Objective: This descriptive research was conducted to compare the perception of nursing profession among fourth year senior nursing students receiving classical or integrated education. Material and Methods: The scope of the research was composed of 166 fourth year senior nursing students attending in classical education system during the 2007-2008 academic year and 169 fourth year senior nursing students attending in integrated education system during the 20082009 academic year; the research sample comprised 139 students in integrated system and 135 students in classical system who voluntarily accepted to participate in research. For data collection, “Personal Identification Form” and “Perception of Nursing Profession Scale” PNPS are used. Scale has 2 sub-scales: “Professional Qualities” and “Professional Statute”. The research was conducted in accordance with ethical principles and volunteers. The percentages, standard deviation, Independent Sample T test, Chi-Square test were used in the analysis of the data. Results: The students' mean age was found to be 23.10±1.05 years, 49.3% were receiving education in classical system and 50.7% receiving education in integrated system. It was found that PNPS total score mean for students receiving education in classical system was 87.97±7.17, while it was 84.29±15.96 for students receiving education in integration system. There was no statistically significant difference in PNPS mean points of the students educated in two different education systems p>0.05 . There was any statistically significant difference between the “Professional Status” and “Professional Qualities” sub-scale mean scores of the students receiving education in classical and integrated systems p>0.05 . Conclusion: As a result, it was found that there was no significant difference between perceptions of nursing profession among the students receiving education in two different education systems and that nursing students perceived nursing profession in high level
Amaç: Araştırma, klasik ve entegre eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algıma durumlarını karşılaştırmak amacı ile tanımlayıcı olarak yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini, Hemşirelik Yüksekokulu’nun 2007–2008 öğretim yılında klasik sistemle N=166 , 2008–2009 öğretim yılında entegre sistemle öğrenim gören N=169 son sınıf öğrencileri, örneklemini ise; araştırmanın sınırlılıklarına uyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 139 entegre eğitim sistem ve 135 klasik sistem öğrencisi oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında; “Tanıtım Formu” ve öğrencilerin hemşirelik mesleğini algılamalarını ölçmek amacıyla “Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği HMAÖ ” kullanıldı. HMAÖ, 22 maddeden, “Mesleki Nitelikler” ve “Mesleki Statü” olmak üzere iki alt boyuttan oluşmuştur. Araştırmanın yürütülmesi için gerekli etik izinler alındı ve çalışma gönüllülerle yürütüldü. Araştırma verilerinin analizi, sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılarak yapıldı. Bulgular ve Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 23.10±1.05 olduğu, %49.3’ünün klasik ve % 50.7’sinin entegre sistem ile öğrenim gördüğü belirlendi. HMAÖ toplam puan ortalaması, klasik sistemle öğrenim gören öğrencilerde 87.57±17.27 iken entegre sistemle öğrenim gören öğrencilerde 84.29±15.96 olarak saptandı. İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören öğrencilerinin HMAÖ puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmadı p>0.05 . Klasik ve entegre sistem ile öğrenim gören öğrencilerin Mesleki Nitelikler p>0.05 ve Mesleki Statü p>0.05 alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmadı. Sonuç olarak; iki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören öğrencilerin meslek algıları arasında fark olmadığı ve hemşirelik mesleğini yüksek düzeyde algıladıkları belirlendi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 27 Sayı: 3 |