BibTex RIS Kaynak Göster

POST-DISCHARGE LEARNING NEEDS OF PATIENTS WHO HAD UNDERGONE CORONARY ARTERY BYPASS GRAFTING SURGERY

Yıl 2012, Cilt: 28 Sayı: 1, 1 - 12, 01.01.2012

Öz

Aim: Aim of this study was to determine post discharge learning needs of patients who had undergone coronary artery bypass grafting surgery CABG for the first time, and whether these needs change according to the patients’ some identifier characteristics. Methods: This descriptive study was conducted on patients in Cardio Vascular Surgery Clinic of a university hospital. The sample of this study consisted of 80 patients. Data were collected using by the Patient Information Form and Patient Learning Needs Scale PLNS . In statistical analyze of data was used means, frequencies, Kruskall Wallis H, Mann-Whitney U, Student-t tests. Results: The mean total score learning needs of patients was 183.48±23.36, with an importance level of 3.66 were found to be very important level. The most important learning need of patients was the life activities 37.60±4.93, importance level: 4.93 and the least important learning need was the emotions related to the situations 12.66±4.04, importance level: 2.53 . It was found that PLNS total scale mean scores of female patients, housewives, patients who had not received discharging education, and patients who had only received the discharging education from the doctor were higher than other patients, and differences between mean scores of groups were statistically significant p

Kaynakça

  • Aydın ÇF. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası İki Aylık Dönemde Yaşadıkları Güçlükler. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2000.
  • Aydoğan N. Lomber Disk Hernisi Nedeniyle Cerrahi Girişim Uygulanan Hastaların Taburculuk Aşamasındaki Bilgi Gereksinimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2005.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, et al. The Patient Learning Needs Scale: Reliability and Validity. J Adv Nurs. 1990; 15(10): 1181-7.
  • Cuppless SA. Effects Of Timing and Reinforcement of Pre-Operative Education on Knowledge and Recovery of Patients Having Coronary Artery Graft Surgery. Heart Lung 1991; 20(6): 654-60.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 1(1): 19-32.
  • Eke P. Kalp Kapağı Ameliyatı Olan Hastaların Bakımlarına İlişkin Bilgileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.2004.
  • Elitoğ N, Erkuş B. (2010). CABG Operasyonu Geçirmiş Olan Hastaların Taburculuk Sonrası En Sık Yaşadıkları Problemlerin Tanımlanması. Acıbadem Hemşirelik e-Dergi, Sayı 25, Erişim: 27.05.2011. Web Adresi: http://www.acibademhemsirelik.com/e-dergi/
  • Goodman H. Patients Perceptions of Their Education Neeeds in The First Six Weeks Following Discharge After Cardiac Surgery. J Adv Nurs. 1997; 25(6): 1241-51.
  • Gültekin G, Özbayır T. Koroner By-pass Ameliyatı Olan Hastalara Taburcu Olmadan Önce Verilen Eğitimin Etkinliğinin Karşılaştırılması. Ulusal Cerrahi Kongresi- Cerrahi Hemşireliği Seksiyonu Panel ve Bildirileri Kongre Kitabı, Antalya: Ritm Matbaa, 2002; 309-317.
  • Hanözü M. Açık kalp Cerrahisi Sonrası Gelişen Torasik Komplikasyonlar. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. İstanbul: Siyami Ersak Göğüs ve Kalp Damar Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi. 2006.
  • Hu A, Chow DM, Dao D, et al. Factors Influencing Patient Knowledge of Warfarin Therapy After Mechanical Heart Valve Replacement, J Cardiovasc Nurs. 2006; 21(3):169-75.
  • Jacobs V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Appl Nurs Res. 2000; 13(1):12-18.
  • Jickling JL, Graydon JE. The Information Needs at Time of Hospital Discharge of Male and Female Patients Who Have Undergone Coronary Artery Bypass Grafting: A Pilot Study. Heart & Lung 1997; 26(5): 350-7.
  • MacKinaw RMP, Morrow SR, Whiteley MH, et al. The Health Education Needs of Veteran Patients. J Am Diet Assoc. 1997; 97 (9A Suppl): 57.
  • McHugh F, Lindsay GM, Hanlon P. Nurse Led Shared Care For Patients on The Waiting List For Coronary Artery Bypass Surgery: A Randomised Controlled Trial. Heart 2001; 86(3): 317-23.
  • Moore S. The Effect of A Discharge Information Intervention on Recovery Outcomes Following Coronary Artery Bypass Surgery. Int J Nurs Stud. 1996; 33(2): 181-189.
  • Mueller X, Tinguely F, Tevaearei H. Pain Location, Distribution, And Intensity After Cardiac Surgery. Chest 2000; 118(2): 391-6.
  • Nargiz S. Perkutan Nefrolitotomi Sonrası Hastaların Taburculuk Aşamasındaki Bilgi Gereksinimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.2005.
  • Türk Kardiyoloji Derneği (TKD) (2010) Ulusal Kalp Sağlığı Politikası. Erişim 12 Şubat 2010, Web adresi
  • http://www.tkd-online.org/UKSP/TKD_UlusalKalpSagligiPolitikasi_Taslak.pdf.
  • Özel S. Cerrahi Girişim Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Bilgi Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2010.
  • Öztekin D, Akyolcu N. Minimal İnvaziv Direkt Koroner Arter Bypass Sonrası Hemşirelik Bakımı ve Hasta Eğitimi. Yoğun Bakım Hemşireleri Dergisi, 2003; 7(2), 88-95.
  • Paç M. Kalp-Damar Cerrahisi, Ankara: MN Medikal ve Nobel Kitapevi, 2004; 116-225.
  • Pieper B, Sieggreen M, Freeland B, et al. Discharge Information Needs of Patients After Surgery. J Wound Ostomy Cont Nurs. 2006; 33(3): 281-9
  • Rich-vander Bij LP. The Discharge Informatıon Needs of Adults With Incisions Healing by Secondary Intention. Graduate Department of Nursing Science, Toronto: University of Toronto. 1999.
  • Suhonen R, Nenonen H, Laukka, A, et al. Patients’ Informational Needs and Information Needs and Information Received Do Not Correspond in Hospital. J Clin Nurs. 2005; 14(10): 1167-76.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F, Muşovi D. Information Needs Before Hospital Discharge of Hip and Knee Arthroplasty Patients. 11th Congress Efort European Federation of Natinoal Associations of Orthopaedics and Traumatology, Madrid, Spain 2-5 June 2010.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, et al. Learning Needs of Neurosurgery Patients Journal of Neurological Sciences (Turkish), 2010; 27: (4) 414-420.
  • The National Heart, Lung, and Blood Institute (2010) ‘What is Coronary Artery Bypass Grafting?’ Retrieved March 13, 2011 from www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseases/cabg_whatis.html.
  • Uzun O. Ucuzal M, İnan G. Post-Discharge learning needs of General Surgery patients. Pak J Med Sci. 2011; 27(3): 634-637.
  • Yaman Y. Kalp Kapağı Replasmanı Yapılan Hastalara Verilen Taburculuk Eğitiminin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2008.
  • Watt-Watson J, Stevens B, Katz J, et al. Impact of Perioperative Education on Pain Outcomes After Coronary Artery Bypass Graft Surgery. Pain, 2004; 109(1-2): 73-85.

KORONER ARTER BYPASS GREFT AMELİYATI GEÇİREN HASTALARIN TABURCULUK SONRASI ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ

Yıl 2012, Cilt: 28 Sayı: 1, 1 - 12, 01.01.2012

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, ilk kez koroner arter bypass greft KABG ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimlerini ve bu öğrenim gereksinimlerinin hastaların bazı tanıtıcı özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemekti. Yöntem: Tanımlayıcı türden olan bu çalışma bir üniversite hastanesinin Kalp Damar Cerrahisi kliniğindeki hastalar üzerinde yürütüldü. Çalışmanın örneklemini 80 hasta oluşturdu. Veriler Hasta Bilgi Formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği HÖGÖ kullanılarak toplandı. Verilerin istatistiksel analizlerinde ortalamalar, sıklıklar, Kruskal Wallis H, Mann Whitney U ve Student’s t testleri kullanıldı. Bulgular: Hastaların öğrenim gereksinimleri toplam puan ortalamasının 183.48±23.36 ile çok önemli düzeyde önemlilik düzeyi: 3.66 olduğu bulundu. Hastalar için en önemli öğrenim gereksinimi yaşam aktiviteleri alt boyutu 37.60±4.93, önemlilik düzeyi: 4.93 , en az önemli öğrenim gereksinimi ise duruma ilişkin duygular alt boyutuna 12.66±4.04, önemlilik düzeyi: 2.53 ilişkindi. Kadın hastaların, ev hanımlarının, taburculuk eğitimi almayan hastaların, sadece hekimden taburculuk eğitimi alan hastaların HÖGÖ toplam puan ortalamaları diğer hastalarınkinden daha yüksek ve grupların puanları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu p

Kaynakça

  • Aydın ÇF. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası İki Aylık Dönemde Yaşadıkları Güçlükler. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2000.
  • Aydoğan N. Lomber Disk Hernisi Nedeniyle Cerrahi Girişim Uygulanan Hastaların Taburculuk Aşamasındaki Bilgi Gereksinimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2005.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, et al. The Patient Learning Needs Scale: Reliability and Validity. J Adv Nurs. 1990; 15(10): 1181-7.
  • Cuppless SA. Effects Of Timing and Reinforcement of Pre-Operative Education on Knowledge and Recovery of Patients Having Coronary Artery Graft Surgery. Heart Lung 1991; 20(6): 654-60.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 1(1): 19-32.
  • Eke P. Kalp Kapağı Ameliyatı Olan Hastaların Bakımlarına İlişkin Bilgileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.2004.
  • Elitoğ N, Erkuş B. (2010). CABG Operasyonu Geçirmiş Olan Hastaların Taburculuk Sonrası En Sık Yaşadıkları Problemlerin Tanımlanması. Acıbadem Hemşirelik e-Dergi, Sayı 25, Erişim: 27.05.2011. Web Adresi: http://www.acibademhemsirelik.com/e-dergi/
  • Goodman H. Patients Perceptions of Their Education Neeeds in The First Six Weeks Following Discharge After Cardiac Surgery. J Adv Nurs. 1997; 25(6): 1241-51.
  • Gültekin G, Özbayır T. Koroner By-pass Ameliyatı Olan Hastalara Taburcu Olmadan Önce Verilen Eğitimin Etkinliğinin Karşılaştırılması. Ulusal Cerrahi Kongresi- Cerrahi Hemşireliği Seksiyonu Panel ve Bildirileri Kongre Kitabı, Antalya: Ritm Matbaa, 2002; 309-317.
  • Hanözü M. Açık kalp Cerrahisi Sonrası Gelişen Torasik Komplikasyonlar. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. İstanbul: Siyami Ersak Göğüs ve Kalp Damar Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi. 2006.
  • Hu A, Chow DM, Dao D, et al. Factors Influencing Patient Knowledge of Warfarin Therapy After Mechanical Heart Valve Replacement, J Cardiovasc Nurs. 2006; 21(3):169-75.
  • Jacobs V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Appl Nurs Res. 2000; 13(1):12-18.
  • Jickling JL, Graydon JE. The Information Needs at Time of Hospital Discharge of Male and Female Patients Who Have Undergone Coronary Artery Bypass Grafting: A Pilot Study. Heart & Lung 1997; 26(5): 350-7.
  • MacKinaw RMP, Morrow SR, Whiteley MH, et al. The Health Education Needs of Veteran Patients. J Am Diet Assoc. 1997; 97 (9A Suppl): 57.
  • McHugh F, Lindsay GM, Hanlon P. Nurse Led Shared Care For Patients on The Waiting List For Coronary Artery Bypass Surgery: A Randomised Controlled Trial. Heart 2001; 86(3): 317-23.
  • Moore S. The Effect of A Discharge Information Intervention on Recovery Outcomes Following Coronary Artery Bypass Surgery. Int J Nurs Stud. 1996; 33(2): 181-189.
  • Mueller X, Tinguely F, Tevaearei H. Pain Location, Distribution, And Intensity After Cardiac Surgery. Chest 2000; 118(2): 391-6.
  • Nargiz S. Perkutan Nefrolitotomi Sonrası Hastaların Taburculuk Aşamasındaki Bilgi Gereksinimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.2005.
  • Türk Kardiyoloji Derneği (TKD) (2010) Ulusal Kalp Sağlığı Politikası. Erişim 12 Şubat 2010, Web adresi
  • http://www.tkd-online.org/UKSP/TKD_UlusalKalpSagligiPolitikasi_Taslak.pdf.
  • Özel S. Cerrahi Girişim Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Bilgi Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2010.
  • Öztekin D, Akyolcu N. Minimal İnvaziv Direkt Koroner Arter Bypass Sonrası Hemşirelik Bakımı ve Hasta Eğitimi. Yoğun Bakım Hemşireleri Dergisi, 2003; 7(2), 88-95.
  • Paç M. Kalp-Damar Cerrahisi, Ankara: MN Medikal ve Nobel Kitapevi, 2004; 116-225.
  • Pieper B, Sieggreen M, Freeland B, et al. Discharge Information Needs of Patients After Surgery. J Wound Ostomy Cont Nurs. 2006; 33(3): 281-9
  • Rich-vander Bij LP. The Discharge Informatıon Needs of Adults With Incisions Healing by Secondary Intention. Graduate Department of Nursing Science, Toronto: University of Toronto. 1999.
  • Suhonen R, Nenonen H, Laukka, A, et al. Patients’ Informational Needs and Information Needs and Information Received Do Not Correspond in Hospital. J Clin Nurs. 2005; 14(10): 1167-76.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F, Muşovi D. Information Needs Before Hospital Discharge of Hip and Knee Arthroplasty Patients. 11th Congress Efort European Federation of Natinoal Associations of Orthopaedics and Traumatology, Madrid, Spain 2-5 June 2010.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, et al. Learning Needs of Neurosurgery Patients Journal of Neurological Sciences (Turkish), 2010; 27: (4) 414-420.
  • The National Heart, Lung, and Blood Institute (2010) ‘What is Coronary Artery Bypass Grafting?’ Retrieved March 13, 2011 from www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseases/cabg_whatis.html.
  • Uzun O. Ucuzal M, İnan G. Post-Discharge learning needs of General Surgery patients. Pak J Med Sci. 2011; 27(3): 634-637.
  • Yaman Y. Kalp Kapağı Replasmanı Yapılan Hastalara Verilen Taburculuk Eğitiminin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2008.
  • Watt-Watson J, Stevens B, Katz J, et al. Impact of Perioperative Education on Pain Outcomes After Coronary Artery Bypass Graft Surgery. Pain, 2004; 109(1-2): 73-85.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Özge Uzun Bu kişi benim

Gülsen Demirkıran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzun, Ö., & Demirkıran, G. (2012). KORONER ARTER BYPASS GREFT AMELİYATI GEÇİREN HASTALARIN TABURCULUK SONRASI ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-12.