Balkan Education Congress. Edirne; 2004: 404-407
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Fatma Orgun Bu kişi benim

Leyla Khorshıd Bu kişi benim

İsmet Eşer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orgun, F., Khorshıd, L., & Eşer, İ. (2013). İKİ FARKLI EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 29(1), 16-29.