BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN BAKIM PLANLARINDA HEMŞİRELİK SÜRECİ VE NANDA TANILARINI KULLANMA DURUMLARI

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 1, 69 - 80, 01.01.2006

Öz

Amaç: Bu çalışma, Denizli Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik süreci ve Kuzey Amerikan Hemşireler Birliği Hemşirelik Tanılarını hasta bakımında kullanma durumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel türde bir araştırma olarak yapılmıştır. Gereç Yöntem: Araştırmanın evrenini Denizli Sağlık Yüksekokulunda, 2004-2005 öğretim yılında öğrenim gören 2. sınıf öğrencilerinin tamamı oluşturmuş, örneklem seçimine gidilmemiştir. Bakım planlarının araştırma için değerlendirilmesini kabul eden 37 öğrenci, bakım planlarını teslim etmiştir. Toplam 386 bakım planı değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzde kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin bakım planları İç hastalıkları ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersine aittir. Öğrenciler bakım planlarında 386 vakada, 58 farklı hemşirelik tanısı koymuş olup, toplam tanı sayısı 1518’dir. Öğrencilerin Gordon’un fonksiyonel sağlık örüntülerine göre en fazla veri topladığı alanlar sırasıyla, sağlığı algılama, beslenme-metabolizma, bilişsel algısal örüntüdedir. En fazla konulan tanılar enfeksiyon riski %15.4 , beslenmede örüntüsünde değişim %9.3 , solunum fonksiyonlarında değişim %8.9 ’dir. Bakım planlarında % 65.6’sı tanımlayıcı özellikleri, % 64.1’i ilişkili faktörleri, % 68.8’i sonuç kriterlerini, %32.7’si planlama/uygulamayı, % 46.0’ı değerlendirme bölümlerini yeterli olarak değerlendirmiştir. Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin hemşirelik tanılarını belirleyebilme, tanımlayıcı özellikler, ilişkili faktörler, sonuç kriterleri, planlama/uygulama ve değerlendirme oranları orta düzeydedir. Öğrencilerde hemşirelik süreci uygulama becerisini geliştirmek için, her sistemin sonunda tanılarla ilgili örnek vaka verilip, NANDA tanılarına yönelik becerilerini geliştirmeleri sağlanmalıdır

Kaynakça

  • Altun İ. Öğrenci hemşirelerin bakım planlarında sıklıkla kullandıkları hemşirelik tanıları. Ist. International & 8th National Nursing Congress. Antalya, Turkey, 29 October-2 November 2000 (poster presentation), 97-98.
  • Altunsaray E, Demirtaş I, Kayan D ve ark (2003). Hemodiyaliz hastalarında kullanılan hemşirelik tanıları. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, (sözel bildiri), 47-48.
  • Babadağ K, Kaya N, Esen F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Forumu, 7: 3, 37-41.
  • Birol L (2004). Hemşirelik Süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 6.Basım, İzmir, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd., İzmir.
  • Corder J (1998). Nursing process as a therapetic frameworks. In: DeLaune S C, Ladner P K, eds. Fundamentals of Nursing Standards & Practice. Albany, Newyork, Delmar Publishers, 297-306.
  • Carpenito J L (1999). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F (çev)., 7. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Erdemir F (2003). Utilization of nursing diagnoses by students during a pediatring nursing course in Turkey. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 14: 4 Supplement, October-December, 2003, 59.
  • Gordon M.(2003). Diagnostic categories grouped by functional health patterns. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran, (sözel bildiri).
  • Güner P, Terakye G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4: 19, 9-15.
  • Kaya N, Kaya H, Babadağ K (2004). Öğrencilerin hemşirelik süreci formlarının planlama aşamasının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F. N. H. Y. O. Dergisi, 13: 52, 79-90.
  • Özkan E, Kaya Z, Güllen F ve ark (2003). Abdominal cerrahi girişim geçiren hastalarda kullanılan hemşirelik tanıları ve hemşirelik girişimleri. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran (sözel bildiri), 23- 24.
  • Öztürk F, Avcı Y, Şahin M ve ark (2003). Serebrovasküler olay geçirmiş olan hastalarda kullanılan hemşirelik tanıları, hemşirelik girişimleri ve hemşirelik sonuçları. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran, (sözel bildiri), 45-46.
  • Powelson S A, McGahan S A, Wilkinson J M. (2000). Where to start? Introducing standardized nursing languages in educational settings. Nursing Diagnosis, 11: 3, 135-138.

THE STATUS OF STUDENTS' USE OF NURSING PROCESS AND NANDA DIAGNOSES IN THEIR CARE PLANS

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 1, 69 - 80, 01.01.2006

Öz

Purpose: This descriptive and cross-sectional study was conducted for the purpose of determining the status of Denizli School of Health nursing students' use of North American Nursing Diagnosis and nursing process in their care of patients. Material and Method: The research population was composed of all of the 2nd year nursing students during the 2004-2005 school year at Denizli School of Health. No sampling was used as the entire population was included. There were 37 students who agreed to allow their care plans to be evaluated for the research. A total of 386 care plans that were given for evaluation. Results: Number and percentage were used in the data analysis. The students' care plans were for Medical and Surgical Nursing classes. On the care plans for 386 patients the students used 58 different nursing diagnoses for a total of 1518 diagnoses. The areas that students collected the most data about according to Gordon's functional health patterns were, respectively, health perception, nutritional-metobolic, and cognitive-perceptual. The most frequently used diagnoses were risk of infection 15.4% , altered pattern of nutrition 9.3% , and altered respiratory function 8.9% . On the care plans 65.6% of the defining characteristics, 64.1% of the related factors, 68.8% of the outcome criteria, 32.7% of the planning/implementation, and 46.0% of the evaluation sections were evaluated as sufficient. Conclusion and Recommendations: The students' ability to determine nursing diagnoses, defining characteristics, related factors, outcome criteria, planning/implementation and evaluation was at the middle level. To develop the students' skill in implementing nursing process at the conclusion of every system they need to be given sample cases with related diagnoses that will help them improve their ability to use North American Nursing Diagnosis

Kaynakça

  • Altun İ. Öğrenci hemşirelerin bakım planlarında sıklıkla kullandıkları hemşirelik tanıları. Ist. International & 8th National Nursing Congress. Antalya, Turkey, 29 October-2 November 2000 (poster presentation), 97-98.
  • Altunsaray E, Demirtaş I, Kayan D ve ark (2003). Hemodiyaliz hastalarında kullanılan hemşirelik tanıları. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, (sözel bildiri), 47-48.
  • Babadağ K, Kaya N, Esen F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Forumu, 7: 3, 37-41.
  • Birol L (2004). Hemşirelik Süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 6.Basım, İzmir, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd., İzmir.
  • Corder J (1998). Nursing process as a therapetic frameworks. In: DeLaune S C, Ladner P K, eds. Fundamentals of Nursing Standards & Practice. Albany, Newyork, Delmar Publishers, 297-306.
  • Carpenito J L (1999). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F (çev)., 7. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Erdemir F (2003). Utilization of nursing diagnoses by students during a pediatring nursing course in Turkey. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 14: 4 Supplement, October-December, 2003, 59.
  • Gordon M.(2003). Diagnostic categories grouped by functional health patterns. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran, (sözel bildiri).
  • Güner P, Terakye G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4: 19, 9-15.
  • Kaya N, Kaya H, Babadağ K (2004). Öğrencilerin hemşirelik süreci formlarının planlama aşamasının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F. N. H. Y. O. Dergisi, 13: 52, 79-90.
  • Özkan E, Kaya Z, Güllen F ve ark (2003). Abdominal cerrahi girişim geçiren hastalarda kullanılan hemşirelik tanıları ve hemşirelik girişimleri. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran (sözel bildiri), 23- 24.
  • Öztürk F, Avcı Y, Şahin M ve ark (2003). Serebrovasküler olay geçirmiş olan hastalarda kullanılan hemşirelik tanıları, hemşirelik girişimleri ve hemşirelik sonuçları. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye, 6-7 Haziran, (sözel bildiri), 45-46.
  • Powelson S A, McGahan S A, Wilkinson J M. (2000). Where to start? Introducing standardized nursing languages in educational settings. Nursing Diagnosis, 11: 3, 135-138.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Fadime Gök Özer Bu kişi benim

Nevin Kuzu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gök Özer, F., & Kuzu, N. (2006). ÖĞRENCİLERİN BAKIM PLANLARINDA HEMŞİRELİK SÜRECİ VE NANDA TANILARINI KULLANMA DURUMLARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 22(1), 69-80.