Objective: Epistomologic beliefs are generally subjective beliefs related to individuals' thoughts about what the knovvledge is and how knowing and learning is occurred. This research is a descriptive type ofstudy, which was planned to investigate epistemoiogic beliefs ofnurse students who were being educated in two distinct education Systems in the Higher School ofNursing in Ege University in the 2007-2008 education year.Methods: This research was carried out on 198 nurse students who attend Higher School o f Nursing in Ege University in 2007-2008 education year and accepted to participate in research. Data o f the research were collected by using a "Personal Information Form" deveioped by the researchers and an "Epistemoiogic BeliefScale EBS " which was deveioped by Schommer and the validity and reliability was test by Deryakulu and Büyüköztürk 2002 . İn this research EBS's Cronbach Alpha internal consistency coefficient was found as r=.86. Correlation and variance analyses were used in the evaluation o f the data.Results: İt was estabüshed that the students participated in study 45.9 % attended classical system and 54.1 % integrated system and 57.7 % perceived their own academic successes superior. Nurse students1 epistemological beliefs, age groups, educational system in they are studying, they graduated from high school and fathers’ education levels found that the relationship between them. Conclusion: Nurse students studying in integrated system are belief that learning depends on effort, nurse students studying classical system is found to be more advanced than the belief that there is only one truth. According to these results, revievving the processes of teaching and learning in education systems to be provided to students should be done in different learning experiencesK.ey words: Epistemology, Knovvledge, Nursing, Nurse Students
Amaç: Epistemolojik inançlar genel olarak bireylerin; bilginin ne olduğu konusundaki fikri, bilme ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiği ile ilgili öznel inançlarıdır. Araştırma; 2007-2008 öğretim yılında, Ege Üniversitesi Elemşirelik Yüksekokulu'nda iki farklı eğitim sisteminde öğrenim gören öğrenci hemşirelerin epistemolojik inançlarının incelenmesi amacıyla planlanan, tanımlayıcı tipte bir çalışmadır.Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2007-2008 öğretim yılında Ege Üniversitesi Elemşirelik Yüksekokulu'nda öğrenim gören ve araştırmayı kabul eden 198 öğrenci hemşire üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından belirlenen "Kişisel Bilgi Formu" ve Schommer 1990 tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Büyüköztürk 2002 tarafından geçerlik ve güvenirliği saptanan Epistemolojik İnanç Ölçeği EİÖ kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada, EİÖ'nin değerlendirilmesinde, korelasyon ve varyans analizleri uygulanmıştırCronbach Alfa iç tutarlık katsayısı r=,86 olarak bulunmuştur. Verilerin Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrenci hemşirelerin %45.9'unun klasik sistemde, %54.1'inin entegre sistemde okuduğu ve %57.7'sinin de kendi akademik başarılarını iyi düzeyde algıladıkları saptanmıştır. Öğrenci hemşirelerin epistemolojik inançları ile yaş grupları, okumakta oldukları eğitim sistemi, mezun oldukları lise ve baba öğrenim durumları ile aralarında ilişki olduğu bulunmuştur.Sonuç: Entegre sistemde okuyan öğrenci hemşirelerin öğrenmenin çabaya bağlı olduğu inancının, klasik sistemde okuyan öğrenci hemşirelerin ise tek bir doğrunun var olduğu inancının daha gelişmiş olduğu bulunmuştur. Bu sonuç doğrultusunda; eğitim sistemlerinde verilen öğrenme ve öğretme süreçlerinin gözden geçirilerek öğrencilere farklı öğrenme yaşantılarının sağlanmaya çalışılması önerilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 29 Sayı: 1 |