One of the important issues in providing quality of health services is patient safety. Patient safety is all of precautions taken by employee in health institutions and these institutions for the aim of preventing harms to people of health care services. Safety culture is an important strategy for improve deficiencies which are common in patient safety. Safety culture is product of values, perceptions attitudes, competencies, and patterns of behavior, individual or group, and that determine the style, the commitment, and proficiency in health and safety management of an organization. Nurses play an important role in improvement the quality of health care through patient safety interventions and strategies. Strategic goals of nursing services should include constituting the culture focused on patient safety, taking the lead in providing of patient safety, creating an awareness and sharing information of patient safety, supporting of employee related to report system, communicating and collaborating with other discipline
Sağlık hizmetlerinde kalitenin sağlanmasında önemli konulardan biri hasta güvenliğidir. Hasta güvenliği, sağlık bakım hizmetlerinin kişilere vereceği zararı önlemek amacıyla sağlık kuruluşları ve bu kuruluşlardaki çalışanlar tarafından alınan önlemlerin tamamıdır. Güvenlik kültürü, hasta güvenliğindeki yaygın eksiklikleri iyileştirmek için önemli bir stratejidir. Güvenlik kültürü, bir kurumun sağlık ve güvenlik yönetimindeki tarzını, yetkinliğini ve verdiği sözleri belirleyen, bireylere ya da gruba ait değerler, algılar, tutumlar, beceriler ve davranış biçimlerinin ürünüdür. Hasta güvenliği girişimleri ve stratejileri yoluyla sağlık bakımında kaliteyi geliştirmede hemşireler anahtar rol oynamaktadır. Hemşirelik hizmetlerinin stratejik hedefleri; hasta güvenliği odaklı kültür oluşturulması, hasta güvenliğinin sağlanmasında liderlik yapılması, hasta güvenliği bilgilerinin paylaşılması ve farkındalık yaratılması, raporlama sistemi ile ilgili çalışanların desteklenmesi, diğer disiplinlerle iletişim ve işbirliği kurulmasını içermelidir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 27 Sayı: 1 |