Amaç: Çalışmanın amacı ilk klinik uygulamanın hemşirelik mesleğini algılamaya etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmanın örneklemini Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu 2004–2005 öğretim yılında ilk kez klinik uygulamaya çıkan 111 birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Birey Tanıtım Formu” ile “Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği” HMAÖ kullanılmıştır. Ölçek “Mesleki Nitelikler” ve “Mesleki Statü” olmak üzere 2 alt ölçekten oluşmuştur. Birey Tanıtım Formu ve HMAÖ öğrencilere teorik derslerin sonunda ilk klinik uygulamaya çıkmadan önce ve klinik uygulama sonunda olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; sayı ve yüzdelik dağılımı ile iki eş arasındaki farkın önemlilik testi kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuç: Çalışmada, HMAÖ toplam puan ortalaması; klinik uygulama öncesi 86.36 ±10.93 iken, klinik uygulama sonrası 87.97 ± 7.17 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin klinik uygulama öncesi ve sonrası HMAÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır p>0.05 . Klinik uygulama öncesi ve sonrası ölçeğin “Mesleki Nitelikler” alt ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmasına p0.05 . Çalışma sonucunda ilk klinik uygulamanın hemşirelik mesleğinin mesleki niteliklerini algılamada etkili olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin hemşirelik mesleğini algılamalarının olumlu yönde geliştirilmesi için klinik eğitimin özenle planlanması, bilgili, deneyimli öğrenciye rol modeli öğretim elemanlarının rehberlik ve danışmanlığında yürütülmesi önerilebilir
Objective: The aim of this study was to identify the effect of the first clinical practice to the perception of nursing. Methods: The sample of this study is the 111 students of Ege University School of Nursing who first clinically practiced in 2004-2005 education year. For data collection, “Personal Identification Form” and “Perception of Nursing Professional Scale” PNPS is used. Scale has 2 sub-scale: “Professional Qualities” and “Professional Statute”. Personal Identification Form and PNPS were applied to the students twice, once at the end of the theoretical lessons before their clinical practice and at the end of the clinical practice. The percentages and the Paired-Samples T Test were used in the analysis of the data. Results: In this study, it was seen that PNPS total point mean was 87.97±7.17 after the clinical practice while it was 86.36±10.93 before the clinical practice. There was no statistically meaningful difference between PNPS mean points of the students before and after the clinical practice p>0.05 . Before and after the clinical practice, although there was a statistically meaningful difference between the “Professional Qualities” sub-scale mean points p0.05 Conclusion: In conclusion, it was assigned that the first clinical practice affects the perception of professional qualities of nursing. In this sense, in order to develop the students’ perception of nursing profession positively, it can be recommended that the clinic training be meticulously planned and provided to the knowledgeable and experienced students under the quidance and counseling of role-model teaching staff
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 24 Sayı: 1 |