Giriş: Son yıllarda, öğrenci hemşirelerin, hemşirelik mesleğini isteyerek seçme ve mezuniyet sonrası psikiyatri hemşiresi olarak çalışma eğilimlerindeki azalma dikkat çekmektedir. Öğrencilerin, psikiyatri hemşireliğine ilişkin algıları ve ruhsal bozukluklara ilişkin görüşleri, mezuniyet sonrası alan seçimindeki eğilimlerinin gelişiminde belirleyici olabilmektedir Amaç: Bu araştırma, öğrenci hemşirelerin psikiyatri hemşireliğine, ruhsal hastalıklara ve psikiyatri hemşireliği eğitimine yönelik değerlendirmelerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma, Ocak-Haziran 2007 tarihleri arasında, İzmir ilinde yer alan üç yüksekokulda eğitim gören ve psikiyatri hemşireliği dersinin teorik ve pratiğini tamamlayan 220 öğrenci hemşire ile yürütülmüştür. Veriler, gerekli izinler alındıktan sonra, 4 anket formuyla öz bildirime dayalı olarak toplanmıştır. Araçlardan elde edilen yüksek puan ruhsal hastalıklar hakkındaki olumsuz inançları ve psikiyatri hemşireliği ile psikiyatri hemşireliği eğitimi hakkındaki olumlu görüşleri göstermektedir. Veriler sayıyüzde dağılımları, t-testi ve Pearson Correlation analizleri ile değerlendirilmiştir Bulgular: Araştırmaya katılan öğrenci hemşirelerin, % 99’u kız, % 47’si hemşireliği kendi isteği ile seçmiştir. %29’u mezun olduktan sonra psikiyatri hemşiresi olarak çalışmak istediğini belirtirken, %52.2’si klinik uygulama için, psikiyatri hemşireliğine ilişkin teorik bilgisini yetersiz olarak değerlendirmiştir. Öğrenci hemşirelerin PHAÖ’nden elde edilen puan ortalaması 61.06±10.48 Max:85 , RHİÖ puan ortalaması 49.98±15.96 Max:105 ve PHEDF’ndan elde edilen puan ortalaması ise 64.62±9.64 Max: 90 ’dür. Sonuç: Öğrenci hemşirelerin büyük çoğunluğu mezun olduktan sonra psikiyatri hemşiresi olarak çalışmak istememektedir. Öğrencilerin, psikiyatri hemşireliğine ilişkin algıları, ruhsal hastalıklara ilişkin inançlarından ve ruhsal hastalıklar konusunda aldıkları derse ilişkin görüşlerinden etkilenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin psikiyatri hemşireliğine ilişkin algıları mezuniyet sonrası psikiyatri hemşiresi olarak çalışmak isteme durumlarını etkilemektedir t=3.55, p
Öğrenci hemşire psikiyatri hemşireliği psikiyatri hemşireliği eğitimi ruhsal bozukluk
Background: In recent years, the decrease in nursing students’ tendencies in willingly choosing nursing profession and working as psychiatry nurses after graduation attracts attention. It is thought that the students’ perceptions about psychiatry nursing and their opinions about mental disorders are determinant for development of their tendencies in choosing field after graduation Rushworth ve Happell, 2000; Martin ve Happell, 2001 . Objectives: This survey was made to examine the nursing students’ evaluation about psychiatry nursing, mental ilnesses and psychiatric nursing education. Methods: This methodological and descriptive type of research was conducted between January and June 2007 with 220 student nurses at Izmir three schools of nursing who had completed the theoretical and practical portion of psychiatric course. The data were collected, after receiving necessary permission, using three self-report questionnaire forms. A high score from the tools expresses negative beliefs about mental illness and positive opinions about psychiatric nursing and psychiatric nursing education. Data were analyzed using numberpercentage distribution, t test and Pearson Correlation. Results: It was determined that 99.1% of nursing students were female and 46.4% of the nursing students had chosen nursing themselves. Although 29.1% stated that they wanted to work in psychiatric nursing after graduation, 52.2% evaluated the psychiatric nursing theoretic information they received to be inadequate for clinical practice. The Nursing Students' Beliefs About Mental Illnesses Inventory score mean was 49.98±15.96 Max:105 , their mean score from PNPS was 61.06±10.48 Max:85 and their mean score from EFEPN was 64.62±9.64 Max: 90 . Conclusion: The overwhelming majority of student nurses didn’t want to work as psychiatric nurses after graduation. The students’ perception of psychiatry nursing was affected their beliefs about mental illnesses and opinions about psychiatric nursing education. Also, the students' opinions about psychiatric nursing affected whether or not they wanted to work as psychiatric nurses t=3.55, p
Nursing student psychiatric nursing mental ilness psychiatric nursing education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 26 Sayı: 2 |