BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING THE PERCEPTIONS OF NURSE LECTURERS RELATED TO ORGANIZATIONAL KNOWLEDGE CULTURE

Yıl 2012, Cilt: 28 Sayı: 2, 1 - 11, 01.06.2012

Öz

Objective: In recent years a number of methods have been developed to execute organizational information share. In the studies performed it was stated that organizations that will able to execute and proliferate information would be the most effective and productive ones. Those organizations which are able to form their unique information culture can reinforce organizational structure by enabling compilation, collection, sharing, regeneration and dissemination of all kinds of information. Accordingly, this study is a descriptive type of study carried out to identify the extent to which those nurse lecturers, working in higher schools of nursing, abilities to access, to utilize, share and disseminate information. Methods: An “Identifiable Information Form”, developed by researchers and included in the scope of research and contained introductory characteristics of the nurse lecturers and an “Organizational Knowledge Culture Scale”, developed by Tunç and Başaran 2004 were used in research as data collection tools. In the scope of research a total of 211 nurse lecturers who were working in higher schools of nursing in our country and accepted to participate in research were included. Data were collected through mail and e-mail between 01 May and 31 December after necessary written approvals were obtained from higher schools of nursing. Results and Conclusion: It was determined that nurse lecturers mean scores of organizational knowledge culture scale was at medium level 129.03±31.04 and their views related to organizational knowledge culture differed according to title and the total number of years spent in service, however they did not differ according to age and number of years spent in organization

Kaynakça

  • Barutçugil İ. Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim. Eğitim Hizmetleri; 2002
  • Çapar B. (2003). Bilgi Yönetimi: Nasıl Bir İnsan gücü? 12.03.2005’de http://www.bilgiyonetimi.org/cm/ pages/mkl_gos.php?nt =257#_ftnref19 html adresinden indirildi.
  • Çakar N D, Yıldız S, Dur S. Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Etkinlik İlişkisi: Örgüt Kültürü ve Örgüt Yapısının Temel Etkileri. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review 2010; 10 (1): 71-93.
  • Gold H A, Malhotra A, Segars A H. Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 2001;18:185-214.
  • Işıklar K İ. (2002). 21. Yüzyılda Bilgi, Uygarlık ve Değişim. 15.03.2005’de http://www.aydinlanma1923.org/ sayi/40/40-02.htm html adresinden indirildi.
  • Kantek F. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Yayın- lanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2005
  • Kerr C. Knowledge Ethics and the New Academic Culture. Change. 1994;26 (1): 8 -15
  • Nemli H, Özler D. Örgüt Kültürü ile Bilgi Paylaşımı Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. 2007
  • Odabaş H (2003). Kurumsal Bilgi Yönetimi. 12.03.2005’de http://www.stradigma.com/turkce/kasim2003/ makale_07.html html adresinden indirildi
  • Özçınar F, Karadal H. (2003). Örgüt İçi Bilgi Paylaşımı: Bir Örnek Olay Çalışması. 12.09.2011’de http://www.erpakademi.com/orgut-ici-bilgi-paylasimi-bir-ornek-olay-calismasi.html.html adresinden indi- rildi.
  • Sağsan M. (2004). Bilgi Yönetiminin Kavramsal Çerçevesi ve Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. 12.03.2005’de http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl_gos.php?nt=442. html adresinden indirildi.
  • Tang T L, Chamberlain M. Effects of Rank, Tenure, Langth of Service, and Institution on Faculty Attitudes Toward Research and Teaching: The Case of Regional State Universities. Journal of Education for Business. 2003;79(2):103-110
  • Thorn C A. (2001; 9(47)). Knowledge Menagement for Educational Information Systems: What is the State of the Field?. Education Policy Analysis Archives. 10.03.2005’de http://epaa.asu.edu/epaa/v9n47/. html adresinden indirildi.
  • Tunç B, Başaran T. Örgütsel Bilgi Kültürü Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 2. International Balkan Education Congress Kitabı. Edirne: 2004;346-350.
  • Tunç B, Çelikkaleli Ö. Üniversitede Bilgi Kültürü: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 1(2): 181-195.
  • Ubon A N, Kimble C. (2002). Knowledge Management in Online Distance Education. Networked Learning, 10.03.2005’de http://www.cs.york.ac.uk/mis/docs/km_in_olde.pdf. html adresinden indirildi.
  • Yeniçeri Ö, Demirel Y. Örgüt İçi Bilgi Paylaşımına Yönelik Bireysel ve Örgütsel Engeller Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi. 2007; 12 (9):221-233.

HEMŞİRE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖRGÜTSEL BİLGİ KÜLTÜRÜ ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 28 Sayı: 2, 1 - 11, 01.06.2012

Öz

Amaç: Son yıllarda, örgütler bilgi paylaşımını gerçekleştirebilmek için çeşitli yöntemler geliştirmektedirler. Yapılan çalışmalarda, bilginin gerçekleştirilmesi ve çoğaltılmasını sağlayan örgütlerin en etkili ve verimli örgütler olacakları belirtilmektedir. Kendine özgü bilgi kültürü oluşturabilmiş örgütler, gerek örgüt içinde gerekse örgütün çevresinde meydana gelen her türlü bilginin derlenmesi, toplanması, paylaşılması, yeniden üretilmesi ve yayılmasını sağlayarak örgütsel yapıyı güçlendirebilirler. Bu doğrultuda çalışma, ülkemizde bulunan hemşirelik yüksek okullarında görev yapan öğretim elemanlarının bilgiye ulaşma, kullanma, paylaşma ve yayma etkinliklerini ne düzeyde yerine getirdiklerini belirlemek amacıyla yapılan tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırmada veri toplama aracı olarak; çalışmacılar tarafından geliştirilen ve araştırma kapsamına alınan öğretim elemanlarının tanıtıcı özelliklerini içeren “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve Tunç ve Başaran 2004 tarafından geliştirilen “Örgütsel Bilgi Kültürü Ölçeği” kullanılmıştır. Ülkemizde yer alan hemşirelik yüksekokullarında görev yapmakta olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 211 öğretim elemanı araştırma kapsamına alınmıştır. Veriler, araştırma için hemşirelik yüksekokullarından gerekli yazılı izinler alınarak, 01 Mayıs - 31 Aralık 2005 tarihleri arasında posta ve e-mail yolu ile toplanmıştır. Bulgular ve Sonuç: Hemşire öğretim elemanlarının örgütsel bilgi kültürü ölçeği puan ortalamalarının 129.03±31.04 orta düzeyde olduğu, örgütsel bilgi kültürüne ilişkin görüşlerinin ise ünvana ve toplam çalışma yılına göre farklılaştığı, ancak yaşa ve kurumda çalışma yılına göre farklılaşmadığı saptanmıştır

Kaynakça

  • Barutçugil İ. Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim. Eğitim Hizmetleri; 2002
  • Çapar B. (2003). Bilgi Yönetimi: Nasıl Bir İnsan gücü? 12.03.2005’de http://www.bilgiyonetimi.org/cm/ pages/mkl_gos.php?nt =257#_ftnref19 html adresinden indirildi.
  • Çakar N D, Yıldız S, Dur S. Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Etkinlik İlişkisi: Örgüt Kültürü ve Örgüt Yapısının Temel Etkileri. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review 2010; 10 (1): 71-93.
  • Gold H A, Malhotra A, Segars A H. Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 2001;18:185-214.
  • Işıklar K İ. (2002). 21. Yüzyılda Bilgi, Uygarlık ve Değişim. 15.03.2005’de http://www.aydinlanma1923.org/ sayi/40/40-02.htm html adresinden indirildi.
  • Kantek F. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Yayın- lanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2005
  • Kerr C. Knowledge Ethics and the New Academic Culture. Change. 1994;26 (1): 8 -15
  • Nemli H, Özler D. Örgüt Kültürü ile Bilgi Paylaşımı Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. 2007
  • Odabaş H (2003). Kurumsal Bilgi Yönetimi. 12.03.2005’de http://www.stradigma.com/turkce/kasim2003/ makale_07.html html adresinden indirildi
  • Özçınar F, Karadal H. (2003). Örgüt İçi Bilgi Paylaşımı: Bir Örnek Olay Çalışması. 12.09.2011’de http://www.erpakademi.com/orgut-ici-bilgi-paylasimi-bir-ornek-olay-calismasi.html.html adresinden indi- rildi.
  • Sağsan M. (2004). Bilgi Yönetiminin Kavramsal Çerçevesi ve Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. 12.03.2005’de http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl_gos.php?nt=442. html adresinden indirildi.
  • Tang T L, Chamberlain M. Effects of Rank, Tenure, Langth of Service, and Institution on Faculty Attitudes Toward Research and Teaching: The Case of Regional State Universities. Journal of Education for Business. 2003;79(2):103-110
  • Thorn C A. (2001; 9(47)). Knowledge Menagement for Educational Information Systems: What is the State of the Field?. Education Policy Analysis Archives. 10.03.2005’de http://epaa.asu.edu/epaa/v9n47/. html adresinden indirildi.
  • Tunç B, Başaran T. Örgütsel Bilgi Kültürü Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 2. International Balkan Education Congress Kitabı. Edirne: 2004;346-350.
  • Tunç B, Çelikkaleli Ö. Üniversitede Bilgi Kültürü: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 1(2): 181-195.
  • Ubon A N, Kimble C. (2002). Knowledge Management in Online Distance Education. Networked Learning, 10.03.2005’de http://www.cs.york.ac.uk/mis/docs/km_in_olde.pdf. html adresinden indirildi.
  • Yeniçeri Ö, Demirel Y. Örgüt İçi Bilgi Paylaşımına Yönelik Bireysel ve Örgütsel Engeller Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi. 2007; 12 (9):221-233.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Fatma Orgun Bu kişi benim

Nilay Özkütük Bu kişi benim

Leyla Khorshıd Bu kişi benim

İsmet Eşer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Orgun, F., Özkütük, N., Khorshıd, L., Eşer, İ. (2012). HEMŞİRE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖRGÜTSEL BİLGİ KÜLTÜRÜ ALGILARININ İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(2), 1-11.